دلیل سوت کشیدن لنت ترمز خودرو چیست؟

در
دسته بندی ها: دانشنامه لنت خودرو

لنت های ترمز مانند دیگر قطعات خودرو، صرف‌نظر از مدل و کیفیت ساختی که دارند، در برخی از ایرادات و مشکلات با هم مشترک‌اند. سوت کشیدن لنت ترمز ، یکی از همین ایرادات است. این صدا، همانند دیگر مشکلات مربوط به خودرو، می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد.

صدای سوت کشیدن لنت‌های ترمز یکی از رایج‌ترین مشکلات رانندگان است که ممکن است در شرایط مختلف رخ دهد. این صداها علاوه بر معایب فراوان خود، یک ویژگی مثبت نیز دارد. این ویژگی مثبت شامل اطلاع‌رسانی و هشدار هر گونه نقص فنی در سیستم ترمز خودرو است. رانندگان با دقت و توجه به این صداها می‌توانند از بروز آسیب‌های جدی‌تر جلوگیری کنند. اولین قدم در رفع این مشکلات، آسیب شناسی و آگاهی از علت سوت کشیدن لنت ترمز است. پس از کسب این اطلاعات، رانندگان می‌توانند برای تعمیر یا تعویض لنت ترمز و دیسک چرخ اقدام نمایند. گاهی اوقات این دلایل ناشی از ساختمان لنت و گاهی اوقات نیز، از مشکل در عملکرد دیگر قطعات مربوط به خودرو حاصل می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر دلایل اصلی و شایع سوت کشیدن لنت ترمز ، به عوامل زمینه‌ای آن نیز نگاهی بیندازیم. پس با ما همراه باشید.

دلایل شایع سوت کشیدن لنت ترمز

یک اشتباه رایج که در میان برخی از رانندگان وجود دارد، این است که تصور می کنند صدای سوت لنت همیشه به دلیل کیفیت پایین آن است. در اینکه کیفیت ساخت لنت نیز می تواند باعث این اتفاق باشد شکی نیست؛ اما عوامل دیگری هم در این موضوع دخیل‌اند. پس بهتر است ابتدا به دلایل زمینه ای این موضوع نگاهی داشته باشیم.

قرارگیری نامناسب لنت ها در کالیپر

حتما قبل از اینکه لنت خود را تعویض کنید، وضعیت آن در کالیپر را بررسی کنید. گاهی اوقات به دلیل شماری از موارد ناخواسته، این وضعیت از حالت تعادل خارج شده و سیستم کلی ترمز، پایداری خود را از دست می‌دهد. این اتفاق که البته در زمان نصب قطعات سیستم ترمز مثل دیسک ها و لنت ها نیز رایج است، معمولا باعث شنیده شدن صدای سوت در خودرو خواهد شد.

مورد دیگری که احتمالا تاکنون بارها با آن برخورد کرده‌اید، استهلاک لنت است. لنت از آن دسته قطعات خودرو است که به مرور زمان کارایی نسبی خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل، ممکن است که بعد از مدتی، از آن صداهای ناهنجاری از جمله سوت و … بشنوید.

روش‌های حل مشکل سوت کشیدن لنت ترمز

کثیف بودن قطعات کالیپر

همانطور که احتمالا می‌دانید، کالیپر یکی از المان های اصلی و کلی سیستم ترمز محسوب می‌شود. در نتیجه هر گونه کثیفی و یا جرم اضافه در آن، می‌تواند در عملکرد کلی سیستم ترمز خودرو تاثیر بگذارد.

طبیعی است که پس از سالها رانندگی در جاده‌های پر پیچ و خم، قسمتهای مختلف این قطعه دچار جرم و کثیفی شده باشند. شما می‌توانید به جای تعویض قطعه و پرداخت هزینه‌های اضافی مربوط به این کار، تنها با یک جرمگیری از این صداهای ناهنجار راحت شوید.

خوردگی دیسک ها

این موضوع در حقیقت از همان دسته عوامل زمینه‌ای است که قبلا به آن اشاره کردیم. در این مورد، صدای سوتی که می‌شنویم ربطی به لنت ندارد و در حقیقت از وجود خش یا خوردگی در قسمت دیسک حاصل می‌شود. همانطور که بالاتر نیز گفتیم، بعد از گذشت مدتی از رانندگی، قطعات ماشین دچار استهلاک می‌شوند.

یکی از این موارد استهلاک که اتفاقا ارتباط مستقیمی با سیستم ترمز دارد، انحراف بیش از حد دیسک چرخ‌ها و ناهمواری‌های روی آن است. این اتفاق به مرور زمان روی دیسک‌ها تاثیر گذاشته و باعث سایش نامنظم آنها می‌شود. چک کردن این گونه قطعات و آیتم‌های مربوط به مجموعه ترمز خودرو، به شما در افزایش بهره‌وری و همچنین کاهش هزینه‌ها کمک خواهد کرد.

عدم عایق‌بندی صحیح پدها

این موضوع، که البته بیشتر در زمان نصب قطعات اتفاق می‌افتد، یکی دیگر از علل شایع سوت کشیدن لنت ترمز است. زمانی که قطعات ماشین در حال نصب شدن بر روی هم هستند، بخش فولادی و پشتی لنت بوسیله تعدادی میله عایق بندی می‌شود تا با کولیس تماس نداشته باشد.

این موضوع برای تکمیل پروسه ترمز‌گیری خودرو ضروری است و قطعات نمی‌توانند بدون آن در کنار یکدیگر کار کنند. اما اتفاقی که می افتد این است که این میله‌ها فرسایش‌پذیر هستند و پس از مدتی، کارایی خود را تا حدی از دست می‌دهند. همین موضوع باعث از بین رفتن عایق و در نتیجه سوت کشیدن لنت ترمز خودرو می‌شود.

البته همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، این اتفاق منشأ اولیه‌ای نیز می‌تواند داشته باشد. امروزه که مونتاژ قطعات اکثر خودروها به وسیله ربات‌ها انجام می‌شود و انسان صرفا نقش یک اپراتور را در آن دارد، بسیاری از این خطاها قابل مشاهده است. شما می‌توانید به‌راحتی، با کمک یک تکنسین مجموعه لنت و ترمز خود را باز کرده و مشکل آن را برطرف سازید.

دلیل سوت کشیدن لنت ترمز

کیفیت پایین لنت ها و سوت کشیدن لنت ترمز

و اما می‌پردازیم به مهم ترین دلیل ایجاد مشکل سوت کشیدن لنت ترمز ، یعنی پایین بودن کیفیت لنت ها. صرف‌نظر از همه دلایل و موارد زمینه‌ای که ذکر شد، گاهی اوقات ساختمان لنت نیز می‌تواند باعث بروز مشکل شده باشد. متاسفانه امکان استفاده از محصولات گرید پایین بجای محصول با کیفیت از سوی تعمیرکاران وجود دارد.

این امر، نه‌تنها در ایجاد صداهای مزاحم از جمله سوت و … تاثیر خواهد گذاشت، بلکه کیفیت کلی سیستم ترمز خودرو را نیز کاهش می دهد. این لنت ها در زمان نصب، هیچ صدای اضافه‌ای ایجاد نمی‌کنند؛ بلکه با گذشت زمان و پیمایش چندصد کیلومتر مسیر، به‌تدریج شروع به بروز علائم کرده و نقص‌های خود را نشان می‌دهند.

علت سوت کشیدن لنت ترمز در حرکت

همانند هر قطعه دیگری در خودرو، لنت‌های ترمز نیز نیاز به مراقبت و تعویض دارند. توجه به سلامت و عملکرد صحیح این قطعات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. عدم توجه به این موارد می‌تواند ضررهای مالی فراوانی را به همراه داشته باشد. سوت کشیدن لنت ترمز در هنگام حرکت یکی از نشانه‌های مهم برای رانندگان است. این صدای سوت کشیدن می‌تواند موقت بوده و پس از مدتی از بین برود. اگر این صدا با گذشت زمان از بین نرود؛ نشانه آسیب و وجود هر گونه نقص فنی در سیستم ترمز خودرو است. بعضی از دلایل صداهای ناهنجار شامل موارد زیر می‌شود.

لنت ترمزهای کثیف

وجود گل، گرد و غبار یا مواد زائد بر روی سطح لنت ترمز یا دیسک چرخ، یکی از دلایل سوت کشیدن لنت ترمز است. این مشکل با رانندگی در شرایط‌ مختلف حاصل می‌شود. همچنین استفاده نکردن طولانی از خودرو می‌تواند منجر به جمع شدن گرد و خاک میان لنت ترمز و دیسک چرخ شود. این مشکل معمولا با استفاده از یک اسپری پاک کننده و یا سمباده زدن سطح لنت یا دیسک، برطرف می‌شود. همچنین ممکن است با چندبار ترمزگیری این گرد و غبار از بین برود. در این حالت صدای سوت کشیدن لنت‌های ترمز در هنگام حرکت نیز به گوش می‌رسد.

حرارت بیش از حد لنت ترمز

یکی دیگر از عوامل سوت کشیدن لنت ترمز، حرارت بیش از حد لنت، هنگام ترمزگیری‌ شدید در مسیرهای شیب‌دار و ترافیک‌های طولانی است. در این حالت‌ لنت‌های ترمز بیش از حد داغ می‌شوند و حتی بوی سوختگی می‌دهند. این صدا و بوی نامطبوع موقتی بوده و در اثر استفاده صحیح و استراحت لنت‌ها از بین می‌روند.

رطوبت هوا

آیا تا به حال این شرایط برای شما پیش آمده است که صبح هنگام روشن کردن خودرو، لنت‌های ترمز صدای ناهنجاری تولید کنند؟ علت سوت کشیدن لنت ترمز در روزهای سرد، وجود رطوبت هوای شب گذشته میان دیسک چرخ و لنت ترمز است.

لبه دارشدن دیسک چرخ

یکی دیگر از دلایل سوت کشیدن لنت ترمز نو، لبه‌دار شدن دیسک ترمز توسط لنت مستهلک قبلی و تولید صداهای ناهنجار است. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که به علت تعویض دیر هنگام لنت قبلی، دیسک چرخ آسیب دیده و لنت‌ ترمز جدید نیز به صورت صحیح بر روی دیسک قرار نمی‌گیرند. این زاویه‌دار بودن قرارگیری لنت بر روی دیسک، باعث اصطکاک ناموزون و ایجاد صدا می‌شود. همچنین کیفیت پایین و استاندارد نبودن لنت ترمز، احتمال بروز این پدیده را افزایش می‌دهد.

علت سوت کشیدن لنت ترمز در ترمز گیری

علاوه بر صداهای تولیدی در حرکت، سوت کشیدن لنت ترمز در هنگام ترمزگیری نیز از نشانه‌های دیگر آسیب و نقص فنی در سیستم ترمز و لنت‌های ترمز است. این صدای تولید شده می‌توانند دلایل مختلف داشته باشند مانند کثیف بودن اسلایدهای کالیپر، تمام شدن بخش اصطکاکی لنت ترمز و عدم روانکاری

تمام شدن لنت‌های ترمز

یکی از عمده‌ترین دلایل صدای سوت کشیدن لنت ترمز در خودروهای مختلف، به پایان رسیدن بخش اصطکاکی در لنت‌های ترمز است. این بخش‌های اصطکاکی با گذر زمان و تماس با دیسک چرخ مصرف می‌شوند و کارایی خود را از دست می‌دهند. عمر مفید این لنت ترمزها به مواد اولیه استفاده شده در تولید آن‌ها بستگی دارد. پس از اتمام این بخش‌ها، دیسک چرخ با بخش فلزی لنت ترمز تماس پیدا می‌کند که منجر به تولید صداهای ناهنجار و آسیب به دیسک چرخ می‌شود.

کثیف بودن اسلایدهای کالیپر

کثیف بودن کالیپر ترمز از علت سوت کشیدن لنت ترمز در خودروها است. آلودگی موجود در کالیپر از عملکرد صحیح لنت‌های ترمز جلوگیری می‌کند و باعث چسبندگی، ارتعاش و صدای تق تق می‌شود. برای رفع صدای سوت کشیدن لنت ترمز در اثر آلودگی‌ها کافی است؛ قطعات کالیپر را تمیز کنید.

دیسک تاب خورده

وجود هر گونه برجستگی و ناهمواری در سطح دیسک چرخ می‌تواند باعث تماس نامناسب و اصطکاک ناموزون لنت‌های ترمز و دیسک چرخ شود. در این حالت پدال ترمز در هنگام ترمزگیری می‌لرزد و یا صدای ناهنجار تولید می‌کند. برای رفع صدای ناهنجار لنت ترمز و دیسک تاب خورده کافی است؛ سیستم‌ترمز خود را بررسی کرده و دیسک چرخ آسیب دیده و تاب خورده را تعویض کنید.

اتمام لنت ترمز در محور دیگر خودرو

در موارد بسیاری مشاهده شده است که رانندگان، مدتی پس از تعویض لنت ترمز یک محور، در زمان ترمزگیری صدای سوت می‌شنوند و گمان می‌کنند جنس لنت ترمز جدید، نامناسب بوده است. اما پس از بازدید از لنت‌ها، مشخص می‌شود که این صدا مربوط به اتمام لنت‌های محور دیگر خودرو بوده و به‌دلیل خطای شنیداری، این صدا را از همان محوری که به‌تازگی تعویض لنت شده، می‌شنوند. در این شرایط با تعویض لنت ترمز محور دیگر خودرو، متوجه می‌شوند که جای هیچ نگرانی نیست و این صدا محو شده است.

راهکارهای رفع صدای سوت کشیدن لنت ترمز

همان طور که مطالعه کردید؛ سوت کشیدن لنت ترمز در خودروهای مختلف دلایل متنوعی دارد. به عنوان مثال برای رفع صدای سوت لنت ترمز پراید ابتدا باید از علت خرابی و تولید صدای ناهنجار آن آگاه شوید تا بتوانید راهکاری مناسب برای رفع آن را انتخاب کنید. در بعضی مواقع صداهای تولیدی موقت بوده و قطعات سیستم ترمز نیازی به تعمیر ندارند. اما با ادامه پیدا کردن صداهای ناهنجار باید نسبت به تعویض و تعمیر آن‌ها اقدام شود. از راهکارهای رفع سوت کشیدن لنت ترمز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعویض لنت‌های ترمز
  • تعویض دیسک چرخ
  • سمباده زدن سطح قطعات
  • استفاده از روانکار در پشت لنت ترمز
  • تمیز کردن کالیپر و متعلقات
  • جا‌به‌جا کردن پدهای ترمز در یک محور
  • بررسی لنت‌های محور دیگر خودرو

جلوگیری از سوت کشیدن لنت ترمز در ترمزگیری

برای جلوگیری از تولید صداهای ناهنجار توسط لنت‌های ترمز باید هنگام خرید و تعویض لنت، به عوامل موثر در آن دقت کنید. عدم توجه به این نکات می‌تواند منجر به ضررهای مالی و جانی جبران ناپذیری شود؛ بنابراین هنگام خرید این قطعه فرسایشی باید به تمامی نکات توجه کنید. از عوامل موثر در خرید لنت ترمز با کیفیت می‌توان به زیر اشاره کرد:

  • برند معتبر تولید کننده لنت ترمز
  • مواد اولیه استفاده شده برای تولید لنت ترمز
  • مدل و سال تولید خودرو
  • توجه به تفاوت چرخ‌های جلو و عقب
  • توجه به اتوماتیک یا دنده‌ای بودن خودرو
  • عمر استاندارد لنت ترمز

سوت کشیدن لنت ترمز، هشداری برای رانندگان

رانندگان موظف هستند در صورت مشاهده این نشانه‌ها و صداهای ناهنجار نسبت به تعمیر لنت ترمز خودرو خود اقدام کنند. در بعضی مواقع آسیب وارد شده غیر قابل جبران بوده و باید دیسک چرخ و لنت ترمزها تعویض شوند. برای رفع این مشکلات ابتدا باید دلیل بروز این صداهای ناهنجار مشخص شود. سپس با توجه به مشکل موجود، نسبت به تعمیر و تعویض سیستم ترمز اقدام نمایند.

انتخاب لنت ترمز مناسب نیاز به مشاوره فنی با افراد متخصص این حرفه دارد. اما به‌طور کلی می‌توان به چند گروه از بهترین برندهای لنت ترمز که کیفیت بالاتری را به خریداران عرضه می‌کنند اشاره کرد. برای اطلاع از قیمت لنت ترمز هر برند روی نام برند مورد نظر کلیک نمایید.

شما می‌توانید با مشاوره با کارشناسان مجموعه Lent.ir از میان این برندها یا دیگر برندهای برتر لنت ترمز، بهترین انتخاب را برای خودروی خود داشته باشید.

کلام پایانی

سیستم کلی ترمز خودرو، یکی از مجموعه‌های نسبتا پیچیده در حوزه قطعات خودرو به حساب می‌آید. به همین دلیل حتی یک نقص نسبتا کوچک نیز، می‌تواند در پروسه عملکرد این مجموعه تاثیر بگذارد.

اگر صدا های ناهنجاری مانند سوت کشیدن لنت ترمز و … از سیستم ترمز خودروی خود می شنوید، ابتدا موارد زمینه‌ای که در بالا به آن اشاره کردیم را بررسی کنید. سپس اگر با یک بازبینی قطعات مشکلتان حل نشد، احتمالا ایراد مربوط به  ساختمان لنت و کیفیت ساخت آن است.

برای خرید آنلاین لنت ترمز و بررسی با کیفیت ترین انواع تولید شده این محصول می‌توانید به فروشگاه Lent.ir مراجعه کنید و یا با مشاورین ما تماس بگیرید.

 

سوالات متداول درباره سوت کشیدن لنت ترمز

علت سوت کشیدن لنت ترمز چیست؟

سوت کشیدن لنت ترمز دلایل مختلفی دارد. قرارگیری نامناسب لنت ها در کالیپر، کثیف بودن قطعات کالیپر و کیفیت پایین لنت ترمز از دلایل شایع سوت کشیدن لنت است.

علت سوت کشیدن لنت ترمز در حرکت و ترمزگیری چیست؟

سوت کشیدن لنت ترمز در هنگام حرکت و رانندگی عمدتا به دلیل وجود گرد و غبار، حرارت بالای لنت، رطوبت و لبه دار شدن دیسک چرخ است. از دلایل سوت کشیدن لنت در ترمزگیری میتوان به کثیف بودن کالپیر، اتمام لنت در محور دگیر خودرو است.

چگونه از سوت کشیدن لنت ترمز جلوگیری کنیم؟

با تعویض لنت ترمز، تمیز کردن قطعات کالیپر، سمباده زدن و روانکاری پشت لنت ترمز می‌توان صدای سوت کشیدن لنت ترمز را از بین برد. برای جلوگیری از سوت کشیدن لنت ترمز باید این قطعه را از برندهای معتبر و متناسب با مدل و سال تولید خودروی خود خریداری نمایید.