یکشنبه 10 مرداد 1395

سه محصول جدید از تاتا موتورز در ایران

عرضه خودروهای کم‌مصرف و ارزان‌قیمت از اساسی‌ترین نیازهای جامعه امروز ماست، چراکه ازدحام فزاینده در کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها، مجال استفاده از خودروهای بزرگ‌تر را از بسیاری اشخاص ستانده و هر روزه افراد بیشتری را ملزم به بهره‌گیری از خودروهای کوچک‌تر جهت ایاب وذهاب روزمره خودمیکند

 تاتا موتورز



 

عرضه خودروهای کم‌مصرف و ارزان‌قیمت از اساسی‌ترین نیازهای جامعه امروز ماست، زیرا که ترافیک و ازدحام فزاینده در کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها، مجال استفاده از خودروهای بزرگ‌تر را از بسیاری اشخاص ستانده و استمرار این وضع، هر روزه افراد بیشتری را ملزم به بهره‌گیری از خودروهای کوچک‌تری جهت ایاب و ذهاب روزمره خود می‌کند. ضمن اینکه، گرانی بنزین هم استفاده از خودروهای بزرگ‌تر را بسی پرهزینه نموده و از صرفه‌های اقتصادی‌شان هم به‌شدت کاسته است. در این میان، خودروسازان هندی را می‌توان از منادیان اصلی ساخت خودروهای کوچک، کم‌مصرف و به‌صرفه در دنیا دانست و در این میان، شرکت تاتا موتورز هم از سازندگان شاخص در این عرصه است.



بر پایه برخی از مندرجات، قرار است که سه خودروی مدرن از تاتا راهی ایران زمین شوند، این سه به ترتیب بولت، زست و تیاگو نام دارند. در این نوشتار سعی داریم که به نحوی مختصر مشخصات هرکدام را مورد بررسی قرار دهیم.



تاتا BOLT

تاتا بولت، هاچ‌بکی نسبتاً جدید است که در اوائل سال 2014 میلادی، و در نمایش خودروی ژنو سوئیس به نمایش درآمد. این خودرو از پلت‌فرمی نسبتاً همسان با مدل‌های دیگر تاتا از جمله مانزا و ویستا بهره می‌برد.

 

Tata-Bolt-India-review-revotron-17

 


عرضه این محصول بخشی از برنامه فالکون این شرکت به شمار می‌رود، برنامه‌ای که استراتژی آینده آن را بازتعریف می‌کند. تاتا بولت، از ظاهر شسته و رفته و باوقاری برخوردار است و در پیکره خود، از شاخص‌هایی همچون خطوط تیز و شارپ، ستون C مشکی رنگ و طرح خلاقانه هوزینگ مه‌شکن‌های جلو سود می‌برد. درون کابین این خودرو با تریم پیانو مشکی مزین شده و از متریال درخوری جهت ساخت و پرداخت آن استفاده شده است.

 

امکانات مناسبی از جمله سامانه اطلاعات – سرگرمی با صفحه لمسی به ابعاد 5 اینچ در آن مشاهده می‌شود. این خودرو فعلاً با دو پیشرانه متفاوت بنزینی و دیزلی عرضه می‌شود؛ نسخه بنزینی 2 سیلندر با حجمی معادل 1.2 لیتر که به سامانه TURBOCHRGED MPFI مجهز است و توانی معادل 89 اسب بخار و گشتاوری برابر با 140 نیوتن‌متر را تولید می‌کند؛ این نسخه که احتمال ورود آن به ایران از پیشرانه دیگر بیشتر است شتاب صفر تا صدی معادل 17 ثانیه را برای بولت به ارمغان آورده و سرعت نهایی برابر با 154 کیلومتر بر ساعت را برای آن تدارک می‌بیند. پیشرانه 1.3 لیتری دیزلی مولتی جت این خودرو هم از توانی معادل 75 اسب بخار برخوردار بوده و منشاء آن هم از کمپانی فیات ایتالیاست. هر دوی این پیشرانه‌ها با یک گیربکس 5 سرعته دستی عرضه می‌شوند.



Tata-Bolt-Interior-Dashboard

 


مهم‌ترین رقبای این خودرو در بازار هند، خودروهایی همچون هیوندای i10 گرند، فورد فیگو و ماروتی سوزوکی سوئیفت هستند. نسخه بنزینی تاتا بولت، بسته به تجهیزات رفاهی به کار رفته در آن، با بهایی بین 458 هزار الی 612 هزار روپیه (بین 6,800 الی 9,100 دلار) در بازار هند فروخته می‌شود.



 به‌احتمال‌زیاد، تنها نسخه بنزینی این خودرو وارد ایران خواهد شد و در این صورت، با خودروهایی همچون پژو 206 تیپ 2 و ام وی‌ام 315 به رقابت تنگاتنگی خواهد پرداختتاتا زست

 


نخستین باری که «زست» در کنار هاچ‌بک «بولت» جای گرفت در نمایشگاه خودروی هند بود، نمایشگاهی که در سال 2014 میلادی برگزار شد. با آنکه این خودرو بر روی پلت‌فرم مدل قدیمی ویستا تکوین و توسعه یافته، ولی کاملاً تحت بهسازی و اصلاح مجدد قرار گرفت، تا آنجایی که حتی در وجود یک پیچ هم با این مدل قدیمی اشتراک ندارد.



Tata-Zest-1.3-F-tronic-AMT-8

 


نمای ظاهری این خودرو هیچ تفاوتی، مگر در وجودی صندوقی اضافی با نسخه هاچ‌بک خود ندارد، ولی بنا به مندرجات برخی از سایت‌های هندی، وجود همین صندوق در برخی از زوایا ظاهر عجیب و ناموزونی را برای این مدل رقم زده و به شاکله کلی طرح تا اندازه‌ای لطمه وارد نموده است. برخلاف طرح بحث‌برانگیز بدنه، کابین این خودرو از طرح جذاب و گیرایی بهره می‌برد و فضای موجود در آن برای یک خانواده متوسط هندی کاملاً کفایت می‌کند.

 

 

Tata-Zest-Interior-Dashbaord

 

 


کیفیت متریال کابین نیز به نحو رضایت مندانه ای بهبود یافته و از تجهیزات خوبی از جمله سامانه اطلاعات – سرگرمی، دوربین دید عقب، کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان برخوردار است.این خودرو از پیشرانه‌های یکسانی با مدل بولت بهره می‌برد، یک پیشرانه 1.2 لیتری بنزینی مجهز به سامانه توربوشارژ، که از توانی معادل 89 اسب بخار و گشتاوری برابر با 140 نیوتن‌متر برخوردار است، تاتا زست با این پیشرانه شتاب صفر تا صد را در زمانی معادل 15 ثانیه پر می‌کند و به سرعت نهایی 158 کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد، این نسخه بیشترین شانس ورود به ایران را داراست؛ و از طرفی، یک پیشرانه 1.3 لیتری دیزلی با توان 74 اسب بخار هم برای این خودرو ارائه می‌شود؛ هر دوی این پیشرانه‌ها با یک گیربکس 5 سرعته دستی عرضه می‌شوند. در نسخه بنزینی زست، سواری خودرو به حد شگفت‌آوری نرم است و تعویض دنده‌های گیربکس آن هم به نرمی و سهولت صورت می‌پذیرد.در صورت ورود نسخه بنزینی تاتا زست به ایران زمین، رقبایی همچون رانا، ام وی‌ام 315 هاچ‌بک و حتی پژو 206 SD رویاروی او خواهند بود.



تاتا تیاگو


بر مبنای برخی از مندرجات، شانس ورود مدل تیاگو (TIAGO) به کشورمان از دیگر محصولات تاتا بیشتر است. تیاگو، یک خودروی سوپر مینی و از جدیدترین ساخته‌های سازنده خود به شمار می‌آید.



TIAGO

 


فروش این خودرو از ماه آوریل سال جاری در بازار هندوستان آغاز گردید و فعلاً نیز با دو گونه پیشرانه اعم از بنزینی و دیزلی عرضه می‌شود. پیشرانه بنزینی آن که برچسب ECO و یا اقتصادی را با خود یدک می‌کشد، از توانی معادل 84 اسب بخار و گشتاوری برابر با 114 نیوتن‌متر برخوردار است؛ و پیشرانه دیزلی هم از توانی برابر با 67 اسب بخار. هر دو نسخه، سه سیلندر بوده و انتقال نیرو را در آنها توسط یک گیربکس 5 سرعته دستی صورت می‌پذیرد.

 

 

TIAGO 04

 


در آغاز، تیاگو با نام زیکا خطاب می‌شد، ولی به سبب همنام بودن تلفظ زیکا با ویروسی مسری و کشنده، مجدداً با نام تیاگو آرم گذاری شد. تیاگو، از ظاهری پخته و زیبایی برخوردار و ناحیه جلوی آن نیز از کاراکتری کاملاً مستقل سود می‌برد. خطوط میانی قوی در نیمرخ بدنه آن به کار رفته که در تلفیق با چین‌هایی برجسته، نمایی مدرن را برای آن به ارمغان آورده‌اند، نمایی که همچون سلاحی مستحکم مددکار این خودروی کوچک در مقابل رقبای توانمندی من‌جمله هیوندای i10 است.

 

 

TIAGO 01

 


برای طراحی درون کابین از طرحی شاد استفاده شده و کیفیت متریال به کار رفته، ترکیبی از خوب تا ارزان است. فضای درون کابین، در قیاس با دیگر رقبای این خودرو فراخ و جادار می‌باشد و از امکانات خوبی نیز بهره می‌برد که از جمله می‌توان به سیستم صوتی و تصویری آن اشاره داشت که توان سازگاری با گوشی همراه اندرویدی و ios را داراست. نسخه بنزینی تاتا تیاگو با بهایی بین 320 الی 475 هزار روپیه (4,800 الی 7,100 دلار) در بازار هند به فروش می‌رسد.




 

  


 

منبع : پدال

آخرین اخبار فروشگاه

به نظر می‌رسد رقیب اصلی ب‌ام‌و اندکی تغییر کرده است. رقیب اصلی این برند باواریایی همیشه همسایه‌ی آلمانی خود یعنی مرسدس بنز بوده است؛ و درحالی‌که مرسدس هنوز هم رقیبی اصلی ب‌ام‌و است اما تازه‌واردی نیز به اندازه‌ی غول اشتوتگارتی ب‌ام‌و را هدف گرفته است.

با ما همراه باشید ...

 

Telegram  ّFollow us on Instagram  ّFollow us on Linked-in  Follow us on Google plus  ّFollow us on facebook

دسته بندی محصولات
عضویت در خبر نامه
ایمیل  
شماره موبایل
 
 
عضویت انصراف از عضویت
LiveZilla Live Help