مزایای لنت ترمز سرامیکی کدامند و چرا استفاده از آن توصیه می‌شود؟

در
دسته بندی ها: دانشنامه لنت خودرو

امروزه به دلیل پیشرفت حوزه خودروی و همچنین قطعات خودرویی، شاهد مدل‌ها و انواع متفاوتی از هر محصول در بازار هستیم. سالانه کمپانی‌های جدیدی پا به عرصه می‌گذارند و محصولاتشان را به بازار عرضه می‌کنند. لنت ترمز نیز، از این جریانات مستثنی نیست. شاید تا همین چند سال پیش، فقط 10 یا 15 گزینه برای انتخاب لنت روی میز بود. اما امروزه با یک صنعت کاملا مستقل و پیشرفته با هزاران مدل متفاوت روبه رو هستیم. یکی از همین نمونه ها که اتفاقا دسته‌ی بزرگی از لنت‌های تولید شده را پوشش می‌دهد، انواع لنت ترمز سرامیکی است. اما شما تا چه اندازه با مزایای لنت ترمز سرامیکی آشنا هستید؟

رانندگان خودرو های سواری و حتی سنگین نیز، با این نوع لنت به‌طور کامل آشنایی دارند و از مزایای آن مطلع اند. این پدها، که البته در طول سال های اخیر دچار یک سری تغییرات ساختاری شدند، از طرفداران بسیار زیادی در حوزه مکانیک و قطعات ماشین برخوردارند. چرا که با مزایای خاص خود (نسبت به لنت های نیمه فلزی و ارگانیک) امتیازات ویژه‌ای را برای رانندگان به ارمغان آورده اند.

مزایای لنت ترمز سرامیکی

مزایای لنت ترمز سرامیکی چیست

لنت ترمز سرامیکی یک از سه دسته بزرگ لنت در دنیا را تشکیل می‌دهد. ماده اصلی این لنت همانطور که از نامش پیداست، از جنس سرامیک است و از الیاف مسی نیز بهره می‌برد. همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، این لنت ها از مزایای خاصی برخوردارند که همه‌ی لنت ها توان ارائه آن را ندارند.

اولین امتیازی که این لنت ها در اختیار ما قرار می‌دهد، کم سر و صدا بودن آن است. اگر مدت زیادی است که با ماشین رانندگی می‌کنید، حتما تا به حال با صدای آزاردهنده لنت ترمز برخورد داشته اید. صرف‌نظر از عوامل فرعی مانند شل بودن دیگر قطعات، در اکثر موارد این ایراد مربوط به لنت است. برتریای که لنت ترمز سرامیکی نسبت به دیگر لنت ها دارد، این است که دیگر شاهد اینگونه سر و صدا ها در آن نیستیم. در حقیقت تکنولوژی به کار رفته در این لنت ها، میزان سر و صدای حاصل از لنت را تا حد زیادی کاهش داده است و همین امر یکی از مهم ترین مزایای لنت ترمز سرامیکی است.

موضوع بعدی که لنت ترمز سرامیکی را نسبت به محصولات مشابهش محبوب‌تر می‌کند، میزان مقاومت آن در برابر سایش است. سرامیک، که البته ماده  اصلی آن را سفال تشکیل می‌دهد، به گونه‌ای طراحی شده که کمترین میزان فرسایش را نسبت به محیط دارد. طبیعتا وجود چنین ماده‌ای در لنت، به عمر و ماندگاری آن می‌افزاید و به اصطلاح، سایش آن را به تاخیر می‌اندازد. رانندگانی که از لنت ترمز سرامیکی استفاده می‌کنند، با ریزش کمتری مواجه‌اند و عمر بیشتری از پدهای خود دریافت می‌کنند.

مهم ترین خصوصیات لنت ترمز سرامیکی

مهم‌ترین مزایای لنت ترمز سرامیکی

و اما مهم ترین فاکتور کیفیت ترمز، یعنی سازگاری با انواع شرایط آب و هوایی! این مسئله شاید برای کسی که از ماشین فقط برای رفت و آمد به محل کار استفاده می‌کند چندان حائز اهمیت نباشد. اما اگر با خودروی خود حداقل یک یا دو بار در سال به سفر می‌روید، قابل اطمینان بودن لنت برای شما یک مسئله‌ بسیار حیاتی است. یکی از مهم ترین ویژگی های یک لنت ترمز خوب، این است که در انواع شرایط آب و هوایی به خوبی عمل کند و کارایی خود را از دست ندهد. متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلاتی که در انواع لنت ترمزهای بازار شاهد آن هستیم، همین عدم سازگاری لنت با محیط است. لنت های سرامیکی، به دلیل ساختار ماده ای که دارند، در شرایط دمایی مختلف کارایی خود را حفظ می‌کنند و فقط مخصوص روز های عادی نیستند.

آسیب کمتر به روتورها، یکی دیگر از برتری های لنت سرامیکی نسبت به دیگر لنت هاست. لنت ترمز مانند دیگر قطعات خودرو نیز، در زمان کارکرد خود به قطعات دیگر یک فشار حداقلی ایجاد می‌کند. این ایرادات در ابتدای کار قابل مشاهده نیستند و با گذشت زمان خود را نشان می‌دهند. روتورها، یکی از همان قطعاتی هستند که در طول زمان بر اثر کار لنت ترمز، دچار فرسایش می‌شوند. این مورد در صورت استفاده از لنت های با گرید پایین به وضوح قابل مشاهده است. اما خوشبختانه به کمک لنت های سرامیکی، این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است. این لنت ها، با کنترل درجه حرارت، آسیب بسیار کمتری به روتور، نسبت به لنت های نیمه فلزی و ارگانیک وارد می‌کنند و در سلامت قطعات ماشین موثرند.

و اما قدرت توقف بالا، مسئله‌ای است که اهمیت استفاده از لنت ترمز سرامیکی را نمایان می‌کند. در میان نمونه‌های متفاوت لنت در بازار، یکی از خصوصیات لنت های برتر، همیشه قدرت بالا در توقف خودرو بوده. همین ویژگی یکی از مهم ترین مزایای لنت ترمز سرامیکی است. یک لنت ترمز خوب باید بتواند ماشین را در انواع شرایط به خوبی متوقف کند و به اصطلاح خط ترمز کوتاهی از خود به جای بگذارد. لنت ترمز سرامیکی، با تولید گرمای کمتر در زمان عملکرد، خودرو را در در زمان سریع تری نسبت به دیگر لنت ها متوقف می‌کند. این ویژگی می‌تواند در شرایط رانندگی در جاده (مخصوصا جاده های کوهستانی) بسیار حائز اهمیت باشد؛ چرا که حتی یک ثانیه تاخیر در توقف ماشین نیز، سرنوشت ساز است.

اصلی ترین مزایای لنت ترمز سرامیکی کدامند؟

کلام پایانی

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، لنت های ترمز دیگر مانند گذشته تنها به چند مدل خاص محدود نمی‌شوند. امروزه کمپانی های زیادی به این عرصه ورود کرده‌اند و محصولات جدیدی را برای رانندگان به ارمغان آورده اند. در این میان، لنت ترمز سرامیکی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما باشد. چرا که با سر و صدای بسیار کمتری همراه است و بعلاوه، ماندگاری بسیار بیشتری نسبت به دیگر لنت های بازار دارد. همچنین به دیگر قطعات خودرو آسیب کمتری وارد می‌کند و از این جهت، هزینه های استهلاک خودرو را پایین می‌آورد.

اگر قصد رانندگی در شرایط مختلف آب و هوایی را دارید، لنت ترمزهای سرامیکی تا حد زیادی می‌توانند به شما کمک کنند. چرا که ساختار آن ها از سفال با چگالی بالاست و در نتیجه، در آب و هوای مختلف کارایی خود را از دست نمی‌دهند.

در هر کجای ایران که هستید و هر خودرویی که دارید، می‌توانید برای خرید لنت ترمز سرامیکی با قیمت مناسب و کیفیت بالا، به فروشگاه lent.ir مراجعه کنید و محصول خود را درب منزل تحویل بگیرید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر یا خرید آنلاین لنت ترمز می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.