زمان مناسب برای تعویض لنت ترمز چه زمانی است؟

در
دسته بندی ها: دانشنامه لنت خودرو

لنت ترمز مانند دیگر قطعات خودرو نیز، دارای یک عمر مشخص و همچنین یک کارایی مشخص است. زمانی که شما لنت ترمز یا هر قطعه‌ دیگری را تحویل می‌گیرید، این نحوه رفتار شماست که طول عمر لنت ترمز را تغییر می‌دهد. به عنوان مثال اگر آدم کم حوصله ای هستید و معمولا حتی در فاصله های خیلی کم هم شتاب می‌گیرید، طبیعتا عمر کمتری از پد های خود خواهید گرفت. چرا که مجبور به ترمز های نسبتا سنگین در فاصله های کوتاه هستید و همین امر باعث کاهش طول عمر لنت شما می‌شود.

در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر انواع لنت ترمز، به موارد کاهنده عمر آن و همچنین علائم زمان تعویض لنت ترمز نیز اشاره کنیم. ادامه مقاله را از دست ندهید.

انواع لنت ترمز

لنت ترمزها امروزه گستره‌ بسیار وسیعی از مدل ها و انواع مختلف را تشکیل می‌دهند. هر کدام از این مدل ها، مناسب کاربرد های خاصی هستند و بعضی از آن ها نیز، کاربرد بیشتری نسبت به بقیه دارند. طبیعی است برای اینکه بتوانیم به علائم زمان تعویض لنت ترمز بپردازیم، ابتدا باید انواع آن را بشناسیم.

زمان تعویض لنت ترمز

لنت ترمز سرامیکی

لنت ترمز سرامیکی یکی از پد هایی بود که از سال 1980 به بعد، با محبوبیت بالایی از سمت رانندگان مواجه شد. این لنت که ماده اولیه آن را سفال چگال شده تشکیل می‌دهد، از دوام بالایی در رانندگی برخوردار است و مقاومت خود را حتی در شرایط سخت نیز از دست نمی‌دهد. همچنین در این لنت ها الیاف بسیار ظریف مسی وجود دارند، که به هدایت گرما و همچنین افزایش اصطکاک کمک می‌کنند.

یکی از مهم ترین مزیت های این لنت ها، میزان سر و صدای آن هاست. لنت ترمز سرامیکی، به دلیل فرم فیزیکی و همچنین ترکیب موادی که در خود دارد، در هنگام رانندگی و همچنین در هنگام نصب ، هیچ سر و صدایی از خود منتشر نمی‌کند. همچنین، به دلیل خاصیت اصلی خود سرامیک، با انواع شرایط رانندگی سازگار است و پایداری خود را از دست نمی‌دهد.

این یک موضوع بسیار تعیین کننده مخصوصا در جاده های پیچ در پیچ و همچنین خطرناک است که لنت مورد استفاده قابل اطمینان باشد. از دیگر مزایای لنت ترمز سرامیکی، میتوان به سازگاری در گستره وسیعی از شرایط دمایی اشاره کرد. به همین دلیل، انتخابی مناسب برای رانندگی های طولانی و در شرایط مختلف اند. از بهترین انواع این لنت، می‌توانیم به محصولات کمپانی لنت ترمز ان اچ سی اشاره کنیم که همه این ویژگی ها را در خود دارند.

البته این مسئله قابل انکار نیست که این پد ها قیمت بالاتری نسبت به دیگر لنت های بازار دارند. اما به این نکته نیز باید توجه کرد که این مزیت ها در هر لنتی قابل مشاهده نیست و از امتیاز های خاص لنت ترمز سرامیکی به شمار می‌آید.

از دیگر برندهای تولیدکننده لنت ترمز سرامیکی می‌توان به برندهای زیر اشاره کرد. برای خرید لنت ترمز از این برندها، کافیست روی نام برند مورد نظر کلیک نمایید

زمان تعویض لنت ترمز متالیک

لنت ترمز متالیکی از جدید ترین سری های لنت ترمز است که چیزی بین 30 تا 70 درصد آن را فلزاتی مانند مس، آهن، فولاد و … تشکیل می‌دهد. خود کلمه متال، در انگلیسی به معنای فلز است و در حقیقت این نام به خاطر ترکیبات فلزی این لنت به آن تعلق گرفته است. این پد ها برای عملکرد بهتر در هنگام فشردن پدال، با روان کننده گرافیک و همچنین دیگر مواد ترکیب شده اند.

یک مزیت بسیار جالبی که لنت ترمز متالیک در اختیار ما می‌گذارد، عملکرد بالا در انواع شرایط دمایی است. همانطور که خودتان نیز می‌دانید، فلز یکی از عناصری است که به راحتی دما را از خود انتقال می‌دهد. به همین دلیل توان تحمل گرمای بیشتری را دارد و از این جهت لنت قابل اطمینانی است. همچنین این لنت ها به اندازه لنت های ارگانیک فشرده نمی‌شوند و در نتیجه، به نیروی بسیار کمتری برای فشردن پدال نیاز دارند.

اما مسئله ای که ممکن است کمی باعث رنجش شما شود، صدای این لنت ها است. بعضی از لنت های متالیک، بعد از گذشت مدتی از استفاده دچار یک صدای آزاردهنده مانند صدای سوت و یا …، می‌شوند که البته نسبت به قیمت پایین این لنت ها قابل توجیه است.

 

زمان تعویض لنت ترمز سرامیکی

زمان تعویض لنت ترمز ارگانیک

لنت ترمز ارگانیک همانطور که از نامش پیداست، از مواد آلی ساخته شده. البته این نوع پد ها در ابتدا از آزبست ساخته می‌شدند. آزبست یک ماده سرطان زاست که در گذر زمان باعث سرطان ریه می‌شود. همین دلیل باعث شد تا کارشناسان این حوزه، به فکر ازتقا و طراحی نسخه جدیدی از این لنت های بیفتند. لنت ترمز های ارگانیکی که امروز شاهد آن ها هستیم، در حقیقت همان نسخه بروز شده و ارتقا یافته لنت های مضر قدیمی هستند.

این لنت ها از موادی مانند ترکیبات کربن، فایبرگلاس و …. ساخته می‌شوند. جالب است که بدانید بیش از 67 درصد وسایل نقلیه در آمریکا، از همین لنت استفاده می‌کنند و آن را به انواع دیگر ترجیح می‌دهند.

از مهم ترین مزیت هایی که باعث این حجم از استقبال در میان رانندگان شده، می‌توانیم به قیمت مناسب و همچنین تولید گرد و غبار کمتر نسبت به دیگر پد ها اشاره کنیم. لنت ترمز های سرامیکی با دارا بودن ترکیبات کربنی درون خود، گرد و غبار بسیار کمتری نسبت به لنت های متالیک تولید می‌کنند و به همین دلیل، از تقاضای بسیار بیشتری برخوردارند.

همچنین همانطور که اشاره کردیم، اگر به دنبال یک لنت با قیمت مناسب هستید، می‌توانید روی این پد ها حساب کنید.

لنت ترمز متالیکی بیشتر برای کسانی که معمولا رفت و آمد های عادی دارند مناسب است. چرا که به اندازه لنت ترمز سرامیکی اصطکاک ایجاد نمی‌کند و بیشتر برای همین جابه جایی های درون شهر و معمولی استفاده می‌شود. اما یک امتیازی که این لنت را به یک لنت پرطرفدار تبدیل می‌کند، کم سر و صدا بودن آن است.

لنت ترمز متالیک نیز مانند انواع سرامیکی این خانواده، چندان سر و صدایی از خود ندارد و به اصطلاح، به لنت های ساکت معروف است. همچنین این لنت ها آسیب کمتری نسبت به لنت ترمز متالیک به روتور وارد می‌کنند و از این جهت، در افزایش عمر ماشین موثرند.

عوامل کاهنده عمر لنت ترمز

اولین موردی که در کاهش طول عمر لنت ترمز خودرو موثر است، نحوه‌ی رانندگی شماست. همانطور که در بالاتر نیز اشاره کردیم، شتاب گرفتن در مسافت های کوتاه باعث کاهش عمر لنت می‌شود. به عنوان مثال اگر در ترافیک هستید و ماشین جلویتان حرکت می‌کند، مسافت باقی مانده تا توقف بعدی را با شتاب کمتری رانندگی کنید تا مجبور به ترمز های شدید و پشت سر هم نباشید.

موضوع بعدی که منجر به این کاهش عمر مفید خواهد شد، گذاشتن پای چپ برای استرحت روی پدال ترمز است. پدال ترمز به گونه ای طراحی شده تا در شرایط اورژانسی و مورد نیاز، به سرعت بتواند اصطکاک مورد نیاز را ایجاد کند. پس طبیعی است که نباید پا را به صورت مدوام بر روی آن گذاشت. این موضوع در دراز مدت باعث استهلاک لنت ها شده و علاوه بر کاهش کیفیت عملکرد، عمر مفید کمتری را نیز در اختیار شما می‌گذارد.

و اما تعویض نامنظم مایعات ترمز، موضوعی که برای سلامت لنت ها به شدت مضر است. برای تعویض این مایعات، یک برنامه منظم تنظیم کنید و آن ها را به موقع و سر وقت تعویض نمایید. این مایعات، نقش حیاتی در عمر و همچنین عملکرد لنت های شما دارند که در صورت سهل انگاری، می‌توانند خسارت های جبران ناپذیری را بر جای بگذارند.

عوامل موثر بر عمر لنت ترمز و افزایش زمان تعویض لنت ترمز

علائم زمان تعویض لنت ترمز

لنت ترمز با مستهلک شدن و کاهش عمر مفید خود، یک سری از علائم ها و نشانه ها را بروز می‌دهد که به ما در بهتر فهمیدن این موضوع کمک می‌کند. اولین نشانه ای که ممکن است با آن مواجه شوید، شنیدن صداهای غیر عادی از لنت ترمز است. این صدا، می‌تواند شامل سوت کشیدن یا … باشد اما پیامی که به ما می‌دهد این است که لنت ترمز تمام شده و نیاز به جایگزینی دارد. در این موارد تعویض لنت ترمز باید در سریع ترین زمان ممکن صورت بگیرد؛ چرا که فشردن پدال ترمز بدون وجود لنت، می‌تواند آسیب های جدی به دیسک وارد کند و باعث خرابی دیسک ترمز شود.

لرزش پدال ترمز، یکی دیگر از علامت است. اگر در حین رانندگی و در زمان فشردن پدال ترمز متوجه لرزش آن شدید، به احتمال بالا لنت شما تمام شده و نیاز به تعوض دارد. این نشانه در اکثر خودرو ها قابل مشاهده است و مربوط به مدل خاصی نیست.

یکی دیگر از علامت هایی که باید به آن توجه کنید، متعادل نبودن جهت ماشین در هنگام ترمز است. زمانی که لنت های ماشین سالم هستند، دقیقا به یک اندازه و همزمان با هم عمل می‌کنند. در نتیجه خودرو جهت خود را از دست نمی‌دهد و در مسیری که در حال حرکت است توقف می‌کند. اما با تمام شدن لنت ترمز، معمولا به یک شدت مساوی عمل نمی‌کنند و همین دلیل باعث می‌شود تا خودرو به صورت ناگهانی به سمت چپ یا راست کشیده شود.

این ایراد در برخی موارد نیز می‌تواند از بالانس نبودن چرخ های خودرو حاصل شود اما تمام شدن لنت های خودرو نیز در آن دخیل اند. بنابراین برای تشخیص زمان تعویض لنت ترمز باید به این موارد نیز دقت کنیم.

سخن پایانی

لنت ترمز یکی از قطعات حیاتی خودرو است که یک عمر مشخص برای کارایی مفید خود دارد. هرگونه رفتار شما با خودرو، در تغییر این عمر موثر بوده و روی عملکر آن تاثیر می‌گذارد. در ابتدا، سعی کنید که از لنت مناسب با کاربرد خود استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا عمر بیشتری از لنت خود بگیرید.

در زمان رانندگی، هر وقت علائمی مانند لرزش پدال ، صدا های آزاردهنده از لنت و یا عوض شدن جهت خودرو در هنگام گرفتن ترمز مشاهده کردید، یک بازبینی از ماشین خود داشته باشید و لنت های خود را بررسی کنید.

برای تهیه انواع لنت ترمز اعم از لنت ترمز ارگانیک و لنت ترمز سرامیکی می‌توانید از طریق وب سایت Lent.ir اقدام به خرید آنلاین لنت ترمز نمایید و محصول مورد نظر را در محل تحویل بگیرید.