علت تاب برداشتن دیسک ترمز چیست؟

علت تاب برداشتن دیسک ترمز چیست؟

علت تاب برداشتن دیسک ترمز چیست؟

علت تاب برداشتن دیسک ترمز چیست؟

تاب برداشتن دیسک ترمز باعث می شود تا خودرو هنگام ترمز گرفتن دچار لرزش بسیار شدیدی گردد. ممکن است برای شما نیز چنین حالتی پیش آمده باشد که لرزش خودرو خود را احساس کنید. زمانی که ترمز می گیرید متوجه سر و صدای زیادی مانند جیر جیر یا زوزه چرخ ها و لرزش خودرو می‌شوید. خراب شدن دیسک ترمز منجر به رخ دادن این اتفاق به ویژه در چرخ های جلو خواهد شد.  اما سوال اینجاست که چرا دیسک ترمز تاب بر می‌دارد؟ برای اینکه بدانید علت این مشکل دقیقا چیست، در ادامه مقاله قصد داریم مطالب جامع و مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم. ممنون از همراهی‌تان.

علت تاب برداشتن دیسک ترمز چیست؟

دیسک ترمز به عنوان مهم‌ترین بخش سیستم ترمز به شمار می آید که باعث کاهش سرعت وسیله نقلیه می‌گردد. دیسک ترمز از جمله قطعاتی است که لنت ها با آن درگیر شده و مانع حرکت چرخ های خودرو می شوند. باید بدانید که دیسک ترمز نیز به اندازه لنت ترمز در متوقف کردن خودرو نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. به طوری که اگر کوچک‌ترین آسیبی به آن وارد شود، رانندگان را با مشکلات زیادی مواجه می‌کند.

رایج ترین دلیل تاب برداشتن دیسک ترمز

 همانطور که در بخش مقدمه مقاله اشاره کردیم هنگامی که دیسک ترمز تاب برمی دارد در خودرو لرزش هایی به وجود می آید که این اتفاق با صدای زیادی همراه است. علت تاب برداشتن دیسک ترمز این است که اگر رانندگان به صورت مداوم ترمز را مورد استفاده قرار دهند، گرم شدن تا اندازه ای ادامه پیدا خواهد کرد که دیسک سرخ می شود. در چنین حالتی، خنک شدن خیلی سریع دیسک ترمز باعث می شود تا این قطعه خودرو تاب بردارد. از طرفی دیگر ترمز کارایی اولیه را نداشته و علاوه بر ایجاد سر و صدای زیاد، خودرو را نیز در زمان ترمز گرفتن دچار لرزش بسیار شدیدی خواهد کرد.

همچنین لازم است بدانید که در این شرایط پدال ترمز به گونه ای عمل می‌کند که به نظر می رسد ترمز دارای هوا بوده و پدال آن به طور مرتب زیر پای شما می لغزد. نوسان داشتن پدال، تکان های بسیار شدیدی را ایجاد کرده و در نتیجه، باعث شده تا عمل ترمز گیری به راحتی و آسانی انجام نشود.

چگونه می‌توان از تاب برداشتن دیسک ترمز جلوگیری کرد؟

بدون شک زمانی که ما زیاد رانندگی می کنیم لازم است طبیعتا استفاده بیشتری هم از ترمز خواهیم داشت و به همین جهت، لنت های ترمز با سرعت بالایی دچار فرسودگی خواهند شد. در صورتی که استفاده شما از خودرو عادی به صورت متوسط و عادی بوده، توصیه می‌شود حداقل یک بار در سال، سیستم دیسک و لنت ترمز خود را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

بهتر است که از مراکز مطمئن پخش قطعات، لنت‌های استاندارد و مناسب را خریداری و استفاده کنید. چرا که استفاده از لنت‌هایی که نامرغوب و با کیفیت پایین هستند، باعث می‌شوند تا شما هزینه های بیشتری را برای تعویض دیسک های خراب متقبل شوید. شرکت های مختلفی در زمینه تولید دیسک ترمز فعالیت دارند. شرکت‌های زیر بهترین تولیدکنندگان لنت ترمز برای خودروهای داخلی و خارجی می‌باشند. برای مشاهده قیمت لنت ترمز برندهای زیر، کافیست روی نام برند کلیک کنید.

در ادامه به مهمترین راه حل‌هایی که از تاب برداشتن دیسک ترمز جلوگیری کرده و افزایش طول عمر آن را به دنبال دارد اشاره خواهیم کرد:

از سپر به سپر حرکت کردن با خودرو جلویی خوداری کنید.

یکی از عواملی که باعث تاب برداشتن دیسک ترمز شده، همگام نبودن راننده با ترافیک است. توجه داشته باشید که تحت هیچ شرایطی نباید سپر به سپر خودروی جلویی حرکت کرده و از در نظر گرفتن فضای کافی با خودروی جلویی اجتناب کرد. به دلیل اینکه انجام چنین کاری  نه تنها گرما و اصطکاک را ایجاد کرده، بلکه فرسایش را نیز کمتر خواهد کرد. در نتیجه به لنت ها و دیسک ها آسیب بسیار زیادی وارد می شود.

جلوگیری از تاب برداشتن دیسک ترمز

هنگام عصبانیت رانندگی نکنید

رانندگی در زمان عصبانیت و نداشتن آرامش، باعث شده تا عمل ترمزگیری را به موقع انجام ندهید. ترمز گرفتن در زمان نامناسب، تصادف و خطرات احتمالی را ایجاد می کند. همچنین این کار باعث از بین رفتن دیسک ترمز و تاب برداشتن آن را نیز به دنبال خواهد داشت.

از گرفتن ترمزهای شدید اجتناب کنید

هنگامی که میزان حرارت دیسک های ترمز بیش از حد باشد، از گرفتن ترمزهای شدید باید اجتناب کنید. تا آنجایی که امکان دارد تلاش کنید تا قبل از ترمز گرفتن سرعت ماشین به اندازه 15-17 کیلومتر در ساعت کاهش پیدا کند و سپس، اقدام به فشردن پدال ترمز کنید.

از جاهای پر آب عبور نکنید

یکی دیگر از راه حل‌هایی که به شما کمک می کند تا از تاب برداشتن دیسک ترمز خودرو خود جلوگیری کنید، این است که اگر پدال ترمز را به صورت مداوم مورد استفاده قرار می دهید، در طول رانندگی از چاله ها و مکان ها پر آب عبور نکنید. در غیر این صورت مقدار زیادی آب بر روی دیسک جمع شده و باعث می شود تا دیسک ترمز تاب بردارد.

از لنت‌های با کیفیت استفاده کنید

لنت‌های ترمز شرکتی و با کیفیت بالا را به کار بگیرید. چرا که لنت هایی که نامرغوب و تقلبی هستند، سطح دیسک را دچار خوردگی خواهند کرد. از طرفی دیگر، برای اینکه لرزش خودرو هرگز برای شما رخ ندهد و همچنین دیسک ترمز خودرو شما تاب برندارد، توصیه می شود برای عوض کردن لنت ترمز خودرو به موقع اقدام کنید. زیرا دیر تعویض کردن آن منجر به پله شدن و لبه زدن دیسک می گردد.

چطور از تاب برداشتن دیسک ترمز جلوگیری کنیم؟

روی دیسک داغ آب نریزید

 زمانی که قصد دارید خودروی خود را بشویید، ابتدا لازم است که از نرمال بودن دمای موتور اطمینان حاصل کرده و سپس، برای کارواش آن اقدام کنید. متاسفانه تعداد زیادی از افراد به دلیل نداشتن آگاهی کافی، بر روی دیسکی که داغ بوده آب می‌ریزند. همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که ریختن آب بر روی دیسک داغ، منجر به تاب برداشتن دیسک ترمز و کاسه های چرخ عقب خواهد شد.

خرید لنت ترمز باکیفیت

اگر یک نگاه ساده به بازار لوازم یدکی بیندازیم، به راحتی می‌توانیم تنوع بالای لنت ترمز را ببینیم. اما اگر خواهان لنتی هستید تا علاوه بر کارایی بالا سبب آسیب بر دیسک و یا همان روتور نشود، ما به شما lent.ir را پیشنهاد می‌کنیم. این وبگاه، اولین فروشگاه اینترنتی لنت ترمز است که محصولات خود را به سراسر کشور ارسال می‌نماید. برای خرید آنلاین لنت ترمز و یا اطلاعات بیشتر به lent.ir مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره تاب برداشتن دیسک ترمز

علت تاب برداشتن دیسک ترمز چیست؟

زمانی که رانندگان به طور مداوم ترمز کنند، دیسک ترمز بسیار داغ می‌شود. در چنین حالتی و با خنک‌شدن سریع دیسک ترمز‌، این قطعه تاب بر می‌دارد.

از کجا بفهمیم دیسک ترمز تاب برداشته‌است؟

لرزش خودرو در هنگام ترمزگرفتن و رانندگی از جمله نشانه‌های تاب برداشتن دیسک ترمز است. البته عملکرد پدال ترمز نیز به گونه‌ای است که انگار ترمز دارای هوا بوده و پدال آن به طور مرتب زیر پای شما می لغزد.

چگونه از تاب برداشتن دیسک ترمز جلوگیری کنیم؟

اجتناب از ترمزگیری شدید، عبورنکردن از جاهای پر آب، جلوگیری از سپر به سپر کردن با خودروی جلویی، خرید لنت ترمز باکیفیت و … از جمله مواردی است که با رعایت آن میتوان از آسیب به دیسک ترمز جلوگیری کرد.

به اشتراک بگذارید :

امتیاز دهید :

5/5