طول عمر لنت ترمز

در
دسته بندی ها: دانشنامه لنت خودرو

لنت‌ ترمزها جزء مهم‌ترین قطعه در سیستم ترمز هستند که در حفظ سلامت و امنیت راننده و سرنشینان خودرو نقش مهمی دارند. این قطعه از دو بخش مختلف تشکیل شده است، پد فلزی پشت لنت و بخش اصطکاکی. این بخش اصطکاکی در کاهش سرعت خودرو نقش داشته و پس از مدتی مستهلک و فرسوده می‌شود. طول عمر لنت ترمز از مهم‌ترین ویژگی‌های این قطعه است که عوامل مختلفی در مدت زمان تمام شدن آن، تاثیر می‌گذارند. هنگام خرید یک لنت ترمز با کیفیت، باید با عوامل تاثیرگذار بر عمر استاندارد لنت ترمز و راهکارهای افزایش آن آشنا شوید تا با رعایت اصول ذکر شده از لنت‌ ترمزهای خودروی خود به خوبی استفاده و نگهداری کنید.

عوامل تاثیر

عوامل تاثیرگذار بر طول عمر لنت ترمز

همان طور که می‌دانید لنت‌ ترمزها پس از گذشت مدتی، تحلیل می‌روند و دیگر قابل‌استفاده نیستند. هر کدام از این قطعات با توجه به عوامل مختلف، طول عمر متفاوتی دارند. پس از پایان یافتن عمر مفید لنت ترمز، باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. از عوامل موثر بر طول عمر این قطعات، می‌توان به محل و نحوه رانندگی، وزن، جنس لنت ترمز، نوع گیربکس و روغن ترمز اشاره کرد. در ادامه مطلب به بررسی این عوامل می‌پردازیم:

  • وزن خودرو: هرچه وزن خودرو بیشتر شود؛ برای توقف خودرو به نیروی اصطکاک بیشتری نیاز است. بنابراین میزان ساییدگی لنت ترمز با افزایش وزن خودرو، افزایش پیدا می‌کند.
  • نوع گیربکس: میزان سایش لنت در خودروهای با گیربکس‌ اتوماتیک نسبت به گیربکس دستی‌، بیشتر است.
  • جنس لنت ترمز: مواد به کار رفته در تولید لنت، بر نحوه عملکرد و عمر آن تاثیرگذار است. به عنوان مثال عمر استاندارد لنت سرامیکی و ارگانیک با یکدیگر تفاوت دارند.
  • روغن ترمز: عدم توجه به حجم استاندارد روغن ترمز، باعث کاهش عمر لنت ترمزها می‌شود.
  • سبک رانندگی: یکی از تاثیرگذارترین عوامل بر عمر مفید لنت ترمز، سبک رانندگی افراد است. ترمزهای پی‌درپی و شدید، درگیر کردن هر دو پدال به صورت همزمان، رعایت نکردن فاصله طولی مناسب با خودروها و عادات مخرب دیگر، در فرسودگی بیشتر لنت ترمزها تاثیر می‌گذارند.

تاثیر جنس و نوع لنت بر طول عمر لنت ترمز

جنس و نوع لنت ترمز به کار رفته در سیستم ترمز یک خودرو، در عمر استاندارد لنت ترمز تاثیرگذار است. لنت‌ها با توجه به جنس مواد سازنده مختلف، انواع متنوعی دارند که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌ها و عمر مفید مخصوص به خود را دارند. لنت ترمز ارگانیک، نیمه‌متالیک، کم‌متالیک و سرامیکی از انواع مختلف لنت ترمز موجود در بازار هستند.

جنس ارگانیک

لنت ترمزهای ارگانیک در مقایسه با انواع دیگر لنت، از عمر مفید کمتری برخوردار هستند. مواد سازنده این لنت ترمزها از فیبر، رزین و موادپرکننده تشکیل شده و فاقد آزبست هستند. این لنت‌ها درهنگام ترمزگیری، صدای بسیار کمی ایجاد می‌کنند تاحدی که می‌توان ادعا کرد بی‌صدا هستند اما میزان سایش و مصرف بالایی دارند و برای مصارف طولانی‌مدت توصیه نمی‌شوند.

کم متالیک

در ساخت این نوع لنت ترمز، درصد فلز کمی به کار رفته است. طول عمر این لنت‌ها بیشتر از لنت ترمزهای ارگانیک بوده و برخلاف قدرت ترمزگیری عالی، این لنت‌ها سر و صدا و گرد و غبار زیادی تولید می‌کنند.

لنت ترمز نیمه متالیک

ویژگی‌های این لنت ترمزها شامل عمر زیاد، سختی بالا و قدرت انتقال گرما می‌شود. لنت ترمز نیمه متالیک در مقایسه با نمونه‌های قبلی لنت، از سختی بیشتر برخوردار بوده و عمر بالاتری دارند و هنگام ترمزگیری، سرعت خودرو را در مدت زمان کوتاهی کاهش می‌دهند.

لنت ترمز سرامیکی

سرامیک و فیبر استفاده شده در تولید این نوع لنت، در عمر مفید لنت ترمز نقش موثری دارند. امروزه لنت ترمزهای سرامیکی دارای قدرت و سختی بالایی هستند و در مقایسه با انواع دیگر لنت ترمز، کارایی بیشتری دارند. در صورت رانندگی و ترمزگیری استاندارد، این لنت ترمزها بیشتر دوام می‌آورند و از طرفی دیگر، به دیسک چرخ هیچ آسیبی وارد نمی‌کنند.

عمر مفید و استاندارد لنت ترمز

نحوه تاثیرگذاری قدرت ترمز بر طول عمر لنت ترمز

زمانی که یک ترمز قوی و با قدرت بالا دارید؛ سرعت خودرو در مدت زمان کوتاه تری کاهش پیدا می‌کند. چراکه لنت ترمز درگیری بیشتری با دیسک چرخ داشته و اصطکاک بیشتری میان این‌دو قطعه بوجود ‌آمده و بخش اصطکاکی لنت به میزان بیشتری سایش پیدا می‌کند. قطعا این موضوع در ترمزهای خفیف و سبک شرایط متفاوتی دارد. بنابراین ترمزگیری‌های قوی و شدید برعمر لنت ترمز تاثیر منفی دارد.

عمر مفید و استاندارد لنت ترمز

تا کنون با عوامل موثر بر عمر مفید لنت ترمز آشنا شدید. در حال حاضر هیچ عدد دقیقی در رابطه با عمر مفید لنت‌های ترمز از جمله عمر مفید لنت ترمز تیبا در دسترس نیست و کارشناسان این حوزه با توجه به مشاهدات خود و تجربه بالا، بازه‌های تقریبی را مثال می‌زنند. عوامل مختلف دخیل در عمر و تمام‌شدن لنت ترمز ، مانع مشخص کردن یک بازه زمانی دقیق می‌شود. توصیه کارشناسان به رانندگان آن است که در بازه‌های زمانی مشخص، لنت ترمز و سطح روغن ترمز خودرو خود را بررسی کنند. این بررسی می‌تواند هر 35 تا 40 هزار کیلومتر صورت بگیرد. همچنین توصیه می‌شود زمانی که لنت بیش از 80 درصد مصرف شده است؛ نسبت به تعویض لنت ترمز اقدامات لازم را انجام دهند.

راهکار برای افزایش عمر لنت ترمز

حال رانندگان برای افزایش طول عمر لنت ترمز خودرو خود چه اقداماتی را می‌توانند انجام دهند؟ بعضی از راهکارهای افزایش عمر لنت‌های ترمز در ادامه بیان شده است.

  • رانندگی با سرعت مناسب: با سرعتی ایمن رانندگی کنید تا در صورت نیاز، با ترمزگیری آرام بتوانید خودرو را متوقف کنید. در غیر این صورت ترمزهای شدید می‌تواند عمر لنت‌ ترمز را کاهش دهد.
  • درگیر نکردن دو پدال: هنگام گاز دادن، پدال ترمز را فشار ندهید و هنگام ترمز گرفتن، پدال گاز را درگیر نکنید. استفاده همزمان از این دو پدال موجب کاهش عمر مفید لنت ترمز می‌شود.
  • کاهش وزن خودرو: کاهش وزن خودرو یا سبک رانندگی کردن، به معنای آن است که وزن خودروی خود را سبک نگه دارید و وسایل اضافه و غیرضروری را از خودرو خارج کنید. همچنین با ماشین‌هایی که برای حمل بار طراحی نشده‌اند، وسایل سنگین و بار جابه جا نکنید.
  • تمیز کردن ترمزها: توصیه می‌شود در بازه‌های زمانی دو ساله، ترمزهای خودرو تمیز شوند. این راهکار به افزایش طول عمر لنت کمک می‌کند.
  • عجله نکردن در توقف: هنگام ترمزگیری، به موقع عمل کنید. از ترمزهای ناگهانی و شدید پرهیز کرده و با شتابی مناسب سرعت خودرو خود را کاهش دهید.

خرید لنت ترمز با کیفیت

علاوه بر موارد موثر ذکر شده بر طول عمر لنت ترمز، انتخاب یک قطعه متناسب با نوع خودرو شما نیز، از اهمیت بالایی برخوردار است. لنت‌ ترمزها باید بر اساس سال تولید و مدل خودرو انتخاب شوند تا با تمام پتانسیل خود عمل کنند. برای خرید یک لنت ترمز با کیفیت ابتدا باید با انواع مختلف آن و عوامل موثر بر عمر مفید لنت ترمز آشنا شوید. سپس با مراجعه به مراکز معتبر و ارائه سال تولید و مدل خودرو، بهترین لنت ترمز را خریداری نمایید. به خاطر داشته باشید که فروشگاه مورد نظر شما از محبوبیت بالایی میان مردم برخوردار باشد و کالاهای عرضه کننده آن، دارای گارانتی  اصالت و سلامت فیزیکی باشند.

اگر قصد خرید لنت ترمز باکیفیت را دارید، برندهای زیر انتخاب خوبی هستند. برای خرید لنت ترمز خودروی خود از برندهای زیر، کافیست روی نام برند کلیک کنید.

یکی از فروشگاه‌های معتبر در این زمینه که می‌توانید به آن اعتماد کنید و لنت ترمز مورد نظر خود را خریداری نمایید، فروشگاه lent.ir است. این فروشگاه آنلاین لنت ترمز با عرضه لنت باکیفیت، به یکی از برترین و معتبرترین فروشگاه‌های لوازم یدکی در ایران تبدیل شده‌است. برای خرید آنلاین لنت ترمز، کافیست مدل خودروی خود را انتخاب کرده و لنت ترمز موردنظر را به صورت آنلاین سفارش دهید. همچنین در صورت وجود هر گونه سوال، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول درباره طول عمر لنت ترمز

عمر مفید لنت ترمز چقدر است؟

طول عمر لنت ترمز به عوامل مختلفی مانند جنس، کیفیت لنت ترمز و سبک رانندگی شما بستگی دارد. در نتیجه زمان تمام شدن لنت ترمز مشخص نیست. اما زمانی که 80% لنت مصرف شد، باید برای تعویض آن اقدام کنید.

چگونه طول عمر لنت را افزایش دهیم؟

از رانندگی با سرعت بالا و ترمزگیری‌های ناگهانی و شدید پرهیز کنید. تمیزکردن ترمزها و سبک کردن خودرو، از دیگر روش‌های افزایش عمر لنت است. ما در این مقاله، بهترین راهکارها برای افزایش طول عمر لنت ترمز را به طور کامل توضیح داده‌ایم.

آیا جنس لنت ترمز بر طول عمر آن تاثیر دارد؟

لنت‌ها با توجه به جنس مواد سازنده مختلف، انواع متنوعی دارند. لنت ترمز سرامیکی و نیمه‌فلزی جزء لنت‌هایی هستند که طول عمر استاندارد و بالایی دارند.