دسته بندی

خانه

پشتیبانی

زمان مناسب تعویض روغن ترمز چه زمانی است؟

زمان مناسب تعویض روغن ترمز چه زمانی است؟

بدون شک یکی از مهم ترین نکاتی که باعث حفظ عملکرد سیستم ترمز می‌شود، همین روغن ترمز است. خودرویی که روغن آن فرسوده است و نیاز به تعویض دارد، طبیعتا نمی‌تواند در مواقعی که به آن نیاز داریم به موقع عمل کند و ما را از خطر نجات دهد. چرا که وظیفه انتقال قدرت به سمت لنت ها، بر عهده‌ی روغن ترمز است. در این مقاله قصد داریم تا با شناسایی دقیق زمان تعویض روغن ترمز، از آسیب های وارده جلوگیری کنیم و کیفیت سیستم ترمز را بهبود ببخشیم.

پروسه عملکرد روغن ترمز در خودرو

ابتدا برای اینکه با اهمیت این مایع آشنا شویم، باید نقش آن را در سیستم ترمز خودرو بدانیم. در پروسه کلی متوقف سازی و ایجاد اصطکاک در خودرو، ما نیاز به مایعی داریم تا نیرو را از پدال به لنت ها انتقال دهد. این امر به وسیله سیم نیز قابل انجام است و در گذشته هم به همین صورت انجام می‌شد.

اما متاسفانه به دلیل حوادث نامترقبه ای مانند پاره شدن سیم و یا ایرادات عمومی مانند قدرت نسبتا پایین آن، امروزه با سیستم روغنی و هیدرولیکی جابه جا شده است.

 

تعویض روغن ترمز چگونه انجام می‌شود؟

داستان به این صورت است که زمانیکه شما پدال ترمز را فشار می‌دهید، نیرو از پیستون کوچک به روغن انتقال پیدا می‌کند. این جا دقیقا همان جایی است که مقدار زیادی از نیرو توسط روغن ترمز انتقال پیدا کرده و در سر دیگر آن، توسط یک پیستون بزرگ تقویت می‌شود.

پیستون ها همانطور که اشاره کردیم، نقش تقویت کننده را در این سیستم ایفا می‌کنند و نیروی ایجاد شده از سمت پدال را تقویت می‌کنند. بعد از آن که نیرو توسط پیستون تقویت شد، به لنت ها انتقال پیدا می‌کند و لنت با اصطکاکی تولیدی خود، خودرو را نگه می‌دارد.

این سیستم تقریبا در خودروهای کاسه ای-هیدرولیکی نیز به همین صورت است. فقط در انتهای آن که لنت به جای دیسک، به کاسه فشار می‌آورد، داستان کمی متفاوت است. اما سوال اصلی اینجاست که تعویض روغن ترمز به چه دلیلی انجام می‌شود؟

چرا باید تعویض روغن ترمز را به صورت دوره ای انجام دهیم؟

در میان مایعات مختلف اتومبیل، روغن ترمز از اهمیت بسیار کمتری در میان رانندگان برخوردار است. معمولا در بحث قطعات خودرویی، بیشتر رانندگان به لوازمی مانند فیلتر و یا روغن موتور توجه می‌کنند و روغن ترمز را دست کم می‌گیرند. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید، روغن ترمز و مهم تر از آن تعویض روغن ترمز، اگر اهمیتی بیشتر از روغن موتور نداشته باشد، کم اهمیت‌تر هم نیست!

روغن ترمز یکی از مایعاتی است که به اصطلاح اصطکاک پذیر است. به این معنا که با گذر زمان، کارایی خود را رفته رفته از دست می‌دهد و این‌گونه است، که در مواقع ضروری، ما را به خطر می‌اندازد. اما این فرسایش چگونه صورت می‌گیرد؟

روغن ترمز بعد از اینکه مدتی مورد استفاده قرار گرفت و در شلنگ مخصوص به خود جا به جا شد، معمولا از شکاف ها و یا نقص های به وجود آمده، رطوبت جذب می‌کند. این رطوبت همانطور که گفتیم هم می‌تواند از نقص های شلنگ حاصل شود و هم می‌تواند در نتیجه‌ی رطوبت ها و گرد و خاک های در طول زمان شکل گیرد.

اما موضوعی که اتفاق افتادن آن حتمی است، همین رطوبت است که بالاخره بعد از مدتی جذب روغن می‌شود و ما را مجبور به تعویض روغن می‌کند.

وجود رطوبت در روغن تا حد زیادی بر عملکرد کلی سیستم ترمز خودرو تاثیر می‌گذارد. این جریان زمانی خطرناک می‌شود که دمای مجموعه تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. با بالا رفتن دما در لنت ها و داغ شدن لنت ترمز، دمای روغن ترمز نیز بالا می‌رود. اگر تعویض روغن ترمز به موقع صورت نگرفته باشد و در شلنگ ترمز مقداری رطوبت وجود داشته باشد، این رطوبت تبخیر شده و سبب تاخیر در عملکرد ترمز خودرو می‌شود.

متاسفانه بسیاری از تصادفات و حوادث مخاطره آمیز امروز، به دلیل همین جدی نگرفتن مسئله تعویض روغن خودرو است که به صورت مرتب انجام نمی‌شود.

 

بهترین زمان تعویض روغن ترمز

زمان دقیق تعویض روغن ترمز

به طور کلی برای همه‌ اتومبیل ها، نمی‌توان یک قانون تعیین کرد. در حقیقت این بستگی به میزان استفاده و همچنین نوع روغن مورد استفاده دارد. اما اگر بخواهیم یک میانگین متوسط را برای این منظور و با توجه به روغن های موجود در ایران در نظر بگیریم، رِنج عددی یک بار در سال و یا یک بار در دو سال برای تعویض روغن میزان مناسبی است.

با تعویض روغن ترمز به صورت مرتب، از به وجود آمدن مشکلاتی مانند شکل گیری بخار و از کار افتادن ترمز جلوگیری می‌کنید و امنیت خودروی خود را افزایش می‌دهید. اما همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، یکی از عوامل افزایش دمای روغن ترمز، لنت خودرو ست.

این قطعه با ترمز های مکرر و یا طولانی مدت با سرعت بالا، دچار افزایش دمای شدیدی شده و به همین دلیل، گرمای موجود در روغن ترمز را افزایش می‌دهد. به نظر شما از چه لنتی استفاده کنیم تا دمای خود را تا حد مناسب تری حفط کند؟

تعویض روغن ترمز یا تعویض لنت؟

بدون شک، اگر لنتی که استفاده می‌کنیم از کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد، نتیجه ای به جز کاهش عملکرد سیستم ترمز نخواهد داشت. حال اگر در این بین، روغن ترمز شما رطوبت اضافه هم به خود جذب کرده باشد، تاثیر منفی آن به صورت مضاعف خواهد بود.

 

نکات مهم تعویض روغن ترمز

 

لنت هایی که امروزه در اکثر خودرو ها مورد استفاده قرار می‌گیرید، از نوع فلزی و نیمه فلزی است. این لنت ها در زمانی که اصطکاک افزایش پیدا می‌کند، دمای فوق العاده بالایی پیدا می‌کنند و به همین دلیل، به روغن ترمز آسیب می‌زنند. در عوض لنت ترمز سرامیکی و ارگانیک گزینه بسیار بهتری برای خودرو ها هستند.

این لنت ها گستره‌ی دمایی خود را تا حد مطلوب تری حفظ می‌کنند و به همین دلیل، در مواقع خطر عملکرد بهتری دارند.

اگر قصد تهیه یک لنت مرغوب و با هزینه‌ مناسب را دارید، می‌توانید محصول مورد نظر را از فروشگاه اینترنتی lent.ir مرکز خرید آنلاین لنت ترمز سفارش داده و آن را در محل تحویل بگیرید. lent.ir اولین فروشگاه اینترنتی لنت ترمز در ایران است که محصولات خود از جمله انواع لنت ترمز ارگانیک و لنت ترمز سرامیکی را به سراسر ایران ارسال می‌کند.

همچنین در صورت وجود هر گونه سوال، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

شماره تلفن های پشتیبانی

021-77284001

سوالات متداول درباره تعویض روغن ترمز

چرا باید روغن ترمز را تعویض کنیم؟

روغن ترمز زمانی که در شلنگ جا به جا می‌شود، معمولا از شکاف‌ها، رطوبت جذب می‌کند. اگر روغن ترمز به موقع تعویض نشود و در شلنگ ترمز مقداری رطوبت وجود داشته باشد، این رطوبت تبخیر شده، سبب اختلال در عملکرد ترمز خودرو خواهدشد. به همین دلیل باید روغن ترمز را تعویض کنیم.

چه زمانی باید روغن ترمز را تعویض کنیم؟

برای همه‌ خودروها، نمی‌توان یک زمان مشخص برای تعویض روغن ترمز تعیین کرد. زمان تعویض روغن ترمز به میزان استفاده و همچنین نوع روغن مورد استفاده بستگی دارد. اما در کل با توجه به روغن های موجود در ایران، بهتر است یک بار در سال و یا یک بار در دو سال برای تعویض روغن اقدام نمایید.

با تعویض روغن ترمز در زمان مناسب از چه مشکلاتی جلوگیری می‌کنیم؟

با تعویض روغن ترمز در زمان مناسب، از به وجود آمدن مشکلاتی مانند شکل گیری بخار و از کار افتادن ترمز جلوگیری می‌کنید و امنیت خودروی خود را افزایش می‌دهید.

به اشتراک بگذارید :

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp

امتیاز دهید :

5/5

فهرست مطالب

آخرین مطالب