کله پلوس یکی از اجزای مهم سیستم انتقال قدرت خودرو است که وظیفه انتقال نیرو از موتور به چرخها را بر عهده دارد. خرابی این قطعه میتواند باعث بروز مشکلات جدی در عملکرد خودرو و حتی خطرات ایمنی شود. شناسایی علائم خرابی کله پلوس میتواند به جلوگیری از آسیبهای بیشتر کمک کند و هزینههای تعمیرات را کاهش دهد. در این مقاله، به بررسی رایجترین علائم خرابی کله پلوس پرداخته و راههایی برای شناسایی زودهنگام این مشکلات ارائه خواهیم داد تا از آسیبهای جدی به سیستم انتقال قدرت جلوگیری شود.
راهنمای مطالعه
Toggleنشانه خرابی کله پلوس خودرو
کله پلوس یکی از اجزای مهم سیستم انتقال قدرت خودرو است که در صورت خرابی میتواند عملکرد وسیله نقلیه را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. این قطعه معمولا وظیفه انتقال حرکت از موتور به چرخها را بر عهده دارد، بنابراین خرابی آن باعث اختلال در حرکت خودرو خواهد شد. در اینجا به برخی از علائم و نشانههای خرابی کله پلوس اشاره میکنیم:
لرزش هنگام رانندگی
اگر هنگام رانندگی لرزشهای غیرمعمول را احساس کردید، به ویژه وقتی سرعت خودرو را افزایش میدهید، ممکن است پلوس آسیب دیده باشد. این لرزشها ممکن است ناشی از یک مشکل در مفصل پلوس باشند که توان انتقال قدرت به چرخها را به درستی ندارد.
روغنی شدن داخل یا لبه لاستیکها
اگر متوجه روغنریزی در نزدیکی چرخها یا داخل لاستیکها شدید، ممکن است مفصل پلوس آسیب دیده باشد و باعث نشت روغن شده باشد. این نشت روغن به معنای خرابی قطعه نیست، اما میتواند در طولانی مدت به مشکلات جدیتری منجر شود.
صدای تقتق
صدای تقتق یا صدای تیز و ریتمیک در هنگام رانندگی یا هنگام تعویض دندهها ممکن است به دلیل آسیب در مفصل پلوس باشد. این صدا به دلیل انتقال نادرست نیرو از موتور به چرخها به وجود میآید.
صدای کلیک هنگام دوز زدن
صدای “کلیک” هنگام پیچیدن خودرو و دور زدن اغلب نشانهای از شل شدن یا فرسوده شدن مفصل پلوس است. این صدا نشان میدهد که اتصال بین بخشهای مختلف پلوس در حال آسیب دیدن است.
عدم حرکت خودرو
اگر خودرو روشن میشود اما پس از انتخاب دنده حرکت نمیکند، این میتواند به علت خرابی پلوس باشد. در این حالت، صرف نظر از فشار دادن پدال گاز، موتور دور میزند اما هیچگونه حرکتی از خودرو مشاهده نمیشود.
تقلای ماشین برای حرکت
زمانی که یکی از محورهای خودرو آسیب ببیند، ممکن است حس کنید که خودرو در حرکت دچار کندی یا تقلا میشود. این مشکل زمانی به وضوح احساس میشود که نیرو به درستی از موتور به چرخها منتقل نشود و خودرو با تاخیر حرکت کند.
ناهماهنگی لنت ترمز
اگر هنگام ترمز گرفتن حس کنید که خودرو به درستی نمیایستد و لنتهای ترمز به درستی عمل نمیکنند، این میتواند نشاندهنده آسیب به محورهای انتقال قدرت باشد. خرابی این اجزا ممکن است کارکرد ترمزها را مختل کند.
علت خرابی پلوس ماشین
خرابی پلوس ماشین میتواند ناشی از دلایل مختلفی باشد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره میکنیم:
روانسازی ضعیف پلوس
مفصل پلوس برای عملکرد درست به روانسازی کافی نیاز دارد. زمانی که پلوس بهطور مناسب روغنکاری نشود، اصطکاک در مفصل افزایش یافته و فشار زیادی به قطعه وارد میشود. این موضوع نه تنها باعث افزایش سایش و خرابی مفصل میشود، بلکه میتواند منجر به شکستگی قطعه و در نهایت عدم حرکت خودرو گردد.
لاستیکهای فرسوده
مفصل پلوس توسط لاستیکهای مخصوصی محافظت میشود که از ورود آلودگیها و ذرات معلق به داخل آن جلوگیری میکند. این لاستیکها در برابر فشار و اصطکاک آسیبپذیر هستند و با گذشت زمان فرسوده میشوند. وقتی این لاستیکها خراب شوند، مفصل پلوس بدون محافظت مناسب قرار میگیرد که میتواند موجب خرابی زودهنگام آن شود.
حمل بار زیاد
محورها و پلوسهای خودرو برای تحمل بار معینی طراحی شدهاند. زمانی که بار بیش از حد به خودرو وارد میشود، فشار زیادی بر روی پلوس و محورهای خودرو وارد میشود. این فشار میتواند باعث ترکخوردن، آسیب دیدن یا حتی شکستن مفصل پلوس شود. به همین دلیل، توجه به محدودیتهای بارگذاری که توسط سازنده خودرو تعیین میشود، برای جلوگیری از آسیب به این قطعات ضروری است.
خطرات خرابی کله پلوس
رانندگی با خودرویی که پلوس آن آسیب دیده میتواند خطرات جدی به همراه داشته باشد. اگرچه ممکن است در ابتدا با آسیب جزئی در پلوس یا محور خودرو بتوانید کمی رانندگی کنید اما این کار ایدهآلی نیست. در صورتی که آسیب به محور خودرو شدید باشد، ممکن است کنترل وسیله نقلیه را از دست بدهید، که میتواند منجر به تصادفهای خطرناک شود. علاوه بر این، نشت روغن یا سیال در پلوس، حتی اگر جزئی باشد، میتواند مشکلات جدیتر و هزینههای بالاتری ایجاد کند. بنابراین، بررسی منظم خودرو و تعمیر به موقع پلوس آسیبدیده برای حفظ ایمنی در هنگام رانندگی ضروری است.
تعمیر پلوس و هزینه آن
تعمیر پلوس خودرو بسته به نوع آسیبدیدگی میتواند جزئی یا کلی باشد. در برخی موارد که آسیب به قطعات داخلی پلوس محدود است، تعمیر امکانپذیر خواهد بود اما معمولاً در صورت خرابی جدیتر، بهترین گزینه تعویض پلوس است تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود. فرآیند تعمیر معمولاً شامل تعویض قطعات آسیبدیده مانند روکشهای لاستیکی و روغنکاری مجدد مفصلهای پلوس است. نوع خودرو و کیفیت قطعات تاثیر زیادی در هزینه تعمیر و تعویض دارد. برای خودروهای داخلی، معمولاً تعمیرات جزئی مقرون به صرفهتر است، اما در خودروهای خارجی بهخاطر پیچیدگی ساختار، هزینهها بیشتر میشود.
اقدامات لازم برای جلوگیری از خرابی پلوس
برای جلوگیری از خرابی پلوس و کاهش هزینههای تعمیر آن، رعایت چند اقدام ساده میتواند مؤثر باشد.
- اولین گام، تعویض به موقع گردگیرهای پلوس است؛ زیرا این گردگیرها از ورود آلودگی به مفصل پلوس و کاهش روانکاری جلوگیری میکنند.
- رانندگی اصولی و جلوگیری از پیچیدنهای تند و حرکت در سطوح ناهموار میتواند فشار روی سیستم تعلیق و پلوس را کاهش دهد.
- بررسی دورهای سیستم تعلیق و توجه به وضعیت لاستیکهای پلوس نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.
این اقدامات پیشگیرانه هزینههای ناچیز و به مراتب کمتری نسبت به تعمیرات بعدی خواهند داشت، بنابراین ارزش سرمایهگذاری دارند.
سخن پایانی
شناسایی به موقع علائم خرابی کله پلوس میتواند از بروز آسیبهای جدیتر به خودرو و سیستم انتقال قدرت جلوگیری کند. مشکلاتی همچون لرزشهای غیرطبیعی، صدای تقتق یا نشتی روغن از گردگیرها میتواند نشانگر خرابی این قطعه حساس باشد. توجه به این علائم و انجام بررسیهای دورهای باعث میشود تا مشکلات بزرگتر قبل از ایجاد آسیبهای جدیتر شناسایی شده و هزینههای تعمیرات به حداقل برسد. برای حفظ ایمنی و عملکرد بهینه خودرو، انجام تعمیرات به موقع و مشورت با تعمیرکار ماهر امری ضروری است.