علت دو پداله شدن ترمز چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

علت دو پداله شدن لنت ترمز چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

علت دو پداله شدن ترمز چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

علت دو پداله شدن لنت ترمز چیست و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

بسیاری از مکانیک‌ها، از مشکل مشتریان در رابطه با محکم شدن و دو پداله شدن ترمز خودرو صحبت می‌کنند. به واسطه این اتفاق، شما مجبور به فشردن نیروی بسیار زیادتری به پدال ترمز هستید. البته که می‌توان با همین پدال ترمز محکم نیز ماشین را متوقف کرد اما این مانند آن است که یک تخته سنگ بزرگ را فشار دهیم. از طرفی نشان‌دهنده وجود اشکال در سیستم ترمز خودرو است که اهمیت بسیار زیادی دارد. سفت شدن پدال ترمز به دلایل متعددی اتفاق می‌افتد که در ادامه دلایل آن را کامل شرح می‌دهیم. بنابراین تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

نشانه‌های دو پداله شدن ترمز

وجود هرگونه مشکل در سیستم ترمز، توانایی کنترل خودرو را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد. یکی از مشکلات رایج سیستم ترمز اغلب خودروها، دوپا شدن ترمز یا سفت شدن پدال ترمز است. بروز چنین مشکلی از تسلط راننده بر روی خودرو می‌کاهد و با خسته و کلافه کردن او، احتمال وقوع تصادفات را افزایش می‌دهد. این مشکل می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. اما بهتر است قبل از بررسی علت دو پداله شدن لنت ترمز با نشانه‌های این پدیده آشنا شویم. اما نشانه و علت دوپا شدن پدال ترمز چیست؟

  • نخستین نشانه دو پداله شدن ترمز، سخت شدن پدال ترمز نسبت به شرایط عادی است. اگرچه میزان سختی یا نرمی پدال ترمز شرایط استانداردی ندارد اما به تجربه می‌توان چنین شرایطی را درک کرد.
  • ممکن است پس از فشار دادن پدال ترمز، مسافت زیادی طی شده و سپس خودرو توقف کند؛ بروز این مشکل به همراه سفت شدن پدال ترمز، نشانه‌های قطعی دو پداله شدن ترمز محسوب می‌شوند.

 

آیا وجود گل و لای باعث دو پداله شدن ترمز می شود؟

روغن‌ترمز مایع شفاف زرد رنگی است که با گذر زمان جرم و آلایندگی به خود گرفته و رنگ قهوه‌ای به خود می‌گیرد. بنابراین باید به صورت دوره‌ای برای تعویض روغن ترمز اقدام کرد. اما دلیل تغییر رنگ روغن ترمز چیست؟

زمانیکه خودرو از میان گل و آب و آلودگی عبور می‌کند، این مواد از طریق چرخ‌ها و کالیپر ترمز وارد سیستم ترمز خودرو می‌شوند. روغن ترمز هنگام عبور از سیستم ترمز، این آلودگی‌ و رطوبت را به خود گرفته و تیره و غلیظ می‌شود تا جایی‌که در برخی موارد بیشتر به لجن شباهت دارد تا مایع. اگر روغن ترمز به این حالت برسد، دیگر نمی‌تواند به طور معمول کار کند و به جای اینکه ترمزها نرم و روان کار کنند، سفت شده و مانع از عملکرد صحیح پدال و ترمزگیری شما می‌شوند. بنابراین، آلودگی روغن ترمز نیز می‌تواند به‌عنوان علت دو پداله شدن لنت ترمز تلقی شود.

مهم ترین دلایل دو پداله شدن لنت ترمز

علل رایج دو پداله شدن ترمز

در لیست زیر به چند نمونه از علت‌های رایج سفت شدن و دو پداله شدن ترمز می‌پردازیم:

بوستر ترمز ضعیف: بوستر ترمز، اصلی ترین علت دو پداله شدن لنت ترمز است. در‌حالتی که بوستر ترمز ضعیف شده باشد، امکان ایجاد خلا وجود نخواهد داشت. این بدان معناست که شما به هنگام اعمال فشار روی پدال هیچ کمکی از سمت بوستر ندارید و این باعث سفتی پدال می‌شود.

نشتی شلنگ خلأ: با وجود اینکه مهم‌ترین دلیل این مشکل به بوستر ترمز مربوط می‌شود، گاهی اوقات خراب بودن یک جزء دیگر نیز می‌تواند در آن دخیل باشد. در برخی مواقع شلنگ خلا شروع به نشتی می‌کند و سبب کاهش تاثیر روی سیستم ترمز خودرو می‌شود.

اندازه خطا اجزا سیستم: اگر بوستر ترمز به تازگی تعویض شده است و پدال هنوز به سختی کار می کند، مشکل می‌تواند به بخش‌های دیگری مربوط باشد. استفاده از بوسترهای سنگین‌تر و یا شلنگ‌های با سایز بیشتر یکی از همین بخش‌هاست که در برخی مواقع به‌عنوان علت دو پداله شدن پدال ترمز شناخته می‌شود.

عملکرد نامناسب دریچه تخلیه: هر چرخ باید دارای یک دریچه تخلیه مایع ترمز در نزدیکی توپی چرخ باشد. اگر یکی از آنها آسیب دیده باشد، می تواند منجر به نشت روغن ترمز شده و همزمان هوا را وارد سیستم کند که دلیل دوپا شدن ترمز تلقی می‌شود.

 

علت دو پداله شدن ترمز: وجود هوا در خطوط

در بررسی علت دو پداله شدن لنت ترمز، یکی از مهم‌ترین دلایل، وجود هوا در خطوط است؛ این امر ممکن است به این دلیل باشد که ترمزهای خودرو به تازگی سرویس شده‌اند اما هواگیری به خوبی انجام نشده است. هرچرخ خودرو، به چندین مرتبه هواگیری نیاز دارد و هواگیری را باید از دورترین چرخ‌ها نسبت به سیلندر اصلی ( به ترتیب عقب سرنشین، عقب راننده، جلو سرنشین و راننده) آغاز کرد.

اگر احساس می‌کنید که هوا در سیستم ترمز خودرو شما وجود دارد اما در یافتن محل آن دچار چالش شده‌اید؛ ترفندی ساده برای مسدود کردن بخش‌هایی از سیستم ترمز وجود دارد. برای انجام این کار، کالیپرهای جلو را مسدود کرده و پدال ترمز را فشار دهید، سپس بخش عقب را مسدود کرده و پدال ترمز را فشار دهید؛ در هر یک از این حالت‌ها، در صورتی‌که پدال ترمز بهبود پیدا کند، محل نفوذ هوا مشخص می‌شود، سپس می‌توانید برای حل مشکل، اقدامات لازم را انجام دهید.

 

کم شدن روغن ترمز نیز دلیل دوپا شدن ترمز است.

اگر حجم روغن ترمز کاهش پیدا کند و لنت ترمز نیز سالم باشد؛ سیستم ترمز نمی‌تواند فشار کافی برای عملکرد صحیح خود اعمال کند و علت دو پداله شدن ترمز نیز همین است. به طور معمول، این کاهش در مایع ترمز می‌تواند از نشتی در جایی از سیستم مانند کالیپر، خطوط ترمز یا حتی سیلندر اصلی ناشی شود.

در چنین حالتی، باید چندین مرتبه پدال ترمز را فشار دهید و به فشار مایع در سیستم ترمز کمک کنید. البته بهتر است این کار را تنها در موارد ضروری انجام دهید و در اسرع وقت سیستم ترمز را از نظر محل نشت مورد بررسی قرار داده سپس مخزن را با روغن ترمز پر کنید.

 

آیا بوستر ترمز باعث دو پداله شدن ترمز شده است؟

در صورتیکه تصور می‌کنید علت دو پداله شدن پدال ترمز، از بوستر ترمز ناشی می‌شود؛ ابتدا مکش را بررسی کنید. معمولا از وکیوم یا مکش برای تامین توان ترمز استفاده می‌شود. درپوش جلویی بخشی است که در حالت عادی ممکن است عاملی برای مشکل مکش و ترمز باشد و پس از مدتی مستهلک شود. این اختلال نشان دهنده این است که بوستر ترمز و سیلندر نیاز به تعویض دارند. یک لوله خرطومی بین موتور و بوستر وجود دارد که به ارتقاء مکش کمک می‌کند و می بایست، اولین موردی باشد که آن را بررسی می‌کنید. اگر این لوله نشتی ندارد و موتور روشن می‌شود، بهتر است که دو تا از مهره‌های بسته شده از سیلندر به بوستر را کمی آزاد کنید. سپس به آرامی پدال ترمز را فشار داده و به صدایی که از بین بوستر و سیلندر تولید می شود ، توجه کنید. این صدا نشان دهنده نشت از درپوش جلویی بوستر است.

 

علت دو پداله شدن ترمز: اندازه نامناسب قطر سیلندر اصلی

اندازه نامناسب قطر سیلندر اصلی می‌تواند علت دو پداله شدن ترمز باشد. بدیهی است که اندازه قطر سیلندر اصلی بستگی به سایر اجزای سیستم دارد. به طور معمول، کالیپرهایی با چند پیستون کوچک نسبت به کالیپری با یک پیستون بزرگ، از سیلندر اصلی با قطر کوچکتری استفاده می‌کنند.

در صورتیکه سیلندر اصلی، قطر بسیار کوچکی داشته باشد؛ برای تأمین حجم مایع ترمز مورد نیاز، جا‌به‌جایی بیشتری انجام می‌شود تا حرکت پیستونی مناسب در کالیپر صورت گیرد و ترمزگیری انجام شود. در این حالت لازم است فشار بیشتری به پدال ترمز وارد شود.

 

علت دو پداله شدن ترمز: مشکل در مکانیسم کمک قدرت

علت دوپا شدن پدال ترمز، می‌تواند وجود مشکل در مکانیسم کمک قدرت باشد؛ دو نوع کمک قدرت خلأ و هیدرولیک وجود دارد. اغلب خودروها و کامیون‌ها از یک بوستر خلأ برای ترمزگیری استفاده می‌کنند؛ بنابراین راننده مجبور نیست برای ترمز گرفتن، پدال ترمز را زیاد فشار دهد. برخی از کامیون‌ها و خودروهای توربوشارژ به جای سیستم خلأ، از سیستم هیدروبوست (Hydro Boost) برای انجام این کار استفاده می‌کنند. سیستم هیدروبوست از فشار پمپ هیدرولیک برای کمک به عملکرد ترمز استفاده می‌کند.

هنگامی که دو سیستم کمک قدرت یاد شده دچار مشکل شوند؛ فشار دادن پدال ترمز سخت می‌شود. در چنین شرایطی به علت دو پداله شدن لنت ترمز، احتمال بروز یک مشکل مکانیکی بین پدال و سیلندر اصلی وجود دارد. به عنوان مثال، انسداد یا شکستگی میله اتصال، می‌تواند یکی از دلایل بروز این مشکل باشد. ایجاد مشکل در سیستم کمک قدرت خلأ نیز، ممکن است ناشی از انسداد خلأ یا پارگی در دیافراگم بوستر ترمز باشد.

بوسترهای هیدرولیک نیز ممکن است نشت کنند یا روغن آن‌ها تمام شود. در صورتیکه سایر اجزای سیستم فرمان کارکرد عادی خود را داشته باشند اما بوستر ترمز هیدرولیکی از کار افتاده باشد؛ احتمال آن وجود دارد که خود بوستر دچار مشکل شده باشد که علت دو پداله شدن لنت ترمز نیز هست.

دو پداله شدن لنت ترمز ناشی از چیست؟

سایر دلایل دو پداله شدن ترمز

در صورتیکه موارد یاد شده در بالا، علت دوپا شدن ترمز خودرو شما نباشد؛ لازم است موارد دیگری را بررسی کنید که پیچیده‌تر هستند. در ادامه به فهرستی از موارد احتمالی علت دو پداله شدن لنت ترمز اشاره شده است:

  • آیا از سوپاپ ترکیبی استفاده می‌کنید؟ آیا سوپاپ در محل اصلی خود قرار گرفته یا به یک طرف لغزیده است؟ در صورتی‌که سوپاپ از محل اصلی خود جا‌به‌جا شده باشد، می‌تواند به عنوان علت دو پداله شدن ترمز تلقی گردد.
  • در صورتیکه خودرو شما دارای ترمز کاسه‌ای است، اطمینان حاصل کنید که سیلندرهای چرخ آزادانه حرکت می‌کنند و قفل نشده‌اند.

 

راه های رفع مشکل دو پداله شدن ترمز

در صورتی‌که خودروی شما به علت دوپا شدن ترمز دچار مشکل شده، مراحل زیر را برای برطرف کردن این اختلال طی نمائید:

-کلاهک مخزن را بردارید.

-آچار را به آرامی زیر مخزن بکشید فقط از نوک آچار و پیچ گوشتی استفاده نمایید.

-چنانچه آچار هنگام خروج از مخزن تمیز نباشد ، مایع درون ترمز لبریز خواهد شد.

– روغن ترمز قبلی را از مخزن خارج کنید.

– مخزن را با روغن ترمز جدید پر کنید.

-می‌توانید میزان این مایع را به صورت دستی بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا برای خودرو شما مناسب است یا نه.

-از چرخ عقب و در جهت راست شروع کنید. هدف این است که از ترمزی شروع کنید که فاصله بیشتری نسبت به سیلندر دارد.

-به تدریج به سیلندر نزدیک شوید و کار را با سمت چپ ماشین به اتمام برسانید.

-روزنه خروجی را تا نیمه باز کنید و از یک نفر بخواهید که پدال ترمز را فشار دهد.

-وقتی که جریان مایع آهسته شد ، روزنه را ببندید.

-مجدد از نفر دوم بخواهید که پدال ترمز را فشار دهد و شما دوباره این کار را انجام دهید.

-این عمل را تا جایی تکرار کنید که مایع ترمز روشن و پاک شود و هیچ حبابی در آن وجود نداشته باشد.

-این کار را برای هر دو چرخ انجام دهید.

-هنگامی که مایع ترمز به درستی سرازیر شد ، پدال شما در وضعیت بهتری قرار خواهد داشت.

جلوگیری از دو پداله شدن لنت ترمز

انتخاب بهترین لنت ترمز

لنت ترمز یکی از بخش‌های مهم در سیستم ترمز است که مشتریان در صورت انتخاب درست و تعویض به هنگام این قطعه، می‌توانند از بروز مشکلاتی مانند دو پداله شدن لنت ترمز و یا سفت شدن آن جلوگیری کنند. در واقع باید هنگام خرید لنت ترمز با این قطعه آشنایی کاملی داشته‌باشید تا در نتیجه آن بتوانید انتخاب درستی داشته باشید. برای آشنایی و کسب اطلاعات درباره لنت ترمز، پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله ” لنت ترمز چیست ” را در وب سایت ما مطالعه نمایید.

در صورت مشاهده موارد زیر، توصیه می‌شود که نسبت به تعویض لنت ترمز خود اقدام کنید:

تولید صدای غیرعادی هنگام گرفتن ترمز

وجود اختلال در کنترل خودرو هنگام پیچیدن فرمان

به وجود آمدن لرزش در پدال ترمز

چرب شدن لنت به خاطر نشتی روغن

و همچنین کاهش ضخامت لنت ترمز

همچنین تغییر شکل قطعه نیز یکی دیگر از دلایل استفاده بیش از اندازه لنت ترمز می‌باشد که باید تعویض گردد.

در بین بسیاری از فاکتورهای متفاوت لنت ترمز، به جرئت می‌توان گفت که جنس آن از اهمیت فوق‌العاده بالاتری برخوردار است. چرا که اگر متریال مورد استفاده در لنت خوب باشد، میزان عمر مفید آن نیز بالا خواهد بود و در کنار آن، پایداری خود را در انواع شرایط حفظ خواهد کرد.

در حال حاضر 3 نوع لنت ترمز از نظر متریال وجود دارد: لنت ترمز سرامیکی، ارگانیک و نیمه فلزی. در بین این 3 دسته، لنت ترمزهای سرامیکی از مزیت های بیشتری برخوردارند. چرا که حتی در شرایط آب و هوایی بسیار سخت نیز کارایی خود را حفظ می‌کنند و همچنان پایدارند. لنت های ارگانیک هم به نوبه خود مزیت های خوبی مانند قیمت پایین‌تر دارند اما هیچ گاه، به کیفیت و مرغوبیت لنت‌های سرامیکی نمی‌رسند.

از دیگر انواع لنت ترمز با کیفیت می‌توان به برندهای زیر اشاره کرد. برای مشاهده قیمت لنت ترمز برندهای زیر، کافیست روی نام برند کلیک کنید.

اگر قصد تهیه یک لنت مرغوب و با هزینه‌ مناسب را دارید، می‌توانید محصول مورد نظر را از فروشگاه اینترنتی lent.ir مرکز خرید آنلاین لنت ترمز سفارش داده و آن را در محل تحویل بگیرید. lent.ir اولین فروشگاه اینترنتی لنت ترمز در ایران است که محصولات خود از جمله انواع لنت ترمز ارگانیک و لنت ترمز سرامیکی را به سراسر ایران ارسال می‌کند.

همچنین در صورت وجود هر گونه سوال، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

شماره تلفن های پشتیبانی

021-77284001

021-77287462

سوالات متداول درباره دوپداله شدن لنت ترمز

نشانه‌های دو پداله شدن لنت ترمز چیست؟

سفت شدن پدال ترمز نسبت به شرایط عادی و طولانی شدن مسافت ترمز دو نشانه قطعی دوپا شدن ترمز هستند.

علت دو پداله شدن ترمز چیست؟

بوستر ترمز ضعیف اصلی‌ترین دلیل دو پداله شدن لنت ترمز است. نشتی شلنگ خلأ و عملکرد نامناسب دریچه تخلیه از جمله دلایل رایج دوپاشدن و سفت شدن ترمز می‌باشند.

چگونه دو پداله شدن ترمز را رفع کنیم؟

برای رفع مشکل دو پداله شدن لنت ترمز بهتر است روغن ترمز را تعویض نمایید. برای آشنایی کامل تعویض روغن ترمز برای رفع دوپداله شدن ترمز، کلیک نمایید.

به اشتراک بگذارید :

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp

امتیاز دهید :

5/5

فهرست مطالب

آخرین مطالب