کالیپر ترمز چیست و چه زمانی باید آن را تعویض کنیم؟

در
دسته بندی ها: دانشنامه لنت خودرو

کالیپر ترمز از اجزای تشکیل دهنده سیستم ترمز به شمار می آید. همه ما می‌دانیم سیستم ترمز مهمترین و اصلی ترین قسمت هر خودرو می باشد.

به دلیل اینکه خودرو بدون سیستم ترمز توانایی توقف را نداشته و همچنین ممکن است با خودروها دیگر و یا موانع برخورد کند. در نتیجه این مسئله باعث می شود راننده و سرنشینان خودرو هیچ گونه امنیتی نداشته باشند.

برای اینکه با این قطعه سیستم ترمز و اهمیت آن بیشتر آشنا شوید در ادامه مقاله قصد داریم مطالب جامع و مفیدی را ارائه دهیم.

منظور از کالیپر ترمز چیست؟

همانطور که در قسمت مقدمه به این موضوع اشاره کردیم کالیپر ترمز به عنوان یکی از قطعات مهم و اصلی است و نقش مهمی در عملکرد سیستم ترمز هر خودرو دارد. این قطعه در متوقف کردن خودرو نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند.

لازم است این نکته را ذکر کنیم که امروزه در تعداد زیادی از خودروها از ترمز دیسکی برای چرخ های جلویی مورد استفاده قرار می گیرد. در خودروهایی که دارای ترمز دیسکی هستند چسبیدن چرخ های خودرو به یک دیسک فلزی یا روتور را می توان مشاهده کرد که گردش آنها از طریق چرخ ها می باشد.

رایج ترین علائم خرابی کالیپر ترمز

کالیپر با اصطکاکی که به کمک روتور ایجاد می کند از افزایش یافتن سرعت چرخ ها جلوگیری خواهد کرد. باید بدانیم که کالیپر، درست همانند گیره ای در قسمت بالایی روتور قرار گرفته است. علاوه براین به خاطر داشتن این نکته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده که سیستم ترمز تنها با کالیپر قادر به کار کردن است.

چه زمانی باید کالیپر ترمز را تعویض کنیم؟

یکی از سوالاتی که برای تعداد زیادی از رانندگان و صاحبان خودرو پیش می آید این است که در چه مواقعی باید کالیپر ترمز را چک کرده و آن را تعویض کنند. در صورتی که متوجه شدید خودرو شما دارای هر کدام از مشکلات زیر می باشد، باید در سریع ترین زمان ممکن نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

  • در زیر خودرو روغن نشت کرده است:

یکی از علائم خرابی کالیپر ترمز این است که در قسمت زیرین ماشین و نواحی چرخ ها و همچنین در قسمت موتور روغن تا حد بسیار زیادی نشت می‌کند. با مشاهده این مشکل فورا کالیپر و سیستم ترمز را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

  • نرم و یا سفت بودن پدال ترمز عادی نیست:

توجه داشته باشید که پدال ترمز نباید بیش از اندازه نرم و یا سفت باشد. در غیر این ضورت چک کردن این قطعه ضروری خواهد بود. از طرفی دیگر به پدال ترمز باید به گونه ای فشار وارد کنید که خیلی کم یا زیاد نباشد.

خودرویی که کالیپر آن سالم و بدون مشکل است، تنها با کوچکترین فشار به پدال ترمز متوقف خواهد شد. در صورتی که پدال برای درگیر شدن سیستم ترمز به وارد کردن فشار تا انتها نیاز دارد نشان دهنده این است که باید برای تعویض کالیپر خودرو خود اقدام کنید.

  • چراغ ترمز و چراغ چک ماشین شما روشن می شود:

در صورتی که مشاهده کردید چراغ ترمز و چراغ چک ماشین که در صفحه نمایش در پشت غربیلک فرمان و یا بر روی مانیتور ماشین وجود دارد روشن شده، نشان دهنده این است که رایانه مرکزی خودرو در سیستم ترمز ماشین یک مشکل را شناسایی کرده است.

در چنین مواقعی توصیه می شود حتما از یک تعمیرکار ماهر و حرفه ای بخواهید تا خودرو شما را به صورت تخصصی چک کند.

وظیفه کالیپر ترمز چیست؟

  • ماشین پس از ترمز کردن به حرکت در می آید:

از دیگر نشانه های زمان تعویض و همچنین ایجاد مشکل در سیستم ترمز و کالیپر می توان به حرکت درآمدن ماشین بعد از گرفتن ترمز اشاره کرد. در صورتی که متوجه شدید ماشین شما یک مسیر طولانی را به صورت غیر معمول پس از گرفتن ترمز حرکت می کند، لازم است که در اسرع وقت، بررسی کالیپر و سیستم ترمز خودرو خود را به فردی ماهر و متخصص بسپارید.

  • سیستم ترمز هنگام عملکرد صدای غیر معمولی ایجاد می کند:

شنیدن صدای غیرعادی و عجیب از سیستم ترمز در هنگام ترمز گرفتن یکی دیگر از مواردی است که خرابی کلی مجموعه و کالیپر را می‌رساند. چرا که احتمال اینکه کالیپر ترمز خراب شده باشد وجود خواهد داشت.

لنت ترمز از چه اهمیتی برخوردار می باشد؟

هنگامی که در حال رانندگی هستید ممکن است در شرایط اضطراری قرار بگیرید. در چنین مواقعی برای اینکه خودرو شما با ماشین های دیگر و یا عابران پیاده برخورد نکرده و از رخ دادن تصادف جلوگیری کنید باید خیلی سریع ماشین را از حرکت بازدارید.

همانطور که همه ما می دانیم تنها ترمزها توانایی متوقف کردن ماشین را خواهند داشت. به همین جهت به هیچ عنوان نباید نسبت به این سیستم بی اهمیت باشیم.

برای اینکه بتوانید ترمزهای خودرو خود به بهترین شکل ممکن مورد استفاده قرار دهید و از سیستم ترمز در مناسب ترین وضعیت نگهداری کنید باید به این نکته توجه داشته باشید. خودرو برای متوقف شدن به اصطکاک نیاز دارد و وظیفه لنت ها این است که اصطکاک را در سیستم ترمز تولید کنند.

لنت ها بر روی دیسک ها متراکم خواهند شد و اصطکاکی که میان لنت و دیسک وجود دارد باعث می شود تا سرعت خودرو تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند.

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه و سالانه فشرده شدن لنت ها بر روی دیسک ها باید چند دفعه انجام گیرد؟ به همین جهت می توان نتیجه گرفت که فرسودگی لنت ها و ضرورت تعویض لنت ترمز به طور منظم قابل چشم پوشی نخواهد بود. اگر می‌خواهید با این قطعه و انواع آن به طور کامل آشنا شوید، مقاله ” لنت ترمز چیست؟ ” را مطالعه نمایید.

زمان تعویض کالیپر ترمز

آیا لنت ترمز طول عمر بالایی دارد؟

بدون شک تمام رانندگان تمایل دارند بدانند که میزان طول عمر لنت ترمز آن ها چقدر است. باید گفته شود که با استفاده از هیچ اصول و یا قانونی نمی توان این موضوع را به طور دقیق مشخص کرد.

نوع ماشین، نحوه رانندگی کردن با ماشین و مکان رانندگی از جمله مواردی هستند که با طول عمر لنت ترمز ارتباط مستقیمی دارد. همچنین لازم به ذکر است که عوامل مختلفی مانند نوع لنت، میزان مسافت و تعداد مسافران بر مناسب ترین زمان تعویض لنت ترمز تاثیرگذار خواهند بود.

ضمن آن که پیشنهاد می‌کنیم برای به حداقل رساندن مشکلات ناشی از کیفیت پایین لنت ترمز، از برندهای شناخته شده ای مانند برندهای ذیل استفاده کنید. برای بررسی و مشاهده قیمت لنت ترمز هر برند، کافیست روی برند مورد نظر کلیک نمایید.

اگر قصد تهیه یک لنت مرغوب و با هزینه‌ مناسب را دارید، می‌توانید محصول مورد نظر را از فروشگاه اینترنتی lent.ir مرکز خرید آنلاین لنت ترمز سفارش داده و آن را در محل تحویل بگیرید. lent.ir اولین فروشگاه اینترنتی لنت ترمز در ایران است که محصولات خود از جمله انواع لنت ترمز ارگانیک و لنت ترمز سرامیکی را به سراسر ایران ارسال می‌کند.

همچنین در صورت وجود هر گونه سوال، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

شماره تلفن های پشتیبانی

021-77284001
021-77287462

سوالات متداول درباره کالیپر ترمز

کالپیر ترمز در سیستم ترمز چه نقشی دارد؟

کالیپر، مانند گیره ای در قسمت بالایی دیسک ترمز قرار گرفته است. لنت ترمز داخل کالپیر نصب شده و با هربار روغن ترمز به کالپیر فشار وارد کرده و این فشار به لنت ترمز منتقل می‌شود. اصطکاکی که بین دیسک و لنت ایجاد می‌شود، سرعت خودرو را کاهش می‌دهد.

نشانه‌های خرابی کالپیر چیست؟

در صورتی که پدال ترمز برای کاهش سرعت، به وارد کردن فشار تا انتها نیاز دارد نشان دهنده این است که باید برای بررسی سیستم ترمز و تعویض کالیپر خودرو خود اقدام کنید.

چه زمانی باید کالپیر ترمز را تعویض کنیم؟

نشت کردن روغن ترمز، روشن شدن چراغ ترمز، ایجاد صدا و به حرکت در آمدن خودرو پس از ترمز از جمله نشانه‌های خرابی کالیپر ترمز است. بعد از مشاهده هر کدام از این موارد باید برای تعویض این قطعه اقدام نمایید.