علت ها و نشانه های خرابی ترمز دستی چیست؟

علت ها و نشانه های خرابی ترمز دستی چیست؟

علت ها و نشانه های خرابی ترمز دستی چیست؟

علت ها و نشانه های خرابی ترمز دستی چیست؟

شاید در مقالاتی که تا به حال نوشتیم، مانند خرابی ترمز ABS یا و …، همگی در مورد ترمز پایی یا همان پدالی بودند. در مقاله های پیشین تا حد زیادی به این حوزه پرداختیم و در مورد آن صحبت کردیم. اما نحوه کار ترمز دستی به چه صورت است؟ آیا آن هم مانند همین ترمز با فرآیند روغن و سیم درگیر است؟ یا اینکه به طور کلی طرز کاری متفاوت دارد و به گونه ای دیگر عمل می‌کند. در این مقاله، به مهم ترین و رایج ترین علل و نشانه های خرابی ترمز دستی خواهیم پرداخت که امیدواریم مورد استفاده شما قرار بگیرد.

تفاوت ترمز دستی با ترمز پدالی چیست؟

در ابتدای کار باید به این نکته توجه داشته باشیم که سیستم ترمز پدالی که اکنون در اختیار ماست، نتیجه‌ی بسیاری از تغییرات و بروزرسانی های متفاوت است. اگر به نسخه قبلی این ترمز، یعنی سیستم کاسه ای-سیمی نگاه کنیم، می‌توانیم شباهت های بسیار بیشتری را نسبت به ترمز دستی پیدا کنیم. چرا که هر دو آن ها به وسیله یک سیم با لنت ارتباط برقرار می‌کنند.

اما امروزه دیگر داستان به این شکل نیست. ترمز های پدالی که امروز شاهد آن هستیم، با یک سیستم هیدرولیکی که پایه آن روغن ترمز است کار می‌کنند. به این صورت که نیروی وارده از پدال، به سمت روغن و سپس پیستون ها رفته و در انتها، لنت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما پروسه کار ترمز دستی به چه صورت است؟

خرابی ترمز دستی ناشی از چیست؟

ترمز دستی به جای روغن، از یک سیم برای توقف خودرو استفاده می‌کند. خود این سیستم به دو نوعِ تک سیم و دو سیم تقسیم می‌شود که می‌توانید بسته به مدل خودرویتان، مدل آن را متوجه شوید. در ترمز دستی های تک سیم، تنها یک سیم به اهرم ترمز دستی متصل است.

زمانی که شما اهرم را می‌کشید، این سیم کشیده شده و لنت های دو چرخ عقب (در بیشتر مدل ها) را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به این صورت است که خودرو به طور کامل سر جای خود می‌ایستد و به سمت عقب یا جلو حرکت نمی‌کند.

در خودرو هایی که ترمز دستی آن ها از نوع دو سیم است، دو سیم مجزا به اهرم وصل بوده که با کشیدن آن ها، هر چرخ به صورت جداگانه و با نیرویی برابر کشیده می‌شود.

البته لازم به ذکر است که در بسیاری از خودرو های جدید، این اهرم جای خود را به یک دکمه ساده داده. ترمز دستی برقی به شما این امکان را می‌دهد تا به راحتی و تنها با فشردن یک دکمه که معمولا به شکل “P” نمایش داده می‌شود، خودروی خود را دقیقا د رجایی که می‌خواهید، متوقف کنید.

رایج ترین دلایل خرابی ترمز دستی

مهم ترین قسمتی که ممکن است در این پروسه باعث مشکل شود، خود اهرم ترمز دستی است. ممکن است برای خیلی از شما این سوال پیش بیاید که چرا دیگر قطعات ظریف تر و حساس تر درگیر این خرابی نمی‌شوند؟

باید این نکته را در نظر داشته باشید که پروسه کار ترمز دستی به طور کامل از ترمز پدالی جداست. به این معنا که دیگر شاهد آن پیچیدگی ها و لوله های متعدد روغن نیستیم و صرفا با یک سیم، اهرم و جعبه لنت مواجه ایم. پس طبیعتا خرابی ترمز دستی، با دلایل و نشانه هایی کاملا متفاوت تری همراه است، که در این مقاله به رایج ترین آن ها می‌پردازیم.

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، اهرم ترمز دستی، یکی از حساس ترین قطعات در این پروسه است. اما این قطعه کوچک چگونه باعث خرابی ترمز دستی می‌شود؟

اولین دلیل شایعی که خرابی اهرم و در نتیجه خرابی ترمز دستی را در پی خواهد داشت، فشار ندادن دکمه ترمز دستی در مدل های اهرمی است. کشیدن این اهرم بدون فشردن دکمه روی آن شاید صدای نسبتا لذت بخشی داشته باشد. اما در بلند مدت دندانه های این اهرم را تحت تاثیر قرار خواهد داد و در نتیجه، پایداری خود را از دست می‌دهد.

این دندانه ها با ساییده شدن و از بین رفتن، دیگر توان نگهداری ترمز دستی را ندارند و به همین دلیل، مجموعه را عملا از کار می‌اندازند.

رایج ترین دلایل خرابی ترمز دستی

دومین موردی که باعث خرابی ترمز دستی شده، ارتباط بدون دلیل کفشک با کاسه است که به نوبه خود یک اختلال تلقی می‌شود. در این حالت، حتی زمانی که ترمز دستی پایین است هم دوباره شاهد اصطکاک هستیم که در نزدیک ترین زمان ممکن باید مورد بررسی قرار بگیرد. اما چگونه از بروز این نقص ها جلوگیری کنیم؟

خودرو طبیعتا یه وسیله مکانیکی است که بعد از مدتی، نیاز به بازبینی و بررسی دارد. صرف نظر از خودرویی که استفاده می‌کنید، حتما به صورت سالانه از سیستم ترمز خود یک بررسی داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا اطمینان بیشتری از سیستم ترمز خود در سفر داشته باشید و از بروز حوادث جدی، جلوگیری کنید.

سایر دلایل خرابی ترمز دستی

یکی از پرسش‌های پرتکرار کاربران، این است که چرا ترمز دستی پراید عمل نمی کند؟ و علت کار نکردن ترمز دستی پراید چیست؟ در پاسخ باید گفت که دلایل متعددی برای خرابی ترمز دستی انواع خودروها وجود دارد؛ در ادامه به سایر دلایل مهم خراب شدن ترمز دستی خودروها می‌پردازیم.

گرد و غبار و آلودگی

علت کار نکردن ترمز دستی می‌تواند وجود گرد و غبار و آلودگی باشد که موجب فرسایش سیم‌ها می‌شود. این امر موجب قطع شدن سیم‌های ترمز، از کار افتادن ترمز دستی و چسبیدن لنت‌های ترمز به دیسک چرخ‌ها می‌شود.

کشیدگی بیش از حد ترمز دستی

دلیل خرابی اهرم ترمز دستی و از کار افتادن ترمز دستی می‌تواند کشیدن بیش از حد آن باشد. درصورتی‌که اهرم ترمز دستی خودرو بسیار محکم کشیده شود، ترمزهای خودرو به دیواره کاسه‌های چرخ‌ها گیر کرده و قفل می‌شوند.

برای رها کردن ترمز قفل شده، می‌توانید خودرو را کمی به جلو و عقب تکان بدهید یا چندین بار ترمز را تنظیم کرده و رها کنید. همچنین درصورتی‌که با سیستم ترمز آشنایی دارید می‌توانید به‌صورت دستی کابل‌های ترمز را که در زیر خودرو قرار گرفته‌اند تا حدی بکشید تا ترمز قفل شده، آزاد گردد. اگر هیچ‌کدام از روش‌های یاد شده مشکل را برطرف نکرد، لازم است که با یک یدک‌کش خودرو تماس گرفته و خودرو را به تعمیرگاه منتقل کنید.

علت خرابی ترمز دستی: یخ زدن ترمز الکترونیکی خودرو

در برخی موارد، علت نگرفتن ترمز دستی ممکن است یخ‌زدگی ترمز الکترونیکی خودرو باشد. شایان ذکر است که درصورتی‌که هوا سرد و مرطوب باشد احتمال یخ زدن ترمز الکترونیکی خودرو وجود خواهد داشت. در چنین شرایطی بهتر است خودرو را روشن نموده و اجازه دهید کمی گرم شود سپس می‌توانید خودرو را به حرکت درآورید.

مهم ترین علائم خرابی ترمز دستی

در قسمت بالا به رایج ترین دلایلی که باعث خرابی ترمز دستی می‌شدند پرداختیم. اما این دلایل چگونه خود را نشان می‌دهند؟ به عبارت دیگر، از کجا می‌توانیم بفهمیم که ترمز دستی ما دچار مشکل شده است؟

اهرم، اولین و در دسترس ترین قطعه ای است که ما از این مجموعه در اختیار داریم. اگر در زمان آزاد کردن ترمز دستی با مشکل مواجه شدید، و یا قادر به بالا آوردن اهرم نبودید، این نشان از خرابی ترمز دستی شما است. در بعضی از موارد نیز مشاهده می‌شود که با وجود آزاد بودن اهرم و یا دکمه (در خودرو های جدید تر)، کفشک همچنان درگیر است و خودرو در حرکت مشکل دارد.

چطور از خرابی ترمز دستی جلوگیری کنیم؟

سایر نشانه‌های خرابی ترمز دستی

همانطور که پیشتر نیز عنوان شد، برای پی بردن به خراب شدن ترمز دستی انواع خودروها، باید به نشانه‌‌های خرابی ترمز دستی توجه نمود؛ در ادامه به سایر علائم خرابی ترمز دستی انواع خودرو نظیر علائم خرابی ترمز دستی 206 و خرابی ترمز دستی 405 اشاره می‌کنیم.

ساکن نبودن خودرو هنگام کشیدگی ترمز دستی

یکی از مهم‌ترین نشانه‌های خرابی ترمز دستی، آن است که هنگامی‌که ترمز دستی فعال است خودرو همچنان به حرکت خود ادامه می‌دهد. این امر می‌تواند ناشی از کشیده شدن کابل ترمز دستی، فرسودگی ترمز دستی یا نقص سیستم الکترونیکی کنترل کننده ترمز دستی باشد.

نشانه های خرابی ترمز دستی: روشن شدن چراغ هشدار ترمز دستی

یکی از آشکارترین علائم خرابی ترمز دستی، روشن شدن چراغ هشدار ترمز دستی یا چشمک‌زن آن است، حتی درصورتی‌که ترمز دستی فعال نشده باشد؛ همچنین نیاز به تلاش زیاد برای درگیر کردن ترمز دستی می‌تواند وجود نقص در سیستم ترمز را نشان دهد.

گاهی نیز ممکن است روشن ماندن چراغ ترمز دستی ناشی از معیوب بودن خود چراغ‌های هشدار باشد؛ بنابراین در چنین شرایطی بهتر است برای تشخیص مشکل خودرو از تعمیرکاران متخصص کمک بگیرید.

سفت بودن ترمز دستی

درصورتی‌که احساس کردید ترمز دستی خودرو شما سفت‌تر از حد معمول شده است، این امر می‌تواند نشانه‌ای از مشکل سیم‌کشی خودرو تلقی شود. استفاده از ترمز دستی سفت در شرایط اضطراری دشوار است و می‌تواند ایمنی خودرو را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین در شرایطی که خودرو به دست‌انداز برخورد می‌کند، یک کابل ترمز دستی سفت ممکن است اجازه حرکت به خودرو ندهد؛ این امر موجب می‌شود که لاستیک‌های خودرو خیلی زود فرسوده و مستهلک شوند.

شل‌شدن ترمز دستی؛ یکی دیگر از نشانه‌های خرابی ترمز دستی

سیمی که تراز نباشد و کشیده یا شل شده باشد ممکن است موجب لرزش ترمز دستی خودرو شود. این امر، قفل کردن آن را هنگام ترمزگیری با مشکل مواجه می‌کند. یکی از علائم خرابی سیم ترمز دستی پراید نیز لرزش ترمز دستی آن است و باید در اسرع وقت برای تعمیر یا تعویض آن اقدام نمایید.

لغزیدن خودرو روی سطح شیب‌دار

یکی از راه‌های بررسی سالم یا خراب بودن ترمز دستی خودرو، تست تپه یا تست سراشیبی است. برای این منظور، می‌توانید خودرو را در یک محل شیب‌دار با استفاده از ترمز دستی پارک نمایید. درصورتیکه ترمز دستی سالم باشد، خودرو باید سرجای خود باقی بماند؛ اگر خودرو شروع به لغزیدن کند، می‌تواند یکی از نشانه‌های خرابی ترمز دستی تلقی شود.

عدم مقاومت خودرو در برابر افزایش سرعت هنگام کشیدگی ترمز دستی

آیا تابه‌حال به‌طور تصادفی در حالت کشیدگی ترمز دستی، سرعت را افزایش داده‌اید؟ در چنین شرایطی مشاهده می‌کنید که خودرو در برابر شتاب گرفتن مقاومت می‌کند؛ اگرچه انجام این کار برای خودروی شما مضر است اما نشان می‌دهد که ترمز دستی سالم است و به‌طور صحیح کار می‌کند.

گاهی ممکن است با وجود اینکه ترمز دستی را کشیده‌اید، در حالت افزایش سرعت، هیچ مقاومتی را احساس نکنید؛ این امر می‌تواند نشانه خرابی ترمز دستی باشد. ناگفته پیداست که در شرایطی که ترمز دستی خودرو اصطکاک ایجاد نمی‌کند، برای توقف در مواقع اضطراری نمی‌توانید به آن اعتماد کنید و ایمنی خودرو را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نشانه های خرابی ترمز دستی: آزاد نشدن ترمز دستی هنگام حرکت خودرو

درصورتی‌که پس از آزاد کردن ترمز دستی، هنوز هم کشیدگی را در آن احساس می‌کنید، به این معناست که ترمز دستی کاملاً رها نشده است؛ دلیل این امر نیز آن است که سیم‌ها به‌طور کامل، لنت‌های ترمز را از روی چرخ‌ها برنداشته‌اند.

همچنین ممکن است هنگام تلاش برای افزایش سرعت، صدای جیرجیر از چرخ‌های عقب خودرو شنیده شود که یکی از نشانه های خرابی ترمز دستی به‌حساب می‌آید. در چنین شرایطی لازم است که ترمز دستی را تعمیر یا تعویض نمایید.

شتاب کندتر از حد معمول

یکی دیگر از علائم خرابی ترمز دستی، شتاب کم‌تر خودرو نسبت به حالت معمول است. این امر می‌تواند ناشی از درگیر شدن مداوم ترمز دستی باشد که موجب افزایش اصطکاک چرخ‌های خودرو می‌شود. گاهی ممکن است چراغ های هشدار داشبورد این مشکل را نشان ندهند اما بهتر است در صورت کند شدن شتاب خودرو، به تعمیرکاران مجاز مراجعه نمایید و از سالم بودن ترمز دستی خودرو خود اطمینان پیدا کنید.

درصورت وجود هرکدام از این ایرادها، باید به سرعت برای تعمیر و برطرف‌کردن آن اقدام کنید. چرا که حتی پارک خودرو در مکانی با کمی شیب می‌تواند خطرساز باشد. اگر به سلامت خودروی خود اهمیت می‌دهید، پیشنهاد ما به شما استفاده از یک لنت ترمز مرغوب است. لنتی که علاوه بر ماندگاری و عمر مفید بالا، پایداری خود را نیز در انواع شرایط حفظ کند. اگر با این قطعه آشنایی ندارید، به شما پیشنهاد می‌شود مقاله ” لنت ترمز چیست؟ ” را مطالعه نمایید تا به طور کامل با این قطعه آشنا شوید.

از مرغوب ترین انواع لنت ترمز می‌توان به برندهای زیر اشاره کرد. برای خرید کافیست روی نام برند مورد نظر کلیک نمایید.

اگر قصد تهیه یک لنت مرغوب و با هزینه‌ مناسب را دارید، می‌توانید محصول مورد نظر را از فروشگاه اینترنتی lent.ir مرکز خرید آنلاین لنت ترمز سفارش داده و آن را در محل تحویل بگیرید. lent.ir اولین فروشگاه اینترنتی لنت ترمز در ایران است که محصولات خود از جمله انواع لنت ترمز ارگانیک و لنت ترمز سرامیکی را به سراسر ایران ارسال می‌نماید.

همچنین در صورت وجود هر گونه سوال، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

شماره تلفن های پشتیبانی

021-77284001
021-77287462

سوالات متداول درباره علت و نشانه های خرابی ترمز دستی

علت خرابی ترمز دستی چیست؟

فشار ندادن دکمه ترمز دستی در مدل های اهرمی است. کشیدن این اهرم بدون فشردن دکمه، وجود گرد و غبار و آلودگی و کشیدن بیش از حد ترمز دستی از جمله دلایل رایج خرابی ترمز دستی می‌باشد.

نشانه های خرابی ترمز دستی چیست؟

یکی از آشکارترین علائم خرابی ترمز دستی، روشن شدن چراغ هشدار ترمز دستی یا چشمک‌زن آن است. سفت شدن و لرزش ترمز دستی از دیگر نشانه‌های خرابی ترمز دستی می‌باشد.

بهترین راهکار برای رفع خرابی ترمز دستی چیست؟

در صورت خرابی ترمز دستی و مشاهده نشانه‌های آن مانند شتاب کمتر خودرو، لغزیدن خودرو روی سطح شیب دار و .. باید به سرعت به تعمیرگاه مراجعه کنید. زیرا ممکن است با وجود کشیدن ترمز دستی، خودرو متوقف نشود و به حرکت خود ادامه دهد!!

به اشتراک بگذارید :

امتیاز دهید :

5/5