علت دود لنت ترمز چیست و چطور از آن جلوگیری کنیم

علت دود لنت ترمز چیست و چگونه می‌توانیم از آن جلوگیری کنیم؟

در میان مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو ها، دود کردن لنت ترمز از دسته ایراداتی است که همه‌ی ما حداقل یک بار آن را تجربه کرده ایم و یا از نزدیک آن را دیده ایم. این مشکل در انواع ماشین ها و شرایط مختلف اتفاق می‌افتد و دلایل متعددی دارد. در این مقاله Lent.ir  مرکز خرید آنلاین لنت ترمز ، قصد داریم تا علاوه بر پرداختن به علت دود لنت ترمز به راهکار های جلوگیری از آن نیز بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

سیستم ترمز خودرو چگونه کار می‌کند؟

ابتدا برای اینکه بتوانیم به علت دود لنت ترمز پی ببریم، باید با نحوه کار آن و سیستم ترمز خودرو آشنا شویم. سیستم ترمزی که امروزه در اکثر خودرو ها شاهد آن هستیم، سیستم هیدرولیکی و دیسکی است. این متد تفاوت های نسبتا زیادی با سیستم ترمز کاسه ای دارد که به طور کامل در مقاله بهترین سیستم ترمز خودرو توضیح داده‌ایم.

زمانیکه شما پدال ترمز را فشار می‌دهید، پیستون کوچکی که در سر شیلنگ روغن ترمز واقع شده است، به روغن ترمز نیرو وارد می‌کند. در سر دیگر شیلنگ، پیستون بزرگ نیرو را دریافت می‌کند و آن را به لنت ترمز انتقال می‌دهد. این مرحله دقیقا همان جایی است که ماشین شروع به توقف می‌کند؛ چرا که لنت ترمز پس از دریافت نیرو، شروع به فشردن دیسکِ در حال چرخش می‌کند و آن را نگه می‌دارد.

این یک پروسه نسبتا آرمانی از پروسه کار لنت ترمز و سیستم کلی ترمز خودرو بود؛ چرا که معمولا روغن ترمز از مدار سیستم ترمز ABS نیز عبور می‌کند و به همین خاطر شرایط کمی متفاوت تر است. اما به طور کلی، زمانیکه پدال ترمز را فشار می‌دهیم، اتفاقات بالا دقیقا به ترتیب می‌افتند. حالا که با این سیستم به طور کامل آشنا شدیم، به نظر شما علت دود لنت ترمز چیست؟

 

علت دود لنت ترمز چیست؟

اصطکاک بالا، اصلی ترین علت دود لنت ترمز

اگر بخواهیم به طور کلی به قضیه نگاه کنیم، علت دود لنت ترمز در حقیقت اصطکاک اضافه‌ی به وجود آمده بر اثر فعالیت زیاد و یا نادرست است. زمانی که در جاده و یا اتوبان های مختلف در حال رانندگی هستید، تا وقتی که دیسک خنک باشد هیچ اتفاقی نمی‌افتد. اما به محض گرفتن ترمز های مکرر و مخصوصا با سرعت زیاد، دیسک شروع به افزایش دما می‌کند.

افزایش دما اگر تا حد زیادی پیش روی کند، ساییدگی لنت نیز افزایش پیدا می‌کند و در نهایت، شاهد همان اتفاقی هستیم که به آن اشاره کردیم. اما دلایل اصلی داغ شدن لنت ترمز چه مواردی هستند؟

شرایط نامناسب در حین رانندگی، علت مهم دود لنت ترمز

همه‌ی حداقل یک بار در سرازیری ها قرار گرفته ایم. این جاده ها و اتوبان ها به خودی خود هیچ مشکلی ندارند اما کار زمانی خراب می‌شود که در ترافیک اینگونه راه ها بمانیم. زمانیکه که در ترافیک سرازیری ها قرار می‌گیریم، مجبور به ترمز های مکرر و پشت سر هم هستیم که در نتیجه باعث افزایش اصطکاک در لنت و دیسک می‌شود.

زمانی که این اصطکاک بالا می‌رود دیسک شروع به افزایش دما و سرخ شدن می‌کند. در چنین حالتی که لنت دائما با دیسک در تماس است، کم کم شروع به انتشار بو و گاهی اوقات دود می‌کند و به همین علت شاهد بو دادن لنت ترمز هستیم.

 

دلایل اصلی ایجاد دود لنت ترمز

کیفیت پایین لنت ترمز

پایین بودن کیفیت لنت ترمز در اکثر مواقع برای رانندگان خطر آفرین است. این مشکل، علاوه بر کاهش کیفیت رانندگی، احتمال بروز خیلی از تصادفات را نیز بالا می‌برد. زمانیکه کیفیت لنت ترمز شما پایین باشد، در تماس با دیسک داغ شده، به راحتی شروع به دود کردن می‌کند و بوی نامطبوعی از خود انتشار می‌دهد. اما ماجرا تنها به اینجا ختم نمی‌شود. یک لنت ترمز نامرغوب قدرت ترمز گیری خودرو را نیز پایین می‌آورد.

این مسئله زمانی احساس می‌شود که خودرو یک بار نسبتا سنگین داشته باشد و وزن آن نیز بالا رفته است. در چنین مواقعی، قطعا وجود یک لنت ترمز خوب و با کیفیت می‌تواند شما را از بسیاری از خطر ها نجات دهد. ضمن آن که می‌توان از انواع لنت ترمز سرامیکی نیز به عنوان لنت ترمز باکیفیت نام برد.

از جمله انواع لنت ترمز باکیفیتی که می‌توان به آنها اشاره کرد، برندهای زیر هستند برای مشاهده قیمت، روی نام برند کلیک کنید

و…

راهکار های جلوگیری از ایجاد دود لنت ترمز

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، اصلی ترین علت دود لنت ترمز، داغ شدن بیش از حد دیسک و تماس آن با لنت ترمز است. بنابراین باید از کار هایی که منجر به این افزایش دمای غیرعادی می‌شود جلوگیری کنیم. اولین راهی که برای جلوگیری از داغ شدن دیسک ترمز توصیه می‌شود، رانندگی متعادل مخصوصا در سرازیری هاست.

به عنوان مثال زمانی که در اتوبان ها در حال رانندگی هستیم و سرعتمان از میزان سرعت مطمئنه بیشتر است، ممکن است که به صورت ناگهانی مجبور به ترمز شویم. ترمز ناگهانی در این شرایط و سرعت بالا، اصطکاک فوق العاده زیادی را در دیسک چرخ به وجود می‌آورد که نتیجه‌ی آن، داغ شدن دیسک ترمز است.

با تکرار شدن این اتفاق به صورت مدوام و پشت سر هم، لنت فرسایش بسیار بالایی را متحمل می‌شود و کم کم، شروع به تولید دود می‌کند. اگر در جاده ها و اتوبان ها با سرعتی بیش از حد مجاز رانندگی می‌کنید، حتما از کیفیت لنت های خود اطمینان حاصل کنید تا شاهد دود لنت ترمز نباشید.

چگونه از ایجاد دود لنت ترمز جلوگیری کنیم؟

و اما مورد دوم که برای جلوگیری از دود لنت ترمز پیشنهاد می‌شود، استفاده از یک لنت با کیفیت است. چه بخواهیم و چه نخواهیم، لنت یکی از تعیین کننده ترین قطعات سیستم ترمز است که کیفیت آن نقش بسیار مهمی در عملکرد کلی این سیستم دارد. با اینکه امروزه انواع مختلفی از لنت طراحی و تولید شده اند، اما این مواد اولیه و همچنین تکنولوژی ساخت است که کیفیت کلی یک لنت را تعیین می‌کند.

به عنوان مثال حتی لنت‌های سرامیکی هم که از بهترین لنت های خودرو هستند، در صورتی که از مواد نامرغوب در ساخت آن ها استفاده شده باشد، بعد از مدت بسیار کوتاهی عمر خود را از دست می‌دهد.

لنت ترمز مرغوب در درجه‌ی اول باید بدون آزبست باشد. چرا که آزبست به بدن انسان آسیب می‌رساند و در دراز مدت باعث سرطان می‌شود. در وهله‌ی بعدی باید به دیسک ماشین هیچ آسیبی نزند و همچنین، قدرت متوقف سازی خود را در انواع شرایط حفظ کند.

خرید لنت ترمز اوریجینال و با کیفیت

اگر قصد تهیه یک لنت مرغوب و با هزینه‌ مناسب را دارید، می‌توانید محصول مورد نظر را از فروشگاه اینترنتی lent.ir سفارش داده و آن را در محل تحویل بگیرید. lent.ir اولین فروشگاه اینترنتی لنت ترمز در ایران است که محصولات خود را به سراسر ایران ارسال می‌نماید.

همچنین در صورت وجود هر گونه سوال، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

شماره تلفن های پشتیبانی

021-77284001
021-77287462

به اشتراک بگذارید :

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp

امتیاز دهید :

5/5
preloader