عیوب سیستم ترمز خودرو که باید بدانید

در
دسته بندی ها: دانشنامه لنت خودرو

در این مقاله می‌خواهیم به مهم‌ترین عیوب سیستم ترمز خودرو  بپردازیم. سیستم ترمز خودرو، یکی از مجموعه هایی است که ممکن است بنا به دلایلی، دچار مشکلات زیادی شود. این مشکلات هم می‌توانند منشا اولیه داشته باشند و در زمان نصب اتفاق بیفتند و هم می‌توانند در طول مسیر سیستم را دچار نقص فنی کنند.

اما نکته‌ مهم اینجاست که باید هر چه زود تر تعمیر شوند؛ چرا که هر گونه نقص در این سیستم، ممکن است باعث حادثه ای خطرساز شود. در این مقاله، با 7 مورد از اساسی ترین عیوب سیستم ترمز خودرو که ممکن است با آن ها روبه رو شوید آشنا خواهیم شد و آن را مورد بحث قرار خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

مهم ترین عیوب سیستم ترمز خودرو

کشیده شدن ماشین به یک سمت، از مهم ترین عیوب سیستم ترمز خودرو

شاید شما هم این اتفاق را تجربه کرده باشید که در حین ترمز گیری، ناگهان ماشین به یک سمت کشیده می‌شود. این ایراد که البته از بالانس نبودن چرخ ها نیز می‌تواند شامل شده باشد، در اکثر موارد مربوط به ترمز است و از عیوب سیستم ترمز خودرو به شمار می‌رود.

این مسئله به چند دلیل ممکن است اتفاق بیفتد:

1-اولین حالت اینکه ممکن است کفشک‌ها با هم تنظیم نباشند. این ایراد که ایراد نسبتا شایعی در خودرو های سواری است، هر از چند گاهی ممکن است که بر اثر حوادث درون جاده اتفاق بیفتد و تعادل کفشک ها را بر هم زند.

2-احتمال بعدی که وجود دارد، مربوط به لوله های ترمز شماست. این لوله ها نیز ممکن است به دلایل متعددی مسدود شوند. مسدود شدن این لوله ها، باعث می‌شود تا در حین رانندگی و دقیقا زمانی که ترمز می‌گیرید، ماشین دچار یک انحراف جزئی شده و تعادل خود را از دست بدهد.

پس اگر بعد از اینکه کفشک‌هارا چک کردید و باز هم مشکل رفع نشد، حتما لوله های ترمز خود را مورد بررسی قرار دهید. به علاوه، اگر با چک کردن موارد فوق مشکلتان حل نشد، به احتمال زیاد ایراد از بخش لنت ها و یا هیدرولیک چرخ هاست.

رایج ترین عیوب سیستم ترمز خودرو

صدای سوت

گاهی اوقات زمانی که در حال رانندگی با ماشین هستیم، در زمان ترمزگیری صدایی مانند صدای سوت می‌شنویم. حتی در برخی موارد، زمانیکه در حال عبور از ترافیک سربالایی ها و یا سرپایینی ها هستیم، این صدا را بیشتر احساس می‌کنیم. اگر شما هم موقع رانندگی با این صدا مواجه می‌شوید، دو احتمال وجود دارد:

اول اینکه ممکن است لنت های شما به اتمام رسیده باشند. همانطور که خودتان نیز می‌دانید، زمانیکه لنت ها به اتمام می‌رسند و یا به اصطلاح تمام می‌شوند، قسمت زیادی از حجم خود را از دست می‌دهند. با تمام شدن لنت، فلز پشت آن با دیسک چرخ تماس پیدا می‌کند و منجر به تولید صدایی مانند صدای سوت می‌شود.

در درجه‌ی بعدی، ممکن است که کیفیت لنت شما پایین باشد. نامرغوب بودن لنت، همیشه یکی از رایج ترین عیوب سیستم ترمز خودرو ها به شمار می‌آمده و معمولا در بین رانندگان مشاهده می‌شود. زمانی که کیفیت لنت مورد استفاده شما خوب نباشد، اصطکاک تولید شده توسط دیسک و لنت از نوع مضر بوده و به همین دلیل، شاهد صدای سوت لنت در آن هستیم. برای اطلاعات بیشتر از این قطعه مهم، مقاله ” لنت ترمز چیست؟ ” را مطالعه نمایید.

اگر به سلامت خودروی خود توجه می‌کنید، حتما از یک لنت ترمز باکیفیت مانند لنت ترمز ام بی کوریا و یا لنت ترمز پارس استفاده کنید تا شاهد عیوب سیستم ترمز خودرو ها نباشید.

عیوب سیستم ترمز

پایین رفتن بیش از حد پدال، سومین مورد رایج در عیوب سیستم ترمز خودرو ها

پایین رفتن بیش از حد پدال در حین استفاده از ترمز، مشکلی است که می‌تواند چند منشا مختلف داشته باشد. البته به این نکته نیز باید توجه داشت که برای شناسایی این علامت، نیاز به دقت خیلی بیشتری دارید؛ چرا که اختلاف این موضوع و حالت عادی آن در حد چند میلی متر است و اکثرا فقط راننده های قدیمی هستند که متوجه این موضوع می‌شوند. اما چرا چنین چیزی اتفاق می‌افتد؟

اولین احتمالی که می‌توان به این موضوع نسبت داد، لنت ها هستند. لنت یک قطعه مصرفی است که بعد از مدتی استفاده، دیگر کارایی روز اول خود را ندارد. زمانی‌که لنت ترمز به اتمام می‌رسد، در حقیقت بین فلز پشت لنت و دیسک یک فاصله‌ بسیار کوچک شکل می‌گیرد. سیستم ترمز و پدال آن طوری طراحی شده اند تا بیشترین هماهنگی را با یک لنت سالم داشته باشند، نه با یک لنت مصرف شده.

پس طبیعتا برای متوقف کردن ماشین و رساندن لنت به دیسک، پدال به نیروی بیشتری نیاز دارد. به همین دلیل است که پدال ترمز تا حد بیشتری پایین می‌آید. پایین آمدن بیش از حد پدال یکی از موارد نسبتا پرتکرار در بین عیوب سیستم ترمز خودرو است که با یک بازبینی قابل تشخیص است.

احتمالی بعدی که ممکن است باعث مشکل شده باشد، جذب رطوبت توسط روغن ترمز است. برخلاف تصور عمومی روغن ترمز مایعی است که حتما باید هر یک یا دو سال یک بار تعویض شود. عوض کردن روغن ترمز باعث می‌شود تا در آب و هوای نامتعادل مخصوصا آب و هوا های بسیار گرم، ترمز شما عملکرد خودش را از دست ندهد و همچنان به کار خود ادامه دهد.

عیوب سیستم ترمز خودرو ها به همراه راه حل

سفت شدن پدال ترمز

و اما مورد آخر، که به سفت شدن پدال ترمز معروف است. در این حالت پدال تا حد زیادی خشک شده اما خاصیت پایین روندگی خود را همچنان حفظ می‌کند. به این معنا که در پیمودن کورس ترمز مشکلی نیست، اما خود پدال دچار یک خشکی قابل احساس شده.

در این حالت ممکن است که دیسک های شما، خاصیت خشکی خود را از دست داده باشند و به اصطلاح کمی به سمت چربی مایل شده اند. دیسکی که چرب است، طبیعتا به صورت تکه تکه و غیر معمولی عمل می‌کند که نتیجه ی آن، همین خشک شدن پدال ترمز است.

احتمال بعدی از مجموعه عیوب سیستم ترمز خودرو، مربوط به بوستر ترمز است. بوستر یکی از قطعات حیاتی خودرو است که در صورت نبود آن، کل مجموعه دچار مشکل شده و ماشین قادر به توقف نیست. اگر پدال شما دچار خشکی شد و مشکل با یک بازبینی از دیسک ها حل نشد، حتما بازدید از بوستر را در اولویت کار خود قرار دهید.

انواع عیوب سیستم ترمز خوردو ها به همراه توضیح

زمانی که با یکی از عیوب سیستم ترمز خودرو مواجه می‌شویم، اولین قدم چیست؟

طبیعتا هر راننده ای بالاخره یک بار هم که شده، با یکی از عیوب سیستم ترمز خودرو مواجه می‌شود. این ایرادات، گاهی اوقات در طول مسیر اتفاق می‌افتند و کنترل ماشین را کمی سخت تر می‌کنند. اما این وظیفه بر دوش ماست که تا جایی که ممکن است از قطعات با کیفیت برای ترمز خودرو های خود استفاده کنیم.

اگر عملکرد خودرو برایتان مهم است، حتی المقدور از یک لنت با کیفیت استفاده کنید. زمانی که مجموعه ترمز خودروی شما از لنت خوب و مرغوبی برخوردار باشد، توانایی این را دارد که خیلی از اتفاقات را مهار کند و جان شما را نجات دهد.

از مرغوب ترین انواع لنت ترمز می‌توان به برندهای زیر اشاره کرد. برای خرید کافیست روی نام برند مورد نظر کلیک نمایید.

اگر قصد تهیه یک لنت مرغوب و با هزینه‌ مناسب را دارید، می‌توانید محصول مورد نظر را از فروشگاه اینترنتی lent.ir مرکز خرید آنلاین لنت ترمز سفارش داده و آن را در محل تحویل بگیرید. lent.ir اولین فروشگاه اینترنتی لنت ترمز در ایران است که محصولات خود از جمله انواع لنت ترمز ارگانیک و لنت ترمز سرامیکی را به سراسر ایران ارسال می‌نماید.

همچنین در صورت وجود هر گونه سوال، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

شماره تلفن های پشتیبانی

021-77284001
021-77287462

سوالات متداول درباره عیوب سیستم ترمز

مهم ترین عیوب سیستم ترمز چیست؟

کشیده شدن ماشین به یک سمت، صدای سوت در هنگام ترمزگیری، پایین رفتن بیش از حد پدال و سفت شدن پدال از رایج ترین عیوب سیستم ترمز هستند.

اولین اقدام پس از مواجه شدن با مشکلات سیستم ترمز چیست؟

سیستم ترمز یکی از مهم‌ترین سیستم ترمزهای موجود در خودرو است که ایمنی سرنشینان را تامین می‌کند. در صورت وجود هر گونه مشکل، باید سریعا به تعمیرگاه مراجعه کرده و برای بررسی و رفع آن اقدام نمایید.

علل خرابی سیستم ترمز چیست؟

با توجه به عیوب مختلف سیستم ترمز، علت آن می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال علت کشیده شدن ماشین به یک سمت به دلیل تنظیم نبودن کفشک‌ها و مسدود شدن لوله های ترمز می‌باشد و یا صدای سوت هنگام ترمزگیری و پایین آمدن بیش از حد پدال به دلیل تمام شدن لنت‌ها است.