معرفی و بررسی انواع لنت ترمز

معرفی و بررسی انواع لنت ترمز

لنت های ترمز مانند دیگر قطعات ماشین، خانواده بسیار بزرگی را تشکیل می‌دهند. از انواع لنت سرامیکی گرفته تا مدل‌های مختلف فلزی و نیمه فلزی آن، هر کدام جهت کاربردی خاص ساخته شده اند. به‌عنوان مثال بعضی از این مدل ها فقط برای خودروهای سنگین مناسب هستند و بعضی دیگر نیز، مناسب خودروهای سبک و مسابقه‌ای هستند. در این مقاله قصد داریم تا با نگاهی بر انواع لنت ترمز و مدل‌های متفاوت آن، از کاربرد ویژه‌ هر کدام بیشتر بدانیم. پس با ما همراه باشید.

لنت ترمز سرامیکی

شاید به جرأت بتوان گفت که انواع لنت ترمز سرامیکی از پرکاربردترین و بهترین مدل های لنت در بازار هستند. ماده اصلی این لنت ها از همان سرامیک مربوط به ظروف سفالی و … گرفته شده؛ اما با تغییراتی که روی آن صورت گرفته، به نمونه‌ای بسیار مقاوم‌تر و چگال‌تر تبدیل شده است. از دیگر مزیت‌های این مدل، می‌توان به وجود الیاف بسیار ظریف مسی در آن اشاره کرد. این الیاف به دلیل خاصیت شیمیایی که دارند، باعث اصطکاک بیشتر و همچنین انتقال گرما می‌شوند.

نکته‌ بسیار جالبی که در مورد این لنت ها وجود دارد این است که بسیار کم سر و صدا هستند. هر راننده‌ای که حداقل 100 کیلومتر در جاده رانندگی کرده باشد، با صدای آزاردهنده لنت ترمز آشناست. متاسفانه بسیاری از لنت‌های بازار، به دلیل کیفیت پایین و …، بعد از مدتی شروع به سوت کشیدن و صداهایی از این قبیل می‌کنند. اما لنت های سرامیکی به دلیل ماده پایه ای که دارند، حتی پس از گذشت زمان نسبتا زیادی، سر و صدای چندانی از خود ایجاد نمی‌کنند. شما می‌توانید مقاله علت صدای لنت ترمز را نیز در وب سایت lent.ir مطالعه کنید.

لنت سرامیکی یکی از انواع لنت ترمز

مورد بعدی که این لنت ها را نسبت به دیگر لنت ها متمایز می‌کند، مقاومت آن ها در برابر فرسایش است. اینکه بگوییم لنت های سرامیکی هیچگونه فرسایشی در طول زمان ندارند، اتفاقی غیر ممکن است. اما طبق آزمایشات و مطالعاتی که صورت گرفته، این لنت ها مقاومت بسیار بیشتری نسبت به لنت های ارگانیک از خود نشان می‌دهند. لنت های سرامیکی هم لحاظ فرسایش محیطی و هم از لحاظ تولید ذرات اضافه، در گرید بهتری نسبت به لنت های ارگانیک قرار دارند.

و اما می‌رسیم به یکی از مهم‌ترین فاکتور های خرید لنت ترمز، یعنی کشش دمایی. این مسئله مخصوصا برای کسانی که در مناطق بسیار سرد و یا بسیار گرم زندگی می‌کنند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چرا که خودرو معمولا در شرایطی غیر معمول از نظر آب و هوا در حال حرکت است و همین وضعیت، ممکن است باعث صدمه به سیستم ترمز خودرو شود. نوع لنت ترمزی که در این مناطق استفاده می‌شود، باید با این شرایط آب و هوایی سازگاری داشته باشد.

لنت ترمز سرامیکی، جزو معدود لنت‌هایی است که در انواع شرایط آب و هوایی همچنان به کار خود ادامه می‌دهد. فرقی نمی‌کند که در رشته کوه‌های البرز و در منطقه‌ای سردی زندگی می‌کنید، یا در یکی از استان‌های جنوبی کشور. از هر شهر و آب و هوایی که باشید، این لنت ها یکی از مناسب ترین گزینه ها برای شما هستند.

لنت ترمزهای سرامیکی به دلیل پروسه نسبتا پیچیده تولید، نسبت به لنت های معمولی، قیمت بالاتری دارند. ولی ویژگی‌های مثبت این لنت ها خرید آن‌ها را به صرفه کرده است. از جمله برندهای تولیدکننده لنت ترمز سرامیکی، می‌توان به لنت ترمز NHC ، لنت تایومی، لنت ترمز اینتیما و لنت فریکسا اشاره کرد.

انواع لنت ترمز ارگانیک

لنت ترمز ارگانیک نوع دیگری از لنت ترمز است که در میان رانندگان استفاده بسیار زیادی دارد. در حقیقت ماده اصلی این پدها را آزبست تشکیل می‌داد که به دلیل سرطان‌زا بودن آن، دچار یک سری تغییرات شد. لنت ترمز ارگانیکی که امروز شاهد آن هستیم، از مواد پایه‌ای مانند شیشه، فیبر، کربن و … ساخته می‌شود. خوشبختانه با ترکیبات جدید این لنت‌ها، شاهد آن نقص‌های قبلی نیستیم و می‌توانیم با خیال آسوده از آنها استفاده کنیم. نکته بسیار جالبی که در مورد لنت ترمز ارگانیک وجود دارد این است که از قیمت نسبتا پایینی برخوردارند. به همین دلیل در اکثر خودروهایی که امروز می‌بینیم، از این لنت ترمز استفاده می‌شود.

 

لنت اورگانیک یکی از انواع لنت ترمز

 

مزیت بسیار جالبی که باعث جلب توجه رانندگان به خود می‌شود این است که این پدها، به گرمای زیادی برای تولید اصطکاک نیاز ندارند. در حقیقت برعکس بسیاری از لنت های موجود در بازار که برای دریافت حداکثر راندمان از لنت به یک گرمای نسبی نیاز دارید، دیگر شاهد این‌گونه مشکلات در لنت ترمز ارگانیک نیستیم. همچنین این پدها، گرد و غبار کمتری نسبت به لنت های فلزی ایجاد می‌کنند که این خود یک امتیاز بسیار ویژه است. لنت ترمز ارگانیک، برای استفاده‌های روزمره و معمولی، انتخابی بسیار مناسب است. اما همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، برای رفت و آمد های زیاد مخصوصا در مناطق سردسیر یا گرمسیر، لنت ترمز سرامیکی می‌تواند گزینه بهتری باشد.

انواع لنت ترمز نیمه فلزی

لنت ترمز نیمه فلزی نیز، همان‌طور که از نامش پیداست، از جنس فلز ساخته شده. این پدها، دارای حدود 30 تا 65 درصد فلز هستند که معمولا از آهن و فولاد و … ساخته می‌شوند. در ترکیبات این لنت ها، همراه با فلزات می‌توانیم مواد دیگری مانند اصلاح‌کننده‌ها و پرکننده‌ها را نیز ببینیم که برای عملکرد کامل لنت، مواردی ضروری اند. لنت ترمز نیمه‌فلزی از لحاظ وزن، از دیگر لنت ها سبک تر است و جرم کمتری دارد؛ اما معمولا با سر وصدا و گرد و غبار بیشتری همراه است. همچنین به دلیل پایه‌ فلزی‌ای که دارد، گرما را راحت از لنت های دیگر از روتور خارج می‌کند.

یکی از مهم‌ترین امتیازهایی که لنت ترمز نیمه فلزی در اختیار ما قرار می‌دهد، آستانه حرارتی بالاست. همانطور که می‌دانید، یکی از ویژگی‌های اصلی فلزات، همین آستانه دمایی بالاست که در هیچ ماده دیگری شاهد آن نیستیم. همچنین اگر محکم بودن پدال ترمز نیز برایتان مهم است، این پدها گزینه بسیار مناسبی برای شما هستند؛ چرا که از تراکم پذیری بسیار پایینی برخوردارند. نوع کاربری و استفاده این لنت ها، گستره زیادی را شامل می‌شود و می‌توانید در انواع جاده ها از آن استفاده کنید.

در ادامه به معرفی تعدادی از برندهای معتبر تولیدکننده لنت ترمز پرداخته‌ایم:

لنت ترمز NHC

کسانی که با کار تعویض لنت و یا قطعات اتومبیل آشنا هستند، حتما نام این کمپانی را شنیده‌اند. کمپانی NHC یکی از معروف‌ترین شرکت های تولید لنت در دنیاست. کارخانه اصلی این شرکت، در کشور تایوان است اما محصولات آن به همه جای دنیا صادر می‌شود. این شرکت در سال 1961 تاسیس شد و طبق آمار، در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده مواد اصطکاک‌زا در تایوان است. شرکت لنت ترمز NHC تا به حال موفق به دریافت گواهینامه‌های متعددی از جمله ISO 9002 و ISO 14001 شده و یکی از شرکت‌های پیشگام در این صنعت محسوب می شود.

از مهم‌ترین محصولات این شرکت می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم:

• چنگال‌های از جنس چوب پنبه
• مواد استکاک برنز سینتر
• فیبر سرامیک (NAO, LM, SM)
• لنت ترمز های بدون مس، درصد مس پایین و سازگار با محیط زیست
• چنگال‌های کاغذی

شرکت لنت ترمز NHC مانند دیگر کمپانی‌های مشابهی مانند لنت ترمز تایومی ، یکی از فعال‌ترین کمپانی‌ها در حوزه محیط زیست است؛ چرا که از سال 2012 تا کنون، تمرکز خود را بر روی تولید لنت های با درصد مس پایین و بدون مس گذاشته. ان نوع از لنت ها خطر بسیار کمتری برای محیط زیست دارند و به اصطلاح eco-friendly هستند. فیبرهای سرامیکی تولید این شرکت، توان تحمل 600 درجه سانتیگراد را دارند و به همین دلیل، یکی از مرغوب ترین لنت ترمزهای دنیا محسوب می‌شوند. اگر به دنبال خرید یک لنت ترمز با کیفیت هستید، می‌توانید به انواع لنت ترمزی تولید شده توسط این شرکت نگاهی بیندازید.

 

انواع لنت ترمز را بشناسیم

لنت ترمز فریکسا

شرکت لنت ترمز فریکسا یکی از فعال‌ترین کمپانی‌های حوزه تولید لنت ترمز، مخصوصا لنت ترمز متالیک است. این شرکت، در کنار لنت ترمز، هفتمین تولیدکننده بزرگ تایر در کل دنیا نیز به حساب می‌آید و حجم بزرگی از تولیدات خودرویی را به خود اختصاص داده. مقر اصلی شرکت فریکسا، در کشور کره‌ جنوبی است و از سال 1991 با هدف تولید ترمزهای قابل اعتماد و سازگار با تمام شرایط رانندگی در حال فعالیت است. لنت ترمز فریکسا، در حال حاضر یکی از محبوب ترین برند های بازار است که نمونه های آن را بر روی خودروهایی مثل دوو، کیا و … به وفور می‌بینیم.

لنت ترمز های کیو

لنت های کیو که توسط کمپانی SANGSIN تولید می‌شود، یکی دیگر از محصولات پرطرفدار در زمینه قطعات خودرویی است. در میان مدل‌ها و انواع متنوع لنت ترمز در بازار، لنت ترمز های کیو توانسته است امتیاز خوبی را از نظر کیفیت برای خود جلب کنند. طبق گفته‌ خود کمپانی، این لنت ها ضریب اصطکاک خود را تحت شرایطی حفظ می‌کنند و صرف نظر از نوع خودرو، پدهای قدرتمندی هستند. همچنین لنت های تولیدی این شرکت، به دلیل عدم دارا بودن هر گونه مواد مضر مثل شیشه و یا آزبست، به محیط زیست آسیبی نمی‌زنند و دوستدار طبیعت‌اند.

خرید انواع لنت ترمز

به‌طور کلی، انتخاب یک لنت ترمز مناسب برای خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. حتما در هنگام خرید، شرایط محیطی محل زندگی خود را در نظر بگیرید. همان‌طور که در بالا نیز اشاره کردیم، هر منطقه‌ای آب و هوای خاص خود را دارد و در نتیجه باید از قطعه سازگار با آب و هوای همان منطقه نیز استفاده کرد. انواع لنت ترمز اعم از لنت ترمزهای سرامیکی، نیمه فلزی و …، هر کدام مختص کاربردی خاص طراحی شده‌اند. پس ابتدا قبل از خرید، شرایط استفاده خود را در نظر بگیرید و سپس در قدم بعدی، بر روی کیفیت آن تمرکز کنید.

برای خرید آنلاین لنت ترمز مناسب خودروی خود می‌توانید به بخش فروشگاهی سایت lent.ir مراجعه نمایید و یا برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر، با همکاران ما در این مجموعه تماس بگیرید.

به اشتراک بگذارید :

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp

امتیاز دهید :

5/5