علت صدای لنت ترمز

در
دسته بندی ها: دانشنامه لنت خودرو

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در هنگام رانندگی صداهای ناهنجاری بشنوید و نگران شوید. این نگرانی شما در بسیاری از مواقع به‌جا و لازم است. چرا که در بیشتر موارد این صداها هشداری برای آسیب‌‌دیدگی خودروی شما به شمار می‌روند. یکی از رایج‌ترین مشکلات خودرو به هنگام ترمز گرفتن، صدای جیرجیر کردن ترمز و سوت کشیدن لنت می‌باشد. صدای لنت ترمز بسیار مهم است زیرا در اکثر مواقع می‌تواند زنگ خطر باشد. با این حال، صدای آن الزامی برای وجود مشکل نیست. در نتیجه با آشنایی با انواع صدای لنت‌ می  توانید اشکالات ترمز را رفع کنید؛ اما چگونه صدای طبیعی ترمز را از صداهای آزاردهنده تشخیص دهیم؟ و چگونه برای رفع آن‌ها اقدام کنیم؟ برای آشنایی کامل با علت صدای لنت ترمز با ما همراه باشید.

صدای لنت ترمز

انواع صدای لنت ترمز

به هنگام ترمز گرفتن، ممکن است صداهای زیادی بشنوید که هر یک از آن‌ها به دلیلی ایجاد شده‌اند. با توجه به علت هر یک می‌توانید این مشکل را رفع نمایید. صدای لنت ترمز انواع مختلفی دارد. از رایج ترین آن‌ها می‌توان به صدای سوت کشیدن لنت ترمز، صدای تق تق، صدای خرخر، صدای جیغ و خراشیده شدن آهن اشاره کرد. برای مثال هنگامی که صدای ترمز شدید باشد و صدایی همانند خراشیده‌شدن آهن ایجاد کند؛ تمام‌شدن لنت‌ها را نشان می دهد و باید برای تعویض لنت ترمز اقدام کنید. در صورتی که تعویض به موقع انجام نگیرد؛ موجب آسیب دیدن دیسک‌ها می شود.

صدای جیغ ترمز نیز به تمام شدن لنت‌ها اشاره می کند. زمانی که در سیستم ترمز شما مشکلی وجود داشته باشد؛ صدای لنت خودرو به صورت تق تق به گوش می رسد و نشان از شل‌بودن لنت‌ها دارد. شما می توانید با شناخت صداهای مختلف ترمز، اشکالات احتمالی را حدس بزنید و در صورت لزوم آن‌ها را تعمیر کنید.

صدای طبیعی لنت ترمز

همان طور که برخی از صداهای لنت ترمز به وجود اختلالی در سیستم آن اشاره می کنند؛ برخی از آن‌ها طبیعی هستند ودر صورت شنیده‌شدن، نیازی به سرویس و تعمیر ندارند. به عنوان مثال، وقتی که در صبحگاه ترمز می گیرید؛ ترمزها به دلیل سرد بودن، صدای جیغی آزار‌دهنده‌ای از خود تولید می کنند.

زمانی که طی دفعات زیاد اقدام به ترمزگیری می کنید؛ ممکن است صدای لنت ترمز خودرو نویز داشته باشد؛ چرا که در این مواقع دمای دیسک و لنت بالا می رود و مشکلاتی در سطح آن‌ها به وجود می‌آورد. البته بالا رفتن دمای دیسک ترمز، دلایل دیگری نیز دارد، که می‌توانید در مقاله ” دلایل داغ شدن دیسک ترمز ” مطالعه نمایید. یکی دیگر از صداهای طبیعی لنت ترمز، صدای نویز چندگانه است که تنها یکبار بعد از روشن کردن موتور خودرو شنیده می‌شود. این صدا توسط سیستم خودآزمای ترمز ABS ایجاد می‌شود و نیاز به هیچ سرویس و تعمیری ندارد.

علت صدای لنت ترمز بعد از تعویض لنت ترمز

معمولا علت صدای لنت جدید پس از تعویض، طبیعی است. اگر پس از یک هفته این صدا رفع نشد و یا حتی بیشتر شد؛ باید به بررسی آن‌ بپردازید و به تعمیرگاه مراجعه کنید. در برخی مواقع این صداها به دلیل درست بسته نشدن یا شل شدن لنت‌ها است. گاهی به علت تعویض دیرهنگام لنت قبلی، دیسک چرخ کمی بیشتر خورده شده و ساییده می‌شود. در این مواقع با نصب لنت جدید و عدم هماهنگی لنت جدید با دیسک مستهلک، امکان بروز صدا هست که معمولا بعد از مدتی، این صدا رفع می‌شود.

علت صدای لنت در زمان ترمزگیری

ممکن است پس از ترمزگیری نیز صداهایی بشنوید. این صداها معمولا به صورت خرخر یا جیغ هستند که پس از ترمزگیری به گوش می رسند. به طور معمول صدای لنت ترمز پس از ترمزگیری به دلیل تمام شدن لنت‌ها، بی‌کیفیت بودن لنت‌ها، شکستگی یا خرابی پلوس و دیسک است که با تعویض قطعات مربوطه میتوان آن را رفع کرد.

در بسیاری موارد دیده شده که در زمان ترمزگیری، صدای سوتی از طرف لنت‌ها شنیده می‌شود که حتی با تعویض لنت نیز این صدا برطرف نشده است. یا حتی دیده شده که قبل از تعویض لنت ترمز هیچ صدایی وجود نداشته اما مدتی بعد از تعویض لنت، این صدا به گوش می‌رسد. در بسیاری موارد، این صدا مربوط به لنت‌های محور دیگر خودرو است. به‌عبارتی دیگر، اگر شما اخیرا لنت‌های جلوی خودرو را تعویض کرده‌اید و با ترمزگیری، صدای سوت لنت به گوش می‌رسد، به احتمال زیاد این صدا، هشدار اتمام لنت‌های عقب خودرو است.

علت صدای لنت ترمز در شرایط مختلفتاثیر نوع لنت ترمز بر ایجاد صدا

یکی از دلایلی که سبب ایجاد صدا در هنگام ترمزگیری و پس از آن می شود؛ نوع لنت نصب‌شده در خودرو است. لنت‌ها با مواد اولیه مختلفی تولید می‌شوند و هر یک با توجه به ترکیبات و جنس خود، عامل ایجاد صداهای متفاوتی هستند. به صورت کلی لنت‌ها از نظر ظاهری به دو دسته دیسکی و کفشکی تقسیم‌بندی می شوند. همین شکل هندسی لنت می تواند بر ایجاد صدای لنت ترمز موثر باشد؛ چرا که می‌تواند سطح ارتعاش را کاهش یا افزایش دهد و صدای تولید شده را تحت تاثیر خود قرار دهدد.

اگر لنت استفاده شده در خودروی شما لنت ترمز نیمه‌فلزی باشد؛ ممکن است صدای بیشتری نسبت به سایر لنت‌ها ایجاد کند. زیرا سختی بیشتری دارد و ترکیبات فلزی موجود در آن‌ها به هنگام ترمزگیری و سایش فلز بر روی فلز صدای جیغ ایجاد می‌کند. البته این نوع لنت،‌ طول عمر بالایی دارد و آستانه تحمل دما در آن‌ها بالا است. از دیگر انواع لنت می‌توان به لنت ارگانیک و سرامیکی اشاره کرد که بسیار سبک هستند و صدای کمتری تولید می‌کنند.

صدای لنت ترمز و روانکاری

اگر صدای لنت ترمز خودروی شما آزاردهنده است اما هیچ مشکلی ندارد؛ بهتر است به سراغ استفاده از روانکار بروید. منظور از روانکاری، روغن کاری قطعات مربوط به ترمز و پیچ‌ و مهره‌های آن است که در کاهش صدای لنت تاثیر زیادی دارد. در واقع اگر پیچ و مهره‌هایی که برای بستن صفحه‌ی ترمز به کار می‌روند؛ به درستی روغن کاری نشده باشند؛ در زمان ترمزگیری، صداهایی همچون خرخر و سایش شنیده می‌شود. البته احتمال وقوع این مشکل بسیار کم است چرا که اغلب مکانیک‌های اتومبیل در حین تعمیر لنت و تعویض آن‌ها، پیچ و مهره‌ها را روغن می‌زنند یا عوض می‌کنند.

یکی دیگر از اقدامات موثری که مکانیک‌ها انجام می‌دهند، جابجایی لنت‌ها است که در اغلب موارد موثر واقع می‌شود.

راه حل رفع صدای لنت ترمز

اگر شما هم با شنیدن صدای لنت‌های ترمز احساس نگرانی می‌کنید، می‌توانید با توجه به نکات زیر به رفع آن بپردازید.

  1. در زمان ترمزگیری، به صدای لنت توجه کنید. بهتر است از نصب صحیح آن مطمئن شده و شل نبودن آن‌ها را مورد بررسی قرار دهید.
  2. لنت‌های نامرغوب پس از مدتی صدای گوش‌ خراشی ایجاد می‌کنند؛ پس در انتخاب نوع لنت دقت کنید.
  3. برای کاهش صدای لنت ترمز می‌توانید آن‌ها را خارج کرده و درصورتی‌که فاقد شیم است، برای آن شیم مناسب نصب کنید.
  4. در صورتی که قطعات مربوط به ترمز و لنت مانند گیره‌ها و فنرها کیفیت خود را از دست داده‌اند؛ باید آن‌ها را تعویض کنید.
  5. تمیز کردن و روغن کاری لنت ترمز در کاهش صدای لنت موثر است.
  6. جابه‌جایی لنت‌‌‌های چرخ‌های یک محور بسیار موثر است.
  7. در بسیاری موارد یک سمباده نرم بر روی سطح لنت و برداشته شدن لایه نازکی از لنت، به رفع صدا کمک می‌کند.
  8. حتما لنت‌های محور مقابل را نیز بررسی نمایید. احتمالا لنت آن‌ها نیز به اتمام رسیده است.

با توجه به نکات گفته شده و بررسی اجزای ترمز می‌توانید علت ایجاد صدای لنت ترمز را یافته و با تعمیر یا تعویض لنت یا سایر قطعات، مشکل را رفع نمایید.

خرید لنت ترمز باکیفیت

ترمز یکی از حیاتی‌ترین قطعات خودرو است که در حفظ امنیت آن و سرنشینان نقش بسیار مهمی دارد. یکی از نشانه‌هایی که به خرابی  سیستم ترمز و وجود مشکل در آن‌ها اشاره می‌کند؛ صدای ناهنجار لنت‌ ترمزها است. صدای لنت در بسیاری از مواقع وجود عیب و خرابی را در سیستم ترمز نشان می‌دهد. مثلا صدای سوت که از رایج‌ترین صداهای ترمز به شمار می‌رود به مشکلاتی همچون تمام شدن لنت‌ها یا داغ شدن بیش از حد آن‌ها اشاره می‌کند. همچنین اگر از لنت‌های نامرغوب استفاده کنید؛ پس از مدتی صدای لنت ترمز شما به گوش می‌رسد و ممکن است به دیسک‌ها و سایر قطعات نیز آسیب برساند. می‌توانید با بررسی لنت‌ها و سایر قطعات و اتصالات ترمز، تمیزکاری و و روغن‌ کاری آن‌ها، صداهای ایجاد شده را کاهش دهید.

بهترین راه برای اینکه بتوانید طول عمر لنت‌ ترمز خود را افزایش دهید و از سر و صدای آن‌ها رها شوید؛ این است که به سراغ لنت‌ ترمزهای باکیفیت بروید.اگر قصد خرید لنت ترمز باکیفیت را دارید، برندهای زیر انتخاب خوبی هستند. برای خرید لنت ترمز خودروی خود از برندهای زیر، کافیست روی نام برند کلیک کنید.

فروشگاه lent.ir، با ارائه لنت‌ ترمزهای مرغوب به شما کمک می‌کند تا صدای لنت ترمز خودروی خود را از بین ببرید و از سلامت آن‌ها اطمینان داشته باشید. برای خرید آنلاین لنت ترمز، کافیست مدل خودروی خود را انتخاب کرده و لنت ترمز موردنظر را به صورت آنلاین سفارش دهید. اگر در هنگام خرید لنت ترمز سوالی داشتید، کافیست با کارشناسان ما تماس بگیرید. متخصصان فروشگاه شما را در خرید بهترین لنت ترمز راهنمایی می‌کنند.

سوالات متداول درباره صدای لنت ترمز

علت صدای لنت ترمز چیست؟

صدای لنت ترمز بعد از تعویض، طبیعی است. اما در هنگام ترمزگیری، به معنای تمام شدن لنت می‌باشد. البته صدای لنت به عوامل دیگری بستگی دارد که در این مقاله کامل به آن پرداخته‌ایم.

چگونه صدای لنت ترمز را رفع کنیم؟

با بررسی اجزای مختلف سیستم ترمز و یا تعویض و تعمیر قطعات، میتوانید، صدای لنت را رفع کنید. اما بهترین راه برای جلوگیری صدای لنت، خرید لنت ترمز باکیفیت است. زیرا لنت ترمز تقلبی و بی‌کیفیت، علاوه بر ایجاد صدا، به دیسک ترمز نیز آسیب زیادی می‌رساند.

آیا صدای لنت ترمز طبیعی است؟

در برخی شرایط مانند ترمزگیری در صبح، بعد از تعویض لنت و ترمزگیری مکرر، صدای لنت طبیعی است. اما صدای جیغ و خرخر به معنای اتمام لنت میباشد و باید برای خرید لنت جدید سریعا اقدام کنید.