دسته بندی

خانه

پشتیبانی

علت کم شدن روغن ترمز

علت کم شدن روغن ترمز

کارکرد صحیح سیستم ترمز، علاوه بر این‌که برای سلامت سرنشینان یک وسیله نقلیه، ضروری است، باعث حفظ ایمنی خودرو نیز می‌شود. اما برخی افراد در توجه به جزئیات سیستم ترمز و علت کم شدن روغن ترمز سهل‌انگاری می‌کنند. یکی از قسمت‌های اساسی و مهم در نگهداری از وسیله نقلیه، روغن ترمز است که باعث می‌شود ترمز‌ها صحیح کار کنند. نام دیگر این روغن، سیال یا مایع هیدرولیکی است و اجزای گوناگون سیستم ترمز ماشین را حرکت می‌دهد. روغن ترمز باید بتواند در دما و فشار بالا کار کند. زیرا بدون وجود این دو عامل، در زمان فشار دادن پدال ترمز، خودرو متوقف نخواهد ‌شد.

روغن ترمز یک جزء حیاتی در سیستم ترمز هیدرولیک است. توقف بدون روغن ترمز کاملاً چالش برانگیز است. با فشردن پا روی پدال ترمز، این مایع تراکم ناپذیر، تحت فشار زیادی قرار گرفته و باعث می‌شود نیروی هیدرولیکی به لنت ترمزها منتقل شود تا بتواند خودرو را متوقف کند. اگر میزان روغن ترمز کاهش یابد، سیستم ترمز نمی‌تواند فشار لازم برای توقف خودرو را ایجاد کند. عوامل مختلفی موجب کاهش میزان روغتن ترمز می‌شوند که درنهایت باعث خلل در عملکرد سیستم ترمز خودرو می‌شوند. اگر تمایل دارید با نشانه‌ها و دلایل کم شدن روغن ترمز خودروی خود آشنا شوید؛ در ادامه با ما همراه باشید.

بررسی علت کم شدن روغن ترمز

برای همه رانندگان اطلاع یافتن از علت کم شدن روغن ترمز بسیار مهم است. در این قسمت قصد داریم تا علت‌های پایین رفتن سطح روغن ترمز را بررسی کنیم.

نشتی روغن ترمز

نشتی روغن از سیستم ترمز

وجود هر گونه نشتی در مسیر روغن ترمز می‌تواند دلیل این امر باشد. این نشتی می‌تواند در سیلندر اصلی، خطوط ترمز، شیلنگ‌ها یا کالیپرها اتفاق بیفتد و موجب کم شدن روغن ترمز پراید ‌شود. نشتی می‌تواند ناشی از یک ایراد ساده مانند پارگی شیلنگ‌ها یا فرسودگی قطعات باشد یا در اثر برخورد با چیزی در جاده در حین رانندگی رخ دهد.

مصرف شدن لنت ترمز

زمانی که لنت ترمز مصرف می‌شود سطح روغن ترمزی که در مخزن وجود دارد در مقایسه با حالت فول، کمتر می‌شود. این موضوع به این دلیل است که فشار به صورت ثابت در پشت لنت‌ها نگه داشته شده است. برای این‌که متوجه شوید علت کم شدن روغن ترمز کدام یک از عوامل ذکر شده است باید حتماً برای تعویض لنت ترمز اقدام نمایید. اگر با تعویض لنت‌ها، سطح روغن ترمز بالا برود؛ نشان دهنده سلامت سیستم ترمز است. اما در صورتی که سطح روغن با عوض کردن لنت‌ها تغییری نکند؛ احتمال دارد که روغن ترمز نشتی داشته یا اجزای مربوط به آن معیوب باشند.

علائم کم شدن روغن ترمز

بارزترین نشانه کاهش روغن ترمز، مشاهده نشتی آن از خودرو است. نشت روغن ترمز اغلب به وضوح مشخص است چون بقایای آن در زیر خودرو نمایان است. همچنین با بررسی مخزن مایع واقع در زیر کاپوت نیز قابل تشخیص است. اما گاهی نشتی و کاهش سطح روغن به راحتی قابل دیدن نیست. در این صورت علائمی که نشان دهنده کم شدن روغن ترمز هستند عبارتند از:

سفت یا نرم شدن پدال ترمز

اگر حس می‌کنید که پدال ترمز نسبت به قبل سفت‌تر شده، ممکن است نشان دهنده کاهش سطح روغن ترمز باشد. همچنین اگر پدال ترمز حالت اسفنجی دارد و زمان فشردن پا روی پدال ترمز، پدال پایین‌تر از حالت عادی خود قرار می‌گیرد؛ می‌تواند حاکی از کاهش سطح روغن ترمز باشد. در این‌صورت حتماً باید روغن ترمز به مخزن مربوطه افزوده شود.

روشن شدن چراغ هشدار ترمز

از جمله راه‌های ساده و سریع برای این‌که افراد متوجه به وجود آمدن مشکل در سیستم ترمز شوند، چراغ هشدار ترمز است. معمولاً هنگامی که روغن ترمز نیاز به تعویض یا اضافه شدن داشته باشد، این چراغ روشن خواهد شد.

وجود مشکل در زمان ترمزگیری

با پایین رفتن سطح روغن ترمز، لنت‌ها به خوبی کار نمی‌کنند. در نتیجه ترمزگیری خوبی نخواهید داشت.

سر و صدا کردن سیستم ترمز

در صورتی‌ که رانندگان میزان روغن موجود در محفظه و علت کم شدن روغن ترمز را بررسی نکنند، سیستم ترمز سر و صدای آزار دهنده‌ای را به دنبال خواهد داشت.

خطرات کم شدن روغن ترمز

خطرات کم شدن روغن ترمز

در سیستم ترمز، روغن ترمز نقش بسیار کاربردی را دارد اما بعضی از رانندگان این موضوع را فراموش می‌کنند و آن را نادیده می‌گیرند. در صورتی که روغن ترمز کم شود ممکن است به صورت کامل ترمز‌ها خراب شوند و از کار بیفتند این موضوع باعث می‌شود که توقف ماشین در زمان لازم صورت نگیرد.

زمانی که برای افراد اتفاق غیرقابل پیش بینی در جاده رخ داده و ترمز‌ عمل نمی‌کند، رانندگان می‌‌توانند چند بار پای خود را روی پدال ترمز فشار دهند تا با روشن شدن مداوم چراغ‌های استپ خودرو، به بقیه رانندگان در مسیر، هشدار داده شود. علاوه بر این می‌توان چراغ خطر را نیز روشن کرد.

نحوه جلوگیری از کاهش سطح روغن ترمز

در صورتی که افراد از روغن ترمز با کیفیت و مرغوب برای خودروی خود استفاده کنند؛ باعث بهتر عمل کردن سیستم ترمز وسیله نقلیه خود می‌شوند و می‌توانند از مشکلات احتمالی مثل پایین آمدن سطح این روغن جلوگیری کنند. روغن ترمز باعث منتقل شدن نیروی ترمز به لنت‌ها می‌شود. اگر برای خرید این محصول به مراکز فروش نامعتبر مراجعه کنید و یا به دلیل مختلف، رطوبت جذب روغن ترمز شود، این محصول کارکرد اولیه خود را از دست خواهد داد.

برای اینکه رانندگان بتوانند روغن ترمزی را پیدا کنند که مناسب خودروی آن‌ها باشد باید به دفترچه راهنمای وسیله نقلیه خود مراجعه کنند. زیرا عواملی مانند نوع موتور، وزن وسیله نقلیه و سیستم انتقال قدرت در خرید روغن ترمز نقش دارند و باید در هنگام خرید مایع ترمز، این عوامل در نظر گرفته شوند.

از کم شدن روغن ترمز جلوگیری کنید

در این مبحث علت کم شدن روغن ترمز و راه‌های جلوگیری از به وجود آمدن این اتفاق را برای رانندگان شرح دادیم تا یک رانندگی ایمن و بدون خطر را در کنار عزیزان خود تجربه کنند. برای رانندگانی که سلامتی خود و سرنشینان برای آن‌ها در اولویت قرار دارد، توجه کردن به بخش‌های مختلف خودرو و پیدا کردن علت کم شدن روغن ترمز یک امر لازم به شمار می‌آید. زیرا اگر قسمتی از سیستم ترمز معیوب باشد مشکلات زیادی به دنبال خواهد داشت.

همانطور که گفته شد، عوامل گوناگونی باعث به وجود آمدن نشتی در سیستم ترمز می‌شود. به همین دلیل همیشه باید رانندگان در دوره‌های زمانی مختلف این سیستم را بررسی کنند. همچنین در صورتی که در ابتدا از روغن ترمز با کیفیت برای خودرو استفاده شود احتمال به وجود آمدن این مشکل بسیار پایین‌تر می‌آید. اگر درباره کم شدن روغن ترمز، سوالی دارید، حتما در بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید. متخصصان ما به شما درباره خرید لنت ترمز و روغن ترمز به صورت رایگان کمک می‌کنند. همچنین علاوه بر روغن ترمز، دیگر بخش‌های سیستم ترمز، از جمله لنت ترمز از اهمیت زیادی برخوردارند.

برای خرید آنلاین لنت ترمز می‌توانید به فروشگاه اینترنتی Lent.ir مراجعه نمایید. یکی از مزیت‌های این فروشگاه علاوه بر عرضه لنت ترمز باکیفیت، مشاوره رایگان است. متخصصان این فروشگاه در انتخاب و خرید بهترین لنت ترمز شما را راهنمایی می‌کنند. برای ارتباط با کارشناسان ما کافیست با شماره درج شده در سایت تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول درباره علت کم شدن روغن ترمز

علت پایین رفتن سطح روغن ترمز چیست؟

نشتی در سیلندر اصلی، خطوط ترمز و شیلنگ‌ها اصلی‌ترین دلایل کاهش روغن ترمز هستند. این نشتی می‌تواند به دلیل پاره‌شدن قسمتی از شیلنگ ترمز باشد. همچنین مصرف و تمام‌شدن لنت ترمز از دیگر دلایل کم شدن روغن ترمز در خودرو است.

چگونه متوجه شویم که روغن ترمز کاهش یافته‌است؟

سفت یا نرم‌شدن پدال ترمز، روشن شدن چراغ هشدار ترمز، وجود مشکل در هنگام ترمزگیری، سر و صدا در سیستم ترمز از نشانه‌های کم شدن روغن ترمز است. در صورت مشاهده این موارد، باید برای بررسی روغن ترمز اقدام نمایید.

کم‌شدن روغن ترمز چه خطراتی دارد؟

روغن ترمز نقش بسیار مهمی در سیستم ترمز دارد. با کاهش روغن ترمز، ممکن است سیستم ترمز از کار افتاده و ترمزگرفتن سخت یا غیرممکن شود. در نتیجه اگر متوجه پایین رفتن سطح روغن ترمز شدید، حتما علت آن را پیدا کرده و روغن ترمز را تعویض نمایید.

به اشتراک بگذارید :

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp

امتیاز دهید :

5/5