ترمز دستی برقی چیست و چگونه کار می‌کند؟

ترمز دستی برقی چیست و چگونه کار می‌کند؟

ترمز دستی برقی چیست و چگونه کار می‌کند؟

ترمز دستی برقی چیست و چگونه کار می‌کند؟

سیستم ترمز دستی برقی یکی از فناوری هایی به شمار می آید که امروزه در خودروهای مدرن مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع باید گفت که این تکنولوژی به عنوان نوع بسیار پیشرفته اهرمی و پدالی آن محسوب می شود.

برای اینکه با این سیستم ترمز بیشتر آشنا شوید در ادامه مقاله قصد داریم مطالب جامع تر و مفید تری را در اختیار شما قرار دهیم.

منظور از ترمز دستی برقی چیست؟

تمام افراد با ترمز دستی های مکانیکی آشنایی دارند. هنگامی که اهرم آنها به طرف بالا کشیده می‌شد، چرخ ها قفل و با بردن آن به سمت پایین چرخ ها آزاد شده و خودرو به حرکت ادامه می‌داد. متاسفانه کاربران خودروها و حتی کارشناسانی که در این زمینه فعالیت داشتند در مورد ترمز دستی های مکانیکی انتقادات بسیار زیادی را ارائه دادند.

برای مثال از میان ایرادها می توان به این موضوع اشاره کرد که میزان استهلاک خودرو تا حد زیادی افزایش یافته و با گذشت زمان، قدرت اولیه از دست می رود.

راهنمای استفاده از ترمز دستی برقی

اما در حال حاضر پیشرفت تجهیزاتی که در خودروها مورد استفاده قرار می گیرند، باعث شده تا فناوری ترمز دستی برقی را مشاهده کنیم که توانسته در برطرف کردن بسیاری از مشکلات نقش مهمی را ایفا کند.

یکی از تفاوت های اصلی و مهم این ترمز برقی با مکانیکی این است که کامپیوتر خودرو در قفل چرخ ها دخالت دارد.

ترمز دستی برقی به گونه ای طراحی شده که هر کدام از چرخ های عقب دارای یک موتور الکتریکی جداگانه هستند که کامپیوتر خودرو با استفاده از آن، حرکت چرخ ها را قفل خواهد کرد. در مقایسه با ترمز دستی های مکانیکی که از طریق اکسل خودرو چرخ ها را نگه می دارد، سیستم ترمز دستی برقی تنها از اصطکاک میان لنت و دیسک ترمز به منظور متوقف کردن حرکت تایر استفاده می کند.

همین مسئله شرایطی را فراهم کرده تا خودروهایی که از این تکنولوژی استفاده کرده اند کمتر دچار مشکل و یا خرابی شوند.

در اتومبیل های قدیمی، هنگامی که ترمز دستی های اهرمی را به کار می گرفتیم اکسل خودرو با آمدن به سمت بالا چرخ ها را قفل می کرد که در نتیجه فرسودگی جوینت ها و اتصالات دیگر موجود در اکسل را در پی داشت.

ترمز دستی برقی چگونه کار می کند؟

موتور الکتریکی سیستم ترمز دستی برقی در کالیپر ترمز چرخ عقب قرار گرفته است. در این نوع ترمز هیچ کابلی مورد استفاده قرار نگرفته و ترمز دستی با استفاده از نیروی الکتریکی شروع به کار خواهد کرد.

در صورتی که کاربر خودرو دکمه را فشار داده و ترمز دستی فعال شود چراغ صفحه نمایش موجود بر روی کلید فعال سازی روشن می شود. برای اینکه سیستم را غیر فعال کنید قادر هستید همان دکمه را نیز مورد استفاده قرار دهید.

لازم به ذکر است که در تعداد زیادی از خودروهایی که این سیستم ترمز را دارند، پس از اینکه دنده در حالت حرکت قرار گرفته و راننده پدال گاز را فشار داده، اگر راننده کمربند ایمنی را ببندد ترمز دستی به صورت خودکار غیر فعال خواهد شد.

مزایای ترمز دستی برقی

مهم‌ترین مزایای این سیستم چیست؟

یکی از مزیت های اصلی و کلیدی ترمز دستی برقی این است که عملکرد همان ترمز دستی قدیمی را تنها در یک دکمه نسبتا کوچک خلاصه کرده است. استفاده از این سیستم باعث می‌شود تا ساختار قدیمی و رایج ترمز دستی کنار گذاشته شود.

این تکنولوژی قابلیت نصب بر روی تمام خودروهای داخلی و خارجی دارد که به راحتی و آسانی قابل انجام است.

توجه داشته باشید که ترمز دستی به گونه ای طراحی شده که برای عملکرد خود به نیروی نسبتا زیادی نیاز دارد. در حالی که ترمز پارک برقی خودرو از طریق فشردن یک دکمه ترمز دستی فعال شده و چرخ ها با سرعت بالایی قفل می شوند. نکته ای که در اینجا لازم به ذکر بوده این است که کاربران می توانند ترمز برقی را به سیستم امنیتی مجهز کنند تا به جز راننده شخص دیگر قادر به فعال کردن آن نباشد.

با به کارگیری ترمز پارک برقی علاوه بر ظاهری شیک و جذاب، آسایش را نیز برای اتومبیل خود فراهم خواهید نمود. کاهش وزن خودرو، اشغال شدن فضا و همچنین پایین آمدن استهلاک قطعات ترمز دستی از دیگر مزایای این تکنولوژی به شمار می آید.

چرا ترمز دستی برقی را باید به جای مکانیکی مورد استفاده قرار دهیم؟

ایمنی سیستم ترمز دستی برقی باعث شد تا این فناوری در تعداد زیادی از خودروها مورد استفاده قرار گیرد و به عنوان یکی از تجهیزات بسیار محبوب خودروها شناخته شود.

آن دسته از افرادی که خودروهای مجهز به ترمز دستی مکانیکی را مورد استفاده قرار داده اند، متوجه شده اند که پس از گذشت مدت زمان کوتاهی مکانیزم نگه دارنده ترمز دستی عملکرد خود را از دست داده و به سرویس نیاز دارد. بدون شک خرابی ترمز دستی مسئله خطر و حوادث جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

در حقیقت می توان گفت که فناوری ترمز دستی برقی چنین مسئله ای را به طور کامل برطرف کرده است. به دلیل اینکه کامپیوتر خودرو وضعیت چرخ ها را لحظه به لحظه بررسی و ارزیابی می کند.

اگر چرخ ها بر روی مسیرهای شیب دار قرار گیرند، کامپیوتر خودرو نیروی بیشتری را به چرخ های عقب وارد کرده و از حرکت اتومبیل جلوگیری می کند. حرکت کردن با استفاده از ترمز دستی مکانیکی فعال به خصوص هنگامی که کاربر آن را سرویس نکرده ممکن است، فشار بسیار زیادی به خودرو صدمات شدیدی به آن وارد کند.

 ترمز دستی برقی چه کاربردی دارد؟

اما خودروهایی که دارای ترمز برقی هستند، در صورت آزاد نشدن ترمز پارک هنگام حرکت خودرو این ترمز به صورت اتوماتیک غیر فعال شده و از به وجود آمدن صدمات احتمالی جلوگیری خواهد کرد.

نکته دیگری که باید ذکر کنیم این است که هر شخصی توانایی آزاد کردن ترمز پارک مکانیکی را دارد اما ترمز پارک برقی را تنها راننده و با نگه داشتن پدال ترمز انجام می دهد. به طور کلی  با به کارگیری تکنولوژی ترمز دستی برقی از یک سیستم ترمز هوشمند بهره مند می شوید که مراقبت از وضعیت خودرو شما را تضمین خواهد کرد.

لنت ترمز مرغوب

طبیعتا یکی از مهم ترین موارد در تعیین کیفیت مجموعه کلی ترمز، لنت ترمز مورد استفاده‌ شماست. با وجود انواع مختلفی از این قطعه در بازار، شاید انتخاب در میان این همه تنوع کار بسیار سختی باشد. بخصوص اینکه لنت ترمز های تقلبی و بی‌کیفیت نیز وارد بازار شده اند و با قیمتی بسیار کم‌تر عرضه می‌شوند. برای خرید لنت ترمز مناسب، باید با انواع لنت ترمز آشنا شوید. برای آشنایی کامل با این قطعه مقاله ” لنت ترمز چیست؟ ” را مطالعه کنید.

ما توصیه می‌کنیم هنگام خرید لنت ترمز برای خودروی شخصی‌تان به برند آن توجه داشته باشید. برندهای معتبری مانند موارد زیر در فروشگاه lent.ir قابل تهیه هستند برای خرید لنت ترمز موردنظر کافیست روی برند موردنظر کلیک نمایید.

اگر قصد تهیه یک لنت مرغوب و با هزینه‌ مناسب را دارید، می‌توانید محصول مورد نظر را از فروشگاه اینترنتی lent.ir مرکز خرید آنلاین لنت ترمز سفارش داده و آن را در محل تحویل بگیرید. lent.ir اولین فروشگاه اینترنتی لنت ترمز در ایران است که محصولات خود از جمله انواع لنت ترمز ارگانیک و لنت ترمز سرامیکی را به سراسر ایران ارسال می‌کند.

همچنین در صورت وجود هر گونه سوال، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

شماره تلفن های پشتیبانی

در ترمز دستی برقی هیچ کابلی مورد استفاده قرار نگرفته و ترمز دستی با استفاده از نیروی الکتریکی کار می‌کند. در صورتی که کاربر خودرو دکمه را فشار دهد و ترمز دستی فعال خواهدشد و با فشردن دوباره آن غیر فعال میشود.

021-77284001

021-77287462

سوالات متداول درباره سیستم ترمز برقی

ترمز دستی برقی چگونه کار می‌کند؟

در ترمز دستی برقی هیچ کابلی مورد استفاده قرار نگرفته و ترمز دستی با استفاده از نیروی الکتریکی کار می‌کند. در صورتی که کاربر خودرو دکمه را فشار دهد و ترمز دستی فعال خواهدشد و با فشردن دوباره آن غیر فعال میشود.

تفاوت ترمز دستی و برقی چیست؟

ترمز دستی به نیروی نسبتا زیادی نیاز دارد. در حالی که ترمز برقی خودرو از طریق فشردن یک دکمه، فعال شده و چرخ ها با سرعت بالایی قفل می شوند. کاهش وزن خودرو، اشغال شدن فضا و همچنین پایین آمدن استهلاک قطعات ترمز دستی از دیگر مزایای این تکنولوژی به شمار می آید.

چرا باید از ترمز دستی برقی استفاده کنیم؟

ایمنی سیستم ترمز دستی برقی نسبت به ترمز دستی بسیار بیشتر است. زیرا کامپیوتر خودرو وضعیت چرخ ها را هر لحظه بررسی می‌کند. ترمز دستی باید بعد از مدتی بررسی و سرویس شود. همچنین با خرابی ترمز دستی، صدمات زیادی به خودرو وارد می‌شود.

به اشتراک بگذارید :

امتیاز دهید :

5/5