علت خرابی دیسک ترمز

علت خرابی دیسک ترمز

دیسک ترمز یک از قطعات مهم در سیستم ترمز خودرو است. زمانی که شما می‌خواهید ترمز بگیرید؛ سالم بودن دیسک ترمز و اجزای سیستم آن باعث می‌شوند امنیت شما حفظ شود. خرابی دیسک ترمز ممکن است به دلایل مختلفی به وجود آید و در روند رانندگی اختلال ایجاد کند. شما می‌توانید با شناسایی این علت­ها از خراب شدن زودهنگام دیسک ترمز خودرو جلوگیری کنید. همچنین اگر در زمان ترمز گرفتن با نشانه­های خرابی دیسک چرخ مواجه شدید؛ نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

نحوه عملکرد دیسک ترمز

دیسک خودرو قطعه­‌ای دایره‌­ای شکل در قسمت چرخ‌­های خودرو است. این قطعه در کنار لنت ترمز، مسئولیت متوقف کردن خودرو در زمان ترمزگیری را برعهده دارد. در واقع زمانی که راننده برای توقف یا کاهش سرعت، پدال ترمز را فشار می‌دهد؛ لنت‌های ترمز با دیسک درگیر شده و سبب کاهش سرعت چرخش دیسک چرخ می‌شوند. کم شدن چرخش دیسک‌های ترمز بر کاهش سرعت چرخ‌­ها تاثیر می‌گذارد و در آخر موجب از حرکت ایستادن آن‌ها می‌شود. در واقع دیسک ترمز همگام با چرخ­‌ها، شروع به چرخیدن می‌کند و همراه با آن‌ها متوقف می‌شود. در صورتی که دیسک ترمز نتواند به درستی عمل کند؛ خودرو نمی‌تواند در هنگام ترمزگیری عملکرد مناسبی از خود نشان دهد و خرابی دیسک چرخ ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به بار آورد.

دلایل خرابی دیسک ترمز

دیسک ترمز دائما با لنت‌ها در تماس است. از این جهت اگر مشکلی برای این قطعات رخ دهد؛ احتمال خراب شدن دیسک ترمز افزایش پیدا می‌کند. گرم و سرد شدن بیش از حد دیسک و سیستم ترمز دیسکی، به عنوان رایج­ترین علت خرابی دیسک ترمز شناخته می‌شود. داغ شدن دیسک‌ ترمز، در هنگام ترمزگیری اتفاق می‌افتد و این تغییر دمای فوری بر اثر ترمز گرفتن­‌های متوالی رخ می‌دهد. اگر در این زمان به‌طور ناگهانی سرد شوند، ممکن است دیسک­‌ها تاب بردارند و معضلاتی برای رانندگی به وجود آورند.

نشانه های خرابی دیسک ترمز

نشانه های خرابی دیسک ترمز

دیسک ترمز نقش مهمی در توقف خودرو دارد. از این رو زمانی که با مشکل مواجه شود؛ هر چه زودتر بتوانیم علت خرابی آن را تشخیص دهیم؛ می‌توانیم زودتر به رفع آن بپردازیم و از بروز مشکلات مختلف جلوگیری کنیم. اگر شما هم به ایمنی خودرو خود اهمیت می‌دهید؛ بهتر است نشانه­‌های خرابی دیسک ترمز را بشناسید و در صورت وجود مشکل، با مراجعه به تعمیرگاه‌های معتبر، نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام نمایید. نشانه‌های خرابی دیسک ترمز در ادامه بیان شده‌است که بدین شرح است:

  • دشوار شدن کنترل خودرو و کشیده شدن خودرو و فرمان به یک جهت دیگر در هنگام ترمزگیری
  • شنیده شدن صدای سوت از چرخ­‌ها؛ این صدا می‌تواند نشانه آسیب به سطح دیسک چرخ باشد.
  • لرزش زیاد در پدال ترمز و فرمان خودرو در هنگام ترمزگیری
  • کاهش یافتن قدرت ترمزگیری، نیاز به فشردن پدال تا آخر و سفت شدن آن
  • وجود شیارهای مختلف یا ایجاد لبه یا فرورفتگی­ در سطح دیسک
  • کم شدن ضخامت دیسک ترمز و تاب برداشتن آن

زمانی که توانستید تا حدودی نشانه­‌های خراب شدن دیسک ترمز را تشخیص دهید؛ می‌توانید با بررسی عملکرد خود در رانندگی علت آن را نیز جستجو کنید. درصورتی‌که تعمیر دیسک امکان‌پذیر نبوده و با تراش دادن سطح دیسک، مشکل قابل رفع نباشد، باید هرچه سریع‌تر نسبت به تعویض این قطعه اقدام کنید.

علت تاب برداشتن دیسک ترمز

شاید شما هم در هنگام رانندگی و ترمزگرفتن، لرزش فرمان یا پدال ترمز خودرو را حس کرده باشید. وجود این لرزش به علت خرابی دیسک ترمز و تاب داشتن آن رخ می‌دهد. هنگامی که راننده به طور مرتب و پی‌­درپی ترمز می‌گیرد؛ دمای دیسک­‌ها بالا می‌رود. این گرم شدن تا حدودی که دیسک­‌ها سرخ شوند؛ ادامه پیدا می‌کند. زمانی که دیسک‌­ها به سرعت سرد شوند؛ به دلیل این تغییر دمای ناگهانی، تاب برمی­دارند. تاب برداشتن دیسک ترمز که از رایج­ترین نمونه­‌های خرابی دیسک چرخ به شمار می‌رود؛ باعث می‌شود که ترمز کارایی خود را از دست دهد و علاوه بر اینکه سروصدای زیادی تولید می‌کند؛ لرزش شدیدی را در هنگام ترمز گرفتن به وجود می‌آورد تا حدی که کنترل خودرو سخت می‌شود.

لاغر شدن دیسک ترمز؛ یکی از مهم‌ترین نشانه‌های خرابی دیسک ترمز

از نشانه­‌های مهم خرابی دیسک ترمز، نازک شدن آن است. این مشکل به‌دلیل استفاده از لنت و دیسک ترمزهای نامرغوب رخ می‌دهد. اگر لنت ترمز بیش از حد استاندارد سخت باشد، به جای مصرف لنت و ساییده شدن آن، دیسک چرخ خورده شده و ضخامت آن کم می‌شود و در اصطلاح لاغر می‌شود. همچنین به دلیل استفاده طولانی مدت از خودرو و دیسک و با گذر زمان، لایه موجود بر روی دیسک‌ها تخریب شده و با کاهش ضخامت و لاغر شدن آن‌ها، سبب ایجاد مشکل در ترمزگیری می‌شوند. کم شدن ضخامت دیسک ترمز، قابلیت تعمیر ندارد. شما می‌توانید با توجه به راهنمایی‌­های مشاوران سایت lent.ir، باکیفیت‌­ترین دیسک ترمزهای موجود در بازار را تهیه کنید.

شکستن دیسک ترمز

اگر شما بهترین دیسک ترمز را برای ماشین خود تهیه کنید؛ اما در شرایط صحیح از آن استفاده نکنید، پس از مدتی شاهد نشانه­‌هایی حاکی از خرابی دیسک چرخ خودروی خود خواهید بود. همچنین باگذشت زمان و کارکرد دیسک­‌ها، طول عمر آن‌ها کاهش می­‌یابد و پس از مدتی مصرف، دچار ساییدگی و فرسودگی می‌شوند. این فرسایش، سبب شکستن دیسک‌های ترمز می‌شود. البته در صورتی که در جاده‌­های ناهموار به صورت نامناسب، ترمز بگیرید یا با ترمزگرفتن متوالی، موجب افزایش ناگهانی دمای دیسک­‌ها شوید؛ شانس شکستن آن‌ها را افزایش می‌دهید. توجه داشته باشید که با تعویض به موقع دیسک­‌ها می‌توانید مانع از شکستن آن‌ها شوید و از آسیب رسیدن به دیگر قطعات خودرو جلوگیری نمایید.

افزایش طول عمر دیسک ترمز

افزایش طول عمر دیسک ترمز

مرغوب­ترین دیسک­‌های ترمز نیز درصورتی‌که تحت‌فشار قرار بگیرند؛ آسیب می­‌بینند. برای اینکه مانع از خرابی دیسک ترمز شوید و طول عمر آن‌ها را افزایش دهید؛ بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

  • از ترمز گرفتن­‌های شدید و طولانی خودداری کنید. برای کاهش سرعت می‌توانید از دنده معکوس نیز استفاده نمایید.
  • زمانی که به‌صورت طولانی مدت در حال رانندگی بوده‌­اید؛ از بردن خودرو به کارواش و شستن آن اجتناب کنید.
  • در شرایط بارانی از رانندگی با سرعت زیاد خودداری نمایید؛ همچنین در مسیرهایی که آب­گرفتگی دارند؛ با سرعت کم برانید. زیرا علاوه بر تغییر ناگهانی دمای دیسک­‌ها، گل و لای و آلودگی وارد سیستم ترمز شده و در روند ترمزگیری اختلال ایجاد می‌کنند.
  • در صورت ساییدگی و فرسودگی دیسک‌های ترمز، نسبت به تعویض به‌موقع آن اقدام کنید.

زمان تعویض دیسک ترمز

دیسک­‌های ترمز از مهم­ترین قطعاتی هستند که بر کیفیت ترمزگیری خودرو تاثیر می‌گذارند. مسلما زمانی که شما نشانه‌هایی از خرابی دیسک ترمز مشاهده کردید؛ باید به دنبال راهی برای تعمیر کردن آن باشید. این نشانه­‌ها می‌توانند گاهی به صورت صدای سوت و یا لرزش فرمان و پدال، خود را نشان دهند که هر یک از آن‌ها بر اثر رانندگی نادرست و عوامل دیگری به وجود آمده‌­اند. شما می‌توانید با تشخیص علت­‌هایی که سبب خراب شدن دیسک ترمز شده­‌اند؛ از تکرار مجدد آن‌ها جلوگیری کرده و با رعایت نکات گفته شده طول عمر دیسک‌ چرخ‌های خودرو را افزایش دهید.

اکنون که با نشانه‌­های خرابی دیسک چرخ آشنا شده‌اید، در صورت مشاهده آن‌ها در خودروی خود؛ باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. معمولا مناسب‌ترین زمان تعویض دیسک‌های ترمز، هنگامی است که هر دو طرف دیسک جلو در حدود یک میلیمتر و دیسک عقب در حدود 0.5 الی 0.75 میلی‌متر فرسوده شده باشند. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه­‌های معتبر فروش دیسک و لنت ترمزهای مرغوب، همانند lent.ir، با بهره­‌گیری از مشاوره­‌ی کارشناسان فروش، باکیفیت­‌ترین نوع آن را تهیه نمایید.

سوالات متداول درباره خرابی دیسک ترمز

نشانه‌های خراب شدن دیسک ترمز چیست؟

اگر در هنگام ترمزگیری خودرو و فرمان به یک سمت کشیده‌ می‌شوند و می‌لرزد، یا صدای سوت از چرخ‌های به گوش می‌رسد، دیسک ترمز شما دچار مشکل شده‌است.

چه زمانی باید دیسک ترمز را تعویض کرد؟

با مشاهده نشانه‌های خرابی دیسک ترمز باید حتما به تعمیرگاه مراجعه کرده و در صورت نیاز برای تعویض و خرید دیسک چرخ جدید، اقدام نمایید.همچنین مناسب‌ترین زمان تعویض دیسک‌های ترمز، هنگامی است که هر دو طرف دیسک جلو در حدود یک میلیمتر و دیسک عقب در حدود 0.5 الی 0.75 میلی‌متر فرسوده شده باشند.

علت شکستن دیسک ترمز چیست؟

با مرور زمان، طول عمر دیسک ترمز کاهش می‌یابد و بعد از مدتی دچار ساییدگی و فرسودگی می‌شود. فرسایش دیسک ترمز، باعث کاهش ضخامت شده و درنهایت ممکن است شکسته شود. البته افزایش دمای دیسک با رانندگی با سرعت زیاد در جاده های ناهموار، دلیل دیگر شکست دیسک ترمز است.

به اشتراک بگذارید :

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp

امتیاز دهید :

5/5
preloader