نکاتی که باید در مورد عوض کردن لنت ترمز خودرو بدانید

در
دسته بندی ها: دانشنامه لنت خودرو

زمان عوض کردن لنت ترمز یکی از مواردی است، که هر راننده ای باید از آن آگاهی داشته باشد. چرا که یکی از مهمترین بخش‌های یک خودرو سیستم ترمز آن است و وجود هرگونه ایرادی در آن، می‌تواند به حادثه ای مخاطره آمیز تبدیل شود. به همین دلیل است که اطلاع از عملکرد سیستم ترمز و زمان عوض کردن لنت ترمز برای حفظ ایمنی سرنشینان مسئله ای حیاتی است.

زمان عوض کردن لنت ترمز خودرو از طریق راه های مختلفی قابل شناسایی و تشخیص است که در ادامه به بررسی این راه ها خواهیم پرداخت. اما بهتر است که قبل از آن کمی با عملکرد سیستم ترمز خودرو و وظایف آن آشنا شویم.

لنت ترمز و عملکرد آن در خودرو

همان طور که می‌دانید خودرو برای به راه افتادن و حرکت نیاز به نیروی محرکه دارد. نیرویی که از طریق موتور تامین می شود و توسط سیستم انتقال قدرت به چرخ‌های خودرو انتقال می یابد. اما سیستم ترمز خودرو در چه مرحله ای وارد می‌شود؟

در سیستم ترمز خودرو، دیسک ها یکی نقش بسیار مهمی را در این پروسه ایفا می‌کنند. اما باید توجه داشته باشید که دیسک به تنهایی نمی تواند خودرو را متوقف کند. در واقع باید یک بخش مهم دیگر نیز وجود داشته باشد که پس از وارد شدن نیرو، دیسک خودرو درگیر شود ودر اثر این درگیری و اصطکاک به وجود آمده خودرو متوقف شود.

این بخش حیاتی که به کمک دیسک، خودرو را متوقف می کند لنت ترمز است. یک بخش بسیار مهم از سیستم ترمز که باید همیشه در سلامت کامل باشد تا عملکرد سیستم ترمز خودرو به صورت ایده آل باقی بماند و ایمنی سرنشینان از طریق آن تامین بشود. برای آشنایی کامل با لنت ترمز، پیشنهاد می‌کنیم، حتما مقاله ” لنت ترمز چیست ؟ ” را مطالعه نمایید.

به دلیل اهمیت داشتن نقش لنت ترمز در سیستم ترمز خودرو، استفاده از برندهای معتبر و با کیفیت حائز اهمیت بالایی است. پیشنهاد ما به شما، استفاده از یکی از برندهای معتبر زیر است. برای خرید لنت ترمز خودروی خود از هر کدام از برندهای زیر، کافیست روی نام برند کلیک نمایید.

نکات مهمی که باید بعد از عوض کردن لنت ترمز خودرو بدانیم

چرا باید لنت ترمز را عوض کنیم؟

درگیری لنت ترمز با دیسک خودرو و اصطکاکی که بین آنها وجود دارد، در طول زمان موجب استهلاک این قطعه در سیستم ترمز خودرو می‌شود. در واقع می‌توان گفت که لنت ترمز پس از مدتی دچار خوردگی می‌شود. این خوردگی لنت ترمز باعث شده تا خاصیت ایجاد اصطکاک در سیستم ترمز از بین برود که طبیعتا در این شرایط برای نگه داشتن خودرو و یا کم کردن سرعت تان به مشکل خواهید خورد.

تصور کنید که قصد نگه داشتن خودرو برای جلوگیری از تصادف و یا کم کردن سرعت برای رد کردن یک پیچ را داشته باشید، اما با فشار دادن پدال ترمز هیچ اتفاق خاصی رخ ندهد! بدون شک این امر می تواند خطرات بسیار فراوانی را برای راننده و سرنشینان ایجاد کند. به همین دلیل است که همه‌ی متخصصان حوزه خودرو معتقدند که آگاهی از زمان عوض کردن لنت ترمز دارای اهمیتی انکار ناپذیر است.

انواع لنت ترمز خودرو

۱. لنت های ارگانیک

۲. لنت های با فلز کم

۳. لنت های نیمه فلزی

۴ . لنت های سرامیکی

در قسمت های بالا با انواع لنت ترمز آشنا شدیم و در مورد آن صحبت کردیم، اما مهم ترین نشانه های خرابی این قطعات چه مواردی هستند؟ از کجا می‌توانیم متوجه فرسودگی لنت ها شویم؟

بعد از عوض کردن لنت ترمز خودرو چه کارهایی باید انجام داد؟

نشانه های فرا رسیدن زمان عوض کردن لنت ترمز

۱. صداهای غیر طبیعی هنگام ترمز

۲. لرزیدن پدال ترمز

۳. منحرف شدن خودرو هنگام ترمز کردن

۴. چراغ هشدار دهنده

در صورت مشاهده این نشانه ها شما باید اقدام به تعویض کردن لنت های ترمز کنید که مستلزم صرف زمان، هزینه و انرژی است. به همین دلیل باید با نکات کلیدی رانندگی بعد از تعویض لنت ها آشنا شوید تا بتوانید فرسایش این قطعه را به حداقل برسانید. در ادامه مقاله به این موارد خواهیم پرداخت.

نکات کلیدی بعد از عوض کردن لنت ترمز

بعد از تعویض لنت ها باید از هم اندازه بودن سطح روغن ترمز اطمینان حاصل نمایید. بدین منظور پس از تعویض باید ابتدا چند بار پدال ترمز را فشار دهید. این کار باعث می‌شود تا خلاصی ترمز گرفته شود و در صورت کمبود، به میزان روغن افزوده شود.

بعد از اینکه سطح روغن ترمز خود را تنظیم نمودید، لازم است تا ترمز ها را چند بار تست کرده و از عملکرد آنها مطمئن شوید.

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که دیسک های ترمز، شرایطی کم و بیش مشابه لنت های ترمز دارند و آنها را نیز باید چک کرد.

از آنجایی که بیشتر فشار ترمز روی لنت ها و دیسک های ترمز جلو می باشد، معمولاً لنت ها و دیسک های جلوی خودرو دچار استهلاک بیشتری می شوند که این در دیسک ها موجب نازک شدن آنها خواهد شد.

در اثر نازک شدن دیسک ترمز، اصطکاک پله ها زودتر از شرایط عادی داغ می‌شود و عملیات خنک شدن آن نیز به خوبی اتفاق نمی‌افتد. به همین دلیل ممکن است که حتی پس از عوض کردن لنت ها، سیستم ترمز به صورت ایده‌آل عمل نکند. با توجه به پروسه گفته شده، سعی کنید که چک کردن دیسک در کنار عوض کردن لنت ها را حتما در لیست کار های خود قرار دهید.

باید توجه داشته باشید که پس از تعویض لنت های ترمز خودرو و دیسک ترمز، نباید در شروع کار فشار بیش از اندازه به آن بیاورید و به طور ناگهانی خودرو را متوقف نکنید. چرا که ترمزهای ناگهانی بخصوص در سرعت های بالا، موجب وارد شدن فشار بیش از اندازه به لنت ها و دیسک می‌شود.

بر همین اساس بهتر است که پس از تعویض لنت ها برای مدت معینی به صورت نرم و یکنواخت رانندگی کنید. همچنین از آب بندی سیستم ترمز و لنت ها نیز غافل نشوید. این کار در دراز مدت موجب بهبود عملکرد سیستم ترمز خودروی شما و استهلاک دیرتر لنت ها و دیسک خودرو می گردد.

 

روش عوض کردن لنت ترمز خودرو چگونه است؟

سخن آخر

سیستم ترمز خودرو نقش بسیار حیاتی و پررنگی را در خودرو ایفا می کند که عدم کارکرد صحیح آن، موجب وقوع حوادث و خسارت‌های جبران ناپذیر خواهد شد. نکته‌ی حائز اهمیت این است که نباید گمان کنید که صرفاً با تعویض لنت، سیستم ترمز به صورت درست عمل خواهد کرد؛ بلکه باید نقاط دیگر مجموعه را نیر مورد بررسی قرار دهید. برای این کار توصیه می‌شود که حتما از یک مکانیک حرفه ای کمک بگیرید.

البته نباید استفاده از لوازم یدکی اصلی و باکیفیت را نیز فراموش نمایید. در انتها امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و از آن استفاده لازم را برده باشید.

اگر قصد تهیه یک لنت مرغوب و با هزینه‌ مناسب را دارید، می‌توانید محصول مورد نظر را از فروشگاه اینترنتی lent.ir، مرکز خرید آنلاین لنت ترمز سفارش داده و آن را در محل تحویل بگیرید. lent.ir اولین فروشگاه اینترنتی لنت ترمز در ایران است که محصولات خود از جمله انواع لنت ترمز ارگانیک و لنت ترمز سرامیکی را به سراسر ایران ارسال می‌نماید.

همچنین در صورت وجود هر گونه سوال، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

شماره تلفن های پشتیبانی

021-77284001
021-77287462