عملکرد سیستم ترمز خودرو به چه شکل است؟

در
دسته بندی ها: دانشنامه لنت خودرو

لنت و به طور کلی سیستم ترمز، در میان دیگر قطعات خودرو عمکرد بسیار جالبی دارد. این سیستم با عملکرد مکانیکی و بر پایه فیزیک خود، سبب توقف ماشین شده و حتی در وزن ها و فشار های سنگین نیز دوام می‌آورد. بسیار جالب است که یک لنت کوچک و چند لوله روغن، چگونه باعث این اتفاق می‌شوند و ماشین به این سنگینی را نگه می‌دارند!! در این مقاله قصد داریم تا با بررسی کامل عملکرد سیستم ترمز خودرو به جواب همه‌ی سوال هایمان برسیم و این مجموعه را بهتر بشناسیم.

اجزای پروسه عملکرد سیستم ترمز خودرو

سیستم ترمز خودرو هم مانند هر مجموعه و سازمان دیگری، یک سری قطعات منحصر بفرد دارد که برای شناختن نحوه‌ کار، مجبور به یادگیری آن ها هستیم. بعضی از این قطعات در اتاق یا سالن ماشین و بعضی دیگر در نزدیکی چرخ واقع شده اند. اما مهم ترین آن ها به این شکل اند:

لنت ترمز

لنت ترمز یکی از اساسی ترین قطعات موجود در پروسه عملکرد سیستم ترمز خودرو محسوب می‌شود و تا به حال برای آن هیچ جایگزینی در ترمز های هیدرولیکی و مکانیکی ابداع نشده است. با اینکه شکل این قطعه در طول سال های مختلف تغییرات بسیار زیادی داشته، اما همچنان نحوه‌ کارش تقریبا ثابت مانده و با ایجاد اصطکاک کار می‌کند. خود لنت ترمز نیز انواع مختلفی دارد. برای آشنایی کامل با لنت ترمز، پیشنهاد می‌کنیم، مقاله ” لنت ترمز چیست ؟ ” را حتما مطالعه نمایید. لنت ترمز های سرامیکی، متالیک و ارگانیک از معروف ترین مدل های لنت هستند که در خودرو های مختلف قابل مشاهده اند. در میان این محصولات، لنت های پارس و nhc از کیفیت خوبی برخوردارند.

پیشنهاد ما به شما استفاده از برندهای باکیفیت لنت ترمز از جمله موارد زیر است برای مشاهده قیمت هر برند، روی برند مورد نظر کلیک کنید.

 

نکات کلیدی عملکرد سیستم ترمز خودرو

پیستون

در فرآیند عملکرد سیستم ترمز خودرو، پیستون ها نقش یک قطعه انرژی زا را دارند. پیستون یکی از جالب ترین قطعات تولید شده توسط علم فیزیک است که کاربردش تنها محدود به قطعات خودرو نیست. در بسیاری از گاراژ های مکانیکی و هیدرولیکی از این قطعه برای جابه جایی وسایل سنگین استفاده می‌کنند. پیستون به ما این امکان را می‌دهد تا با وارد کردن یک نیروی کوچک، در طرف دیگر یک نیروی بسیار بزرگ تر دریافت کنیم.

روغن ها و شلنگ ها

یکی از دلایلی که باعث شد تا سیستم ترمز امروزی به هیدرولیک نام بگیرد، در حقیقت وجود همین روغن بود. روغن در عملکرد سیستم ترمز خودرو نقش یک انتقال دهنده نیرو رو دارد و فشار وارد شده از سر لوله را به انتهای لوله منتقل می‌کند. در متد های قدیمی ترمز گیری مثل سیستم ترمز مکانیکی این کار به وسیله یک سیم انجام می‌شد. قدرت ترمزگیری پایین این سیستم نسبت به ترمزهای هیدرولیکی باعث شد تا به طور کامل منسوخ شود.

دیسک

دیسک یکی از قطعاتی است که به تازگی و در همین چند سال اخیر به پروسه عملکرد سیستم ترمز خودرو اضافه شد. قبل از این از کاسه برای ایجاد اصطکاک استفاده می‌شد. به این صورت که لنت ها با فشار بر بدنه باعث ایجاد اصطکاک می‌شدند و خودرو می‌ایستاد. اما امروزه به کمک وجود دیسک ها، لنت، خود دیسک را فشار می‌دهد و همین باعث افزایش قدرت این ترمز ها شده. اما نکته‌ی حائز اهمیت در مورد دیسک ها، محافظت از آن هاست. زیرا عوامل متعددی هستند که باعث خرابی دیسک ترمز و داغ شدن دیسک ترمز خواهندشد. همچنین ممکن است بنا به دلایلی تاب بردارند و یا مخدوش شوند. برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دیسک ها، مقاله مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو ها را از دست ندهید.

 

عملکرد سیستم ترمز خودرو چگونه است؟

عملکرد سیستم ترمز خودرو چگونه است؟

تا اینجای کار با وظایف قطعات اصلی خارجی سیستم ترمز آشنا شدیم و در مورد کار هر کدام نیز صحبت کردیم. اما این قطعات چگونه باعث توقف ماشین می‌شوند؟ کار در ابتدا از فشار پا بر روی پدال ترمز آغاز می‌شود. زمانی که با پای خود پدال ترمز را فشار می‌دهید، روغن به کمک بوستر و پیستون کوچک از سر شلنگ، نیرو را دریافت می‌کند.

دقیقا در طرف دیگر شلنگ که پیستون بزرگ واقع شده، نیروی منتقل شده از روغن را دریافت می‌کند و با همان خاصیت فیزیکی که گفتیم باعث افزایش نیرو می‌شود. زمانی که پیستون نیرو را افزایش داد، به لنت ها فشار می‌آورد و سبب حرکت آن ها می‌شود. لنت هم همانطور که در بالا نیز توضیح دادیم، به دیسک فشار می‌آورند و باعث ایجاد اصطکاک و در نهایت توقف خودرو می‌شوند.

البته در صورتی که ماشین از تکنولوزی سیستم ترمز ABS برخوردار باشد، روغن به وسیله آن تنظیم شده و به چرخ ها انتقال پیدا می‌کند. در کنار هر چرخ نیز یک سنسور سرعت ABS به کار رفته که در ترمز های ناگهانی، سرعت هر چرخ را به صورت مکرر می‌سنجد. این سیستم از قفل شدن چرخ های اتومبیل جلوگیری می‌کند و برای جاده های لغزنده انتخابی کاملا مناسب است.

 

چطور عملکرد سیستم ترمز خودرو را بسنجیم؟

چطور عملکرد سیستم ترمز خودرو را تقویت کنیم؟

تقویت عملکرد سیستم ترمز خودرو به شما این امکان را می‌دهد تا رانندگی ایمن تری داشته باشید و احتمال تصادفات را کاهش دهید. یکی از راهکار هایی که می‌توانید در جهت این امر از آن بهره ببرید، استفاده از یک روغن ترمز خوب است. یک روغن ترمز مرغوب نیرو را به خوبی و در بالاترین سطح کیفیت از پیستون کوچک به پیستون بزرگ انتقال می‌دهد و زمان عملکرد آن نیز بسیار پایین است. این مورد به شما کمک می‌کند تا ماشین در مدت زمان کمتری بایستد و به همین دلیل از تصادفات مختلف جلوگیری می‌کند.

مورد بعدی که نقش بسیار زیادی هم در ایمنی و هم در تجربه کلی رانندگی دارد، یک لنت ترمز با کیفیت است. یک لنت مرغوب به شما کمک می‌کند تا خودروی خود را بدون هیچ سر و صدایی متوقف کنید و رانندگی مطمئنی داشته باشید. همچنین شما را در انواع شرایط آب و هوایی همراهی می‌کند و عملکرد خود را از دست نمی‌دهد. در بین بین کالاهای موجود در بازار، لنت های اینتیما، nhc و فریکسا از کیفیت خوبی برخوردارند که می‌توانید متناسب با مدل خودروی خود از آن ها استفاده کنید.

اگر قصد تهیه یک لنت مرغوب و با هزینه‌ مناسب را دارید، می‌توانید محصول مورد نظر را از فروشگاه اینترنتی lent.ir مرکز خرید آنلاین لنت ترمز سفارش داده و آن را در محل تحویل بگیرید. lent.ir اولین فروشگاه اینترنتی لنت ترمز در ایران است که محصولات خود از جمله انواع لنت ترمز ارگانیک و لنت ترمز سرامیکی را به سراسر ایران ارسال می‌نماید.

همچنین در صورت وجود هر گونه سوال، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

شماره تلفن های پشتیبانی

021-77284001
021-77287462