لقی دنده یکی از مشکلات آزاردهندهای است که بسیاری از رانندگان با آن مواجه میشوند و معمولاً نشانهای از خرابی یا فرسودگی در بخشهای مختلف سیستم انتقال قدرت است. این مشکل نهتنها حس ناپایداری هنگام رانندگی ایجاد میکند، بلکه اگر بهموقع برطرف نشود میتواند به قطعات مهمی مثل گیربکس و کلاچ آسیب برساند. در این مقاله ابتدا به دلایل اصلی لقی دنده در خودروهای مختلف مانند پراید و پژو ۲۰۶ میپردازیم، سپس امکان تعمیر این ایراد و روشهای رفع آن را بررسی میکنیم. اگر شما هم با این مشکل روبهرو شدهاید یا میخواهید از بروز آن پیشگیری کنید، همراه ما باشید تا با جزئیات کامل آشنا شوید.
راهنمای مطالعه
Toggleدلایل لق شدن دنده خودرو
لق شدن دنده یکی از مشکلاتی است که بسیاری از رانندگان با آن مواجه میشوند. این ایراد معمولاً بهصورت تکان خوردن یا شل بودن دسته دنده در هنگام رانندگی بروز میکند و میتواند نشاندهنده خرابی یا فرسودگی قطعات مختلف خودرو باشد. در ادامه، مهمترین دلایل لق شدن دنده خودرو را بررسی میکنیم.
1. خرابی ماهک و میل ماهک
ماهک و میل ماهک در ساختار گیربکس وظیفه انتقال نیرو و هدایت دندهها را بر عهده دارند. زمانی که این قطعات دچار شکستگی، فرسودگی یا کج شدن شوند، دنده به درستی در جای خود قرار نمیگیرد و حالت لق بودن پیدا میکند. این موضوع علاوه بر ایجاد صدای غیرعادی هنگام تعویض دنده، میتواند باعث سخت شدن جا رفتن دندهها نیز بشود. در بسیاری از موارد تنها راهحل، تعویض یا تعمیر تخصصی این قطعات توسط مکانیک ماهر است.
بیشتر بخوانید : علائم خرابی ماهک دنده
2. ایراد در دسته موتور
دسته موتور یکی از بخشهای حیاتی برای تثبیت و نگهداری موتور در جای خود است. اگر دسته موتور دچار ترک یا پارگی شود، لرزشهای موتور به راحتی به سایر بخشها منتقل خواهد شد. این لرزشها به گیربکس و دسته دنده رسیده و موجب احساس لقی در زمان حرکت میشود. در چنین شرایطی حتی ممکن است هنگام شتاب گرفتن یا ترمز ناگهانی، دسته دنده بیش از حد معمول حرکت کند. تعویض دسته موتور خراب بهموقع، از بروز خسارتهای بیشتر جلوگیری میکند.
3. خرابی پلوس و ایجاد لرزش در دسته دنده خودرو
پلوس قطعهای است که وظیفه انتقال نیرو از گیربکس به چرخها را بر عهده دارد. وقتی پلوس دچار خرابی، ترک یا لقی در مفصلها شود، لرزشهایی در سیستم انتقال قدرت ایجاد میشود. این لرزشها به داخل کابین منتقل شده و راننده آن را در قالب تکانها یا لق شدن دسته دنده احساس میکند. بیتوجهی به این مشکل میتواند منجر به شکستن پلوس یا آسیب جدی به گیربکس شود که هزینههای سنگینی در پی خواهد داشت.
بیشتر بخوانید : علائم و علت خرابی پلوس
4. فرسودگی دسته دنده خودرو
دسته دنده نیز مانند سایر قطعات خودرو در اثر استفاده مداوم دچار استهلاک میشود. ساییدگی در اتصالات داخلی یا شل شدن پایههای نگهدارنده دسته دنده، باعث ایجاد حرکات اضافی و لق شدن آن میشود. در این حالت حتی اگر سایر قطعات خودرو سالم باشند، راننده احساس میکند دنده به خوبی در جای خود قرار نمیگیرد. خوشبختانه این مشکل معمولاً با تعویض یا تعمیر دسته دنده برطرف میشود و هزینه آن نسبت به مشکلات گیربکس پایینتر است.
5. کیفیت پایین روغن گیربکس
روغن گیربکس نقش مهمی در روانکاری و جلوگیری از اصطکاک قطعات دارد. اگر از روغن بیکیفیت استفاده شود یا زمان تعویض آن به تأخیر بیفتد، قطعات داخلی گیربکس بهسرعت فرسوده میشوند. این فرسودگی میتواند موجب سختی در تعویض دنده یا لقی دسته دنده شود. روغن مناسب با استاندارد توصیهشده سازنده خودرو، هم عمر گیربکس را افزایش میدهد و هم از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری میکند.
6. کاهش ارتفاع خودرو
بسیاری از رانندگان برای زیبایی یا افزایش کنترل خودرو اقدام به کاهش ارتفاع میکنند. این تغییر هرچند ظاهر خودرو را جذابتر میکند، اما فشار زیادی به سیستم انتقال قدرت و گیربکس وارد میسازد. در نتیجه لرزشها و تکانهای اضافی در حین حرکت، به دسته دنده منتقل شده و حالت لقی ایجاد میشود. توجه به استاندارد بودن تغییر ارتفاع یا استفاده از قطعات تقویتی میتواند از این آسیبها جلوگیری کند.
7. خرابی صفحه کلاچ و دیسک و صفحه
کلاچ نقش کلیدی در انتقال قدرت از موتور به گیربکس دارد. اگر دیسک و صفحه کلاچ دچار خرابی یا ساییدگی شوند، عمل تعویض دنده با مشکل روبهرو خواهد شد. در چنین شرایطی دنده بهطور کامل در جای خود قفل نمیشود و راننده احساس لقی یا در رفتن دنده دارد. خرابی کلاچ همچنین باعث میشود خودرو در هنگام شتابگیری یا تعویض دنده دچار لرزش شود که این موضوع مستقیماً به دسته دنده منتقل خواهد شد.
بیشتر بخوانید : علائم و علت خرابی دیسک و صفحه
علت لقی دسته دنده پراید
لقی دسته دنده در پراید یکی از مشکلات شایعی است که معمولاً به مرور زمان و در اثر استهلاک قطعات ایجاد میشود. مهمترین علت این موضوع فرسودگی بوشها و اتصالات مکانیکی مربوط به مجموعه دسته دنده است که باعث میشود هنگام تعویض دنده، دسته بیش از حد معمول حرکت کند و حس شل بودن ایجاد شود. از طرفی خرابی ماهک یا میل ماهک در گیربکس و حتی ایراد در دسته موتور میتواند این لقی را تشدید کند. در برخی موارد هم روغن گیربکس بیکیفیت یا کم شدن سطح آن باعث افزایش اصطکاک و انتقال ضربه به دسته دنده میشود. بهطور کلی، بازرسی منظم و تعویض بهموقع قطعات فرسوده بهترین راه برای رفع این مشکل در پراید است.
دلایل لقی دنده ۲۰۶
لقی دنده در پژو ۲۰۶ معمولاً به دلیل استهلاک اتصالات و بوشهای مربوط به مکانیزم تعویض دنده به وجود میآید و باعث میشود دسته دنده هنگام حرکت یا تعویض، بیش از حد معمول بازی داشته باشد. این مشکل گاهی از خرابی ماهکها یا میل ماهک در داخل گیربکس ناشی میشود که مانع قرارگیری دقیق دندهها در جای خود میگردد. از سوی دیگر، ایراد در دسته موتور یا شل شدن پایههای گیربکس نیز میتواند لرزش و لقی را تشدید کند. در بعضی موارد کیفیت پایین یا کم بودن روغن گیربکس نقش مؤثری در بروز این ایراد دارد. رفع لقی دنده در ۲۰۶ نیازمند بررسی دقیق توسط تعمیرکار متخصص و تعویض قطعات فرسوده است.
تعمیر لقی دنده
تعمیر لقی دنده در اکثر خودروها امکانپذیر است و خوشبختانه در بسیاری از مواقع نیاز به تعویض کامل گیربکس وجود ندارد. بسته به شدت مشکل، تعمیر میتواند شامل تعویض بوشها و اتصالات دسته دنده، بررسی و تعمیر ماهکها و میل ماهک، یا حتی رفع ایراد در دسته موتور و پلوس باشد. در نتیجه، با مراجعه به تعمیرکار حرفهای میتوان این مشکل را برطرف کرد و مجدداً عملکرد نرم و دقیق دنده را تجربه کرد.
مراحل خلاصه تعمیر لقی دنده:
- بررسی بوشها و اتصالات دسته دنده و در صورت لزوم تعویض آنها
- بازبینی ماهک و میل ماهک داخل گیربکس و تعمیر یا جایگزینی قطعات معیوب
- کنترل سلامت دسته موتور و پایههای گیربکس برای جلوگیری از انتقال لرزش
- بررسی پلوسها و رفع لقی یا شکستگی احتمالی
- تعویض یا تکمیل سطح روغن گیربکس با نوع استاندارد توصیهشده
سخن پایانی
لقی دنده موضوعی است که بسیاری از رانندگان آن را تجربه میکنند و اغلب از نشانههای فرسودگی یا خرابی در قطعات مختلف خودرو به شمار میرود. این ایراد اگرچه در ابتدا تنها به شکل شل بودن یا لرزش دسته دنده دیده میشود، اما در صورت بیتوجهی میتواند مشکلات جدیتر و هزینههای بالاتری ایجاد کند. شناخت دلایل اصلی مانند خرابی ماهک، دسته موتور، پلوس یا حتی کیفیت پایین روغن گیربکس کمک میکند سریعتر برای رفع مشکل اقدام کنید. خوشبختانه در بیشتر موارد، تعمیر یا تعویض قطعات معیوب میتواند عملکرد دنده را به حالت اولیه بازگرداند. بنابراین بهترین راهکار، مراجعه به تعمیرکار متخصص و رسیدگی بهموقع است تا هم ایمنی رانندگی حفظ شود و هم از آسیبهای بیشتر جلوگیری گردد.




