یکشنبه 07 شهریور 1395

هیبریدی‌ها! ب‌ام‌و i3 در برابر آئودی A3 etron

ب‌ام‌و i3 رقبای کمتری را از طرف حریفان آلمانی خود دارد. برای مشاهده‌ی رقبای این خودرو باید به آمریکا و ژاپن نگاهی بیندازیم و نیسان لیف و شورولت بولت را خواهیم دید. 

 

 

ب‌ام‌و i3 رقبای کمتری را از طرف حریفان آلمانی خود دارد. برای مشاهده‌ی رقبای این خودرو باید به آمریکا و ژاپن نگاهی بیندازیم و نیسان لیف و شورولت بولت را خواهیم دید. هرچند آئودی A3 e-tron فراموش شده نیز می‌تواند به عنوان رقیبی برای i3 مطرح باشد. اگرچه که ساخته‌ی آئودی در واقع بیش از آنکه یک خودروی الکتریکی خالص باشد، یک مدل پلاگین هیبریدی است. خب این دو خودرو که از قوای محرکه‌ی جایگزین سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند در برابر یکدیگر چه عملکردی دارند؟

 

 

bmw-i3-vs-audi-a3-e-tron-front-side

 

مجله‌ی wheels تصمیم گرفته تا اخیراً تستی را بین این دو خودرو انجام دهد. ب‌ام‌و i3 حاضر در این مصاف از نوع REx است که دارای محدوده‌ی حرکتی گسترش یافته بوده و با پیشرانه‌ی 647 سی‌سی که زیر کف صندوق بار قرار دارد عرضه می‌شود. این پیشرانه به عنوان یک ژنراتور عمل می‌کند و زمانی که باتری‌ها خالی می‌شوند به مدد پیشرانه الکتریکی می‌آید. ب‌ام‌و i3 REx جدید نسبت به مدل معمولی محدوده‌ی حرکتی بیشتری به میزان 150 کیلومتر دارد. هنگامی که باتری‌ها به‌طور کامل شارژ باشند این خودرو می‌تواند در 7.8 ثانیه به تندی 96 کیلومتر در ساعت برسد که این رکورد برای خودروی کوچک الکتریکی کاملاً مناسب بوده و سریع‌تر از همه‌ی رقبای سنتی خود است.

 

 

bmw-i3-vs-audi-a3-e-tron-rear

 

همچنین اکثر بخش‌های ب‌ام‌و از فیبر کربن ساخته شده و آن را بسیار بسیار سبک کرده است. در حقیقت این خودرو تنها 1270 کیلوگرم وزن دارد. این سبکی کمک می‌کند تا پیشرانه‌ی 167 اسب بخاری شتاب زیادی را برای خودرو فراهم نماید. ساختار فیبر کربنی و طراحی سبک‌وزن خودرو یک مزیت بسیار خوب برای i3 است و آن را از خودروهای مرسوم این گروه جدا می‌کند.

 

 

BMW-i3-vs-Audi-A3-e-tron1

 

در مقام مقایسه، آئودی A3 e-tron کمی قدیمی است. این خودرو اساس یک آئودی A3 استاندارد با قوای محرکه‌ی پلاگین هیبرید است. زیر کاپوت پیشرانه‌ی 4 سیلندر 1.4 لیتری توربو وجود دارد که 147 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. این پیشرانه به واحد الکتریکی 100 اسب بخاری متصل بوده و از طریق گیربکس 6 سرعته دوکلاچه اتوماتیک نیرو را به چرخ‌های جلو می‌فرستد.

 

 

BMW-i3-vs-Audi-A3-e-tron

 

در بحث پرفورمنس و کارایی آئودی قادر است در 7.5 ثانیه به تندی 96 کیلومتر در ساعت برسد؛ بنابراین این خودرو اندکی از i3 سریع‌تر است. به خاطر نوع قوای محرکه،A3 e-tron کاملاً سنگین‌تر از ب‌ام‌و است و وزن آن به 1540 کیلوگرم می‌رسد. آئودی می‌تواند تنها با استفاده از باتری‌ها نیز حرکت کند اما محدوده‌ی حرکتی آن کوتاه و معادل 27 کیلومتر است؛ و البته انتظار نداشته باشید که این خودرو در حالت تمام الکتریکی سریع باشد. هرچند وقتی باتری‌ها خالی شدند آئودی می‌تواند تا زمانی که به پر کردن دوباره‌ی باک نیاز داشته باشد همانند یک خودروی معمولی با راه خود ادامه دهد.

 

 

bmw-i3-vs-audi-a3-e-tron-driving-side

 

صحبت از سواری شد باید گفت که هر دو خودرو از سوی کمپانی‌هایی ساخته می‌شوند که به خاطر دینامیک سواری معروف شده‌اند. خب این دو چگونه در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند؟ ب‌ام‌و i3 مزیت چشمگیری دارد. این خودرو بسیار سبک‌وزن‌تر از آئودی است و البته نیرو را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. این موارد دینامیک هندلینگ بسیاری بهتری را برای شاسی به ارمغان می‌آورند؛ و البته خودرو نیز این را نشان می‌دهد. این خودرو سواری بسیار هیجان‌انگیز و لذت‌بخش دارد و جدای از تسلا مدل S احتمالاً در دنیای خودروهای الکتریکی بهترین سواری از آنِ i3 است. وزن کم و دیفرانسیل عقب بودن باعث شده تا خودرو در پیچ‌ها خیلی خوب عمل کند و با اعتمادبه‌نفس فوق‌العاده‌ای از پس پیچ‌ها بربیاید. از نمای بیرونی این یک خودروی هاچبک کوچک با نمای بامزه است اما سواری آن هر ایده‌ی خنده‌داری را شرمنده می‌کند.

 

 

BMW-i3-vs-Audi-A3-e-tron-electric-cars

 

درحالی‌که سواری آئودی در شهر اصلاً بد نیست اما در هنگام عبور از پیچ‌ها اعتمادبه‌نفس زیادی را به راننده انتقال نمی‌دهد. جایی که i3 به خاطر فقدان وزن در چرخ‌های جلو و لاستیک‌های باریک کمی کم فرمانی دارد،A3 e-tron حتی کم فرمانی زیادتری را به خاطر وزن زیاد در اکسل جلو و طراحی دیفرانسیل جلو دارد. همچنین فرمان آئودی فاقد هرگونه احساس خوب و یا بالانس است. فرمان ب‌ام‌و سریع و چابک بوده و به خوبی توازن داشته و تیز است. هرچند سواری آئودی در رانندگی‌های روزه مره اندکی بهتر و راحت‌تر است. این خودرو برای شهر خوب است اما ازنظر هیجان رانندگی می‌لنگد.

 

 

bmw-i3-vs-audi-a3-e-tron2

 

داخل هر دو خودرو شما شاهد طراحی خوبی خواهید بود. کابین e-tron با برادر معمولی خود اساس یکسان است و یک دکمه‌ی EV و برخی نشان‌دهنده‌های جدید وجود دارند. جدای از این دیگر موارد همان A3 معمولی هستند. این موضوع بد نیست و طراحی کابین خوب بوده و کیفیت ساخت بالایی نیز دارد. فقط کابین برای چنین خودرویی با تکنولوژی بالا کمی خسته کننده است.

 

 

audi-a3-e-tron-interior

 

کابین ب‌ام‌و جالب و عجیب است. با کربنی که همه‌جا دیده می‌شود و مواد بکار رفته‌ی جالب مثل بامبو و مواد بازیافت شده، i3 کابینی هیجان‌انگیز دارد. همچنین بخش داخلی ب‌ام‌و بازتر و جادارتر است که این مورد به لطف نبود پیشرانه و گیربکس حاصل شده است؛ و به خاطر ساختار بی‌نهایت سفت و قوی فیبر کربنی، ستون‌های خودرو نازک هستند و از بکار گیری ستون B اجتناب شده که همین مورد نیز کابین را جادارتر از آنچه که هست نشان می‌دهد.

 

 

bmw-i3-interior

 

در نهایت مجله ی Wheels برتری را از آنِ ب‌ام‌و i3 می‌داند. آئودی A3 e-tron خودروی بدی نیست. در حقیقت، این خودرو برای کسی که تنها یک خودرو می‌خواهد انتخاب بهتری است زیرا در مصرف سوخت شهری می‌درخشد و همچنین محدوده‌ی حرکتی بیشتری دارد. برای این‌گونه خودروهای هیبرید، آئودی کار عالی انجام داده است. اما ب م و i3 بسیار خلاقانه‌تر عمل کرده و بسیار هیجان‌انگیزتر است. به علاوه سواری آن بهتر بوده و حس گران‌بهاتری دارد. بنابراین این مصاف با پیروزی ب‌ام‌و همراه است.

 

 


 

  

 


 

منبع :    پدال

با ما همراه باشید ...

 

Telegram  ّFollow us on Instagram  ّFollow us on Linked-in  Follow us on Google plus  ّFollow us on facebook

دسته بندی محصولات
عضویت در خبر نامه
ایمیل  
شماره موبایل
 
 
عضویت انصراف از عضویت
LiveZilla Live Help