چهار شنبه 12 آذر 1393

یک درخواست وارداتی از شوراي سياست‌گذاري خودرو

منتقدان طرح مذکور عقيده دارند خودروسازان به عنوان گروهي از فعالان اقتصادي كه در واردات خودرو ذي‌نفع نيستند، نمي‌توانند براي اين تجارت تصميم‌گيري كنند

 

یک درخواست وارداتی از شوراي سياست‌گذاري خودرو

 

 

 

شوراي سياست‌گذاري خودرو در حالي پيگير تصويب «طرح مديريت واردات خودرو» است كه به‌نظر مي‌رسد اين طرح با حمايت جدي خودروسازان همراه است. بر اين اساس اگرچه منتقدان طرح مذکور عقيده دارند خودروسازان به عنوان گروهي از فعالان اقتصادي كه در واردات خودرو ذي‌نفع نيستند، نمي‌توانند براي اين تجارت تصميم‌گيري كنند، اما در مقابل خودروسازان رسما از دولت خواسته‌اند تا واردات برخي برندها به كشور ممنوع شود. 


به اين ترتيب كارشناسان عقيده دارند با تصويب اين طرح (كه برخي محدوديت‌ها براي واردات خودرو قائل مي‌شود) از سوي دولت؛ واردات خودرو با انحصار همراه خواهد شد.


اما مديرعامل گروه خودروسازي سايپا با تاييد درخواست اخير خودروسازان از دولت به «دنياي‌اقتصاد» مي‌گويد: ما از دولت درخواست كرديم واردات محصولات شركت‌هايي كه با خودروسازها ارتباط دارند و تعدادي از محصولات آنها در ايران به توليد مي‌رسد ممنوع شود.


سعيد مدني در ادامه مي‌گويد: دليل اين درخواست اين بوده كه برخي خودروسازهاي خارجي كه با دو خودروساز بزرگ قرارداد دارند، ساير محصولات خود را مستقيما وارد كشور مي‌كنند؛ بنابراين ما هم از دولت خواستيم تا جلوي واردات محصولات شركاي خودروسازان به كشور گرفته شود. مدني عقيده دارد اگر قرار است خودرويي وارد كشور شود، بهتر است از شركت‌هايي باشد كه خودروسازها با آنها قرارداد همكاري ندارند.


مدني در پاسخ به اين سوال كه «آيا شركاي خارجي خودروسازان حاضر به پذيرش ممنوعيت واردات تعداد زيادي از محصولات خود به كشور در مقابل توليد يك يا دو محصول در خودروسازي‌هاي ايران خواهند شد؟» مي‌گويد: به هر حال اگر اين شركت‌ها مي‌خواهند محصولي از آنها در ايران توليد شود بايد با خودروسازها همكاري داشته باشند. 


اما این درخواست خودروسازان، در حالي است كه برخي منتقدان عقيده دارند اگر خودروسازان محصولات به روز شركاي خارجي خود را براي توليد انتخاب مي‌كردند، حالا نگرانی بابت از دست دادن محصول توليدي خود نداشتند و مجبور به طرح چنين درخواستي از دولت نیز نبودند. 


اما مديرعامل گروه خودروسازي سايپا در پاسخ به اين انتقاد مي‌گويد: محصولات خارجي كه حالا در دست توليد است، چندان هم قديمي نيستند ضمن اينكه خودروسازهاي خارجي نیز محصولات جديد و روز خود را براي توليد به كشور ديگری منتقل نمي‌كنند و معمولا امتياز توليد يك يا دو مدل قديمي‌تر را واگذار مي‌كنند. درخواست اخير خودروسازان از دولت براي ممنوع كردن واردات محصولات شركاي خارجي به كشور در حالي است كه به عقيده كارشناسان اين اقدام خودروسازان به‌نوعي نقض تجارت آزاد در كشور به شمار مي‌رود.  

 

 




    

 منبع: دنیای اقتصاد

 

 

با ما همراه باشید ...

 

Telegram  ّFollow us on Instagram  ّFollow us on Linked-in  Follow us on Google plus  ّFollow us on facebook

دسته بندی محصولات
عضویت در خبر نامه
ایمیل  
شماره موبایل
 
 
عضویت انصراف از عضویت
LiveZilla Live Help