عیب یابی در مجموعه سیستم ترمز

در
دسته بندی ها: دانشنامه لنت خودرو

با توجه به اهمیت سیستم ترمز خودرو در سلامت سرنشینان آن، لازم است که در فواصل مشخص سیستم ترمز بازبینی شده و مشکلات آن بررسی و عیب یابی شوند.

در ادامه 7 نکته در عیب یابی سیستم ترمز خودرو را بررسی نمایید…

 

عیب یابی در مجموعه سیستم ترمز

بلبرینگ چرخ؛ بدون ایراد کار می کند یا معیوب است.

 توپی چرخ باید: 

  •  تمیز و براق باشد.
  •  خوردگی لبه­ های جانبی آن اندازه­ گیری شود.
  •  آسیب دیدگی های آن بررسی شوند.
  •  با استفاده از مواد غیر جامد از زنگ زدگی و خوردگی آن محافظت شود.

مهره محور؛  از نظر استحکام و امنیت بررسی شود.

 رزوه پیچ چرخ؛  سالم است یا خیر! آسیب دیدگی های آن بررسی شوند.


عیب یابی در مجموعه سیستم ترمز

طبق باید درصورت خوردگی یا لق بودن تعویض شود.

 

توجه: بسته به نوع طراحی محور، تشخیص لق­ شدگی غیر مجاز طبق، می­تواند دشوار باشد.

 


عیب یابی در مجموعه سیستم ترمز

 سیبک: 

این موارد را حتما بررسی نمایید.

  • لق بودن مفصل
  • آچارکشی مفصل­ها
  • کنترل لاستیک در آب­ بندها
  • فرسودگی و نشتی


عیب یابی در مجموعه سیستم ترمز

کالیپر ترمز:

در این قسمت، پیستون، گردگیر، پوسته کالیپر و اجزای فنری و کشویی را بررسی نمایید.

 پیستون

 – نشتی یا تراوش        مایعات

 – روان کار کردن

 گردگیر

 – نشت مایعات و          فرسودگی

پوسته کالیپر

 – آسیب دیدگی و         زنگ زدگی

 اجزا فنری و کشویی

 – نرم و روان کار کردن

 – عایق بودن


عیب یابی در مجموعه سیستم ترمز

لوله یا شیلنگ ترمز

  از نظر:

     – نشت مایعات، فرسودگی، آثار ساییدگی و خراش

     – قطر داخلی (متورم شدن)

     – اتصالات پیچی

     – بیشینه عمر مفید

  بررسی شود.


عیب یابی در مجموعه سیستم ترمز

کمک فنر

  از نظر:

     – نشت مایعات (چکه کردن روغن)

     – آزمایش کارایی کمک فنر

     – شکستگی

     – نگهدارنده کمک فنر

     – محکم کردن

  بررسی شود.

توجه

  تغییرات در شاسی خودرو (کم کردن ارتفاع خودرو) کارایی و روان بودن سیستم ترمز را تحت تاثیر قرار می­دهد و در بررسی و تشخیص ایرادات و نحوه تعویض قطعات مجموعه ترمز باید مد نظر قرار گیرد.


عیب یابی در مجموعه سیستم ترمز

پولوس

    از نظر:

    – فرسودگی و نشت مایعات

   بررسی شود.