سیستم ترمز ABS یا ضدقفل چیست و چگونه کار می‌کند؟

در
دسته بندی ها: دانشنامه لنت خودرو

از ابتدای صنعت خودروسازی تا همین دهه ای که در آن زندگی می‌کنیم، سیستم های متوقف سازی متعددی پا به عرصه گذاشته اند. از ترمز های کشکی و مدل های اولیه گرفته تا متد های جدید امروزی، هر کدام در دوره ای بسیار محبوب بودند. سیستم ترمز ABS یا ضدقفل که امروزه با آن روبه رو هستیم، یکی از پرطرفدارترین سیستم های ترمز خودرو است. این سیستم در بسیاری از خودرو ها مورد استفاده قرار گرفته و کمپانی های متعددی از آن استفاده می‌کنند. اما یک سوال مهم. سیستم ترمز ABS یا ضدقفل چیست و چه ویژگی منحصر بفردی دارد؟

سیستم ترمز ABS یا ضدقفل چیست؟

یکی از مهم ترین دغدغه های رانندگی در هوای برفی و بارانی، لیز خوردن خودرو است. طبیعتا زمانی که خودرو به طور استاندارد در حال حرکت است، اصطکاک کاملی بین چرخ و زمین ایجاد می‌شود. اما زمانی که جاده لغزنده باشد، این اصطکاک به دلایلی کاهش می‌یابد. دلیل اصلی لیز خوردن خودرو در این گونه جاده ها نیز، همین پایین بودن اصطکاک است.

اما مسئله اصلی، نابرابر بودن میزان اصطکاک چرخ ها و سرعت دورانی آن هاست. طبق آزمایشاتی که در سال های پیش بر روی پدیده لیز خوردن خودرو صورت گرفته، این مسئله ثابت شد که دلیل اصلی این اتفاق، برابر نبودن سرعت یک چرخ با بقیه چرخ هاست. به عنوان مثال زمانیکه چرخ جلو سمت راننده از سرعت متفاوتی نسبت به بقیه چرخ ها برخوردار است، طبیعتا بعد از چند ثانیه قفل می‌کند.

سیستم ترمز ABS یا ضدقفل، به کمک سنسور های موجود در خودرو، این سرعت را با چرخ های دیگر یکسان می‌کند. همین اتفاق باعث می‌شود تا احتمال قفل کردن چرخ ها و همچنین لیز خوردن خودرو به صفر برسد. این سیستم امروزه در بسیاری از خودروهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

ترمز ABS چیست؟

سیستم ترمز ABS یا ضدقفل چگونه کار می‌کند؟

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، وظیفه اصلی این سیستم هماهنگ کردن سرعت چرخ ها در هنگام ترمز است. در سیستم های ترمز قدیمی، پروسه کار به این صورت بود که با فشردن پدال ترمز، پد ها به همان اندازه به دیسک فشار می‌آوردند. این نیرو دقیقا با پدال ترمز تنظیم می‌شد. به این معنا که پدال ترمز را در هر جایی که نگه می‌داشتیم، نیرویی مساوی و دقیقا به اندازه فشاری که وارد کردیم به چرخ ها انتقال داده می‌شد.

این سیستم که به سیستم ترمز هیدرولیکی نیز معروف است، در هوای عادی و جاده های خشک بسیار خوب عمل می‌کند. اما در جاده های لغزنده، در صورتی که راننده مجبور به ترمز ناگهانی می‌شد، خودرو ناخودآگاه کنترل خود را از دست می‌داد و شروع به چرخش می‌کرد.

اما این پروسه در سیستم ترمز ABS یا ضدقفل، کمی متفاوت است. در این سیستم، زمانیکه شما مجبور به ترمز ناگهانی یا به طور کلی هر نوع ترمزی هستید، ابتدا سرعت دورانی هر چرخ به وسیله سنسور های موجود اندازه گرفته می‌شود. به عنوان مثال اگر سرعت دورانی چرخی بیشتر از بقیه تایر ها باشد، آن را کاهش می‌دهد. همچنین اگر سرعت آن کمتر از چرخ های دیگر باشد، آن را با سرعت کلی خودرو یکسان می‌کند.

این اتفاق بار ها و بار ها به وسیله سوپاپ ها و سنسور های هر چرخ اتفاق می‌افتد. به همین دلیل خودروهایی که از سیستم ترمز ABS یا ضدقفل استفاده می‌کنند، بسیار کمتر از دیگر خودروها دچار واژگونی می‌شوند.

 

قابلیت های سیستم ترمز ABS یا ضدقفل

مزایای سیستم ترمز ABS یا ضدقفل

تا اینجای کار، نحوه کار این ترمز و همچنین تفاوت آن با دیگر سیستم ها را به طور کامل توضیح دادیم. از عکس العمل آن در جاده های لغزنده صحبت کردیم و دلیل اصلی استفاده از این سیستم را نیز دانستیم. اما ویژگی های اصلی و منحصر بفرد این ترمز چه مواردی هستند؟

کاهش زمان متوقف خودرو

جدای از شرایط آب و هوای برفی و لغزنده، سیستم ترمز ABS یا همان ضد قفل، در جاده های معمولی نیز، عملکرد خوبی از خود به نمایش می‌گذارد. ترکیب کارایی این سیستم با لنت های باکیفیتی مانند اینتیما، nhc و یا فریکسا، زمان متوقف سازی خودرو یا اصطلاحا همان “خط ترمز” را به حد زیادی کاهش می‌دهد. اگر معمولا از خودرو خود برای جابه جایی در نقاط مختلف شهر یا حتی مسافرت های مختلف استفاده می‌کنید، توصیه می‌شود که حتما از یک لنت باکیفیت کمک بگیرید.

جلوگیری از واژگونی خودرو

در حقیقت یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن سیستم ترمز ABS یا ضدقفل، همین جلوگیری از واژگونی خودرو بود. در شرایط آب و هوای برفی، یکی از بزرگترین مشکلاتی که رانندگان با آن مواجه بودند، ترس از لیز خوردن و از دست دادن کنترل بود. اما امروزه با کمک این سیستم، خودرو تا توقف کامل توسط این سیستم در جاده حفظ می‌شود و احتمال واژگونی آن به شدت کاهش یافته است.

جلوگیری از قفل شدن چرخ ها

سیستم ترمز ABS یا ضد قفل، به کمک سنسور هایی که در هر چرخ تعبیه شده، سرعت چرخ ها را می‌سنجد. سپس به کمک سوپاپ ها و سیستم هوشمند خود، متناسب با سرعت هر چرخ به آن نیرو وارد می‌کند. همین دلیل باعث می‌شود تا تایر بدون قفل کردن به کاهش سرعت خود ادامه دهد و خودرو بدون انحراف، به طور کامل بایستد.

 

سیستم ترمز ABS یا ضدقفل چگونه عمل می‌کند؟

آیا سیستم ترمز ABS یا ضدقفل واقعا موثر است؟

سیستم ترمز ABS یا ضدقفل، به خودی خود نمی‌تواند ضامن سلامتی ما باشد. در حقیقت اگر خواهان ایمنی بالا در شرایط رانندگی لغزنده هستید، باید از یک لنت با کیفیت نیز کمک بگیرید. لنت ترمز باکیفیت به خودرو کمک می‌کند تا پایداری خود را در انواع شرایط رانندگی حفظ کند. همچنین قدرت متوقف سازی خودرو را نیز بالا برده و از اتفاق افتادن حوادث ناگوار جلوگیری می‌کند. طبق تحقیقاتی که صورت گرفته، لنت ترمز NHC ، لنت ترمز اینتیما و لنت ترمز فریکسا از جمله لنت هایی بودند که موفق به حفظ پایداری خودرو در این شرایط شدند.

شما می‌توانید برای خرید آنلاین لنت ترمز با کیفیت و مناسب با خودروی خود، به فروشگاه lent.ir مراجعه کنید. همچنین اگر در خارج از تهران هستید، می‌توانید به کمک تحویل پستی شرکت، محصول خود را درب منزل تحویل بگیرید. در صورت وجود هرگونه سوال در مورد لنت ترمز و …، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.