با بهترین سیستم ترمز خودرو در جهان بیشتر آشنا شوید

با بهترین سیستم ترمز خودرو در جهان بیشتر آشنا شوید

با بهترین سیستم ترمز خودرو در جهان بیشتر آشنا شوید

با بهترین سیستم ترمز خودرو در جهان بیشتر آشنا شوید

با پیشرفت صنعت خودروسازی، حوزه قطعات ترمز خودرو و همچنین تکنولوژی ساخت این قطعات نیز دچار دگرگونی های قابل توجهی شد. از چندین سال قبل که استفاده از ترمز های مکانیکی رواج داشت، تاکنون که دیگر تقریبا نشانی از این ترمز ها نیست، گویای تغییرات چشمگیر در این صنعت است. در این مقاله قصد داریم تا با نگاهی به متد های عملکرد ترمز، با بهترین سیستم ترمز خودرو در جهان آشنا شویم و از ویژگی های آن بیشتر بدانیم. پس با ما همراه باشید.

ترمز های مکانیکی

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، ترمز های مکانیکی تقریبا منسوخ شده اند و امروزه دیگر در هیچ خودرویی، چه سبک و چه سنگین کارایی ندارند. اما اساس کار این ترمز ها چگونه است؟ چه دلایلی باعث شد تا این ترمز ها از لیست بهترین سیستم ترمز خودرو ها خارج شوند؟

در ترمز های مکانیکی دیگر خبری از روغن و سیستم هیدرولیک نیست. زمانیکه شما پای خود را روی پدال فشار می‌دهید، این نیرو به یک سیم منتقل شده. در آن سر سیم لنت ها قرار دارند که اصطلاحا به آن ها کفشک نیز گفته می‌شود. کفشک ها و دیگر قطعات مربوط به ترمز در سیستم مکانیکی درون یک کاسه تعبیه شده اند و از این رو، هنوز به ترمز کاسه ای معروف اند.

زمانی‌که نیرو توسط سیم به کفشک ها یا همان لنت ها انتقال داده می‌شود، آن ها به دیواره کاسه که همزمان با دیسک در حال چرخش است فشار می‌آورند و سبب توقف آن می‌شوند. در حقیقت بالاعکس سیستم ترمز هیدرولیکی که فشار به یک دیسک دوار است، در این متد همه‌ی نیرو ها به کاسه در حال چرخش وارد می‌شود و ماشین می‌ایستد. اما معایب این سیستم چه بود؟

 

بهترین سیستم ترمز خودرو کدام است؟

معایب سیستم ترمز مکانیکی

اولین نکته‌ی منفی که در این سیستم با آن روبه رو هستیم، وزن بالای کاسه و محتویات آن است. این خود یک بار اضافی است که بر چرخ های ماشین سوار شده و از انرژی آن می‌کاهد. علاوه بر این، سیستم ترمز مکانیکی هزینه‌ی نگهداری نسبتا بالایی هم دارد و قدرت ترمز گیری آن کمتر است. به طور کلی این سیستم ترمز ها توان بسیار کمتری نسبت به ترمز های دیسکی دارند و به همین دلیل است که در ماشین های نسبتا سنگین امروزی نصب نمی‌شوند. مجموع این دلایل باعث شد تا دیگر شاهد نام آن در گروه بهترین لنت ترمز خودرو ها نباشیم.

سیستم ترمز هیدرولیکی، بهترین سیستم ترمز خودرو

با وجود تکنولوزی های به کار رفته در این سیستم و همچنین مزیت های فوق العاده آن، می‌توانیم به جرئت بگوییم که سیستم ترمز هیدرولیکی، یکی از بهترین سیستم ترمز خودرو ها به شمار می‌رود. این متد در بیشتر از نیمی از خودروهای سواری امروزی مونتاژ می‌شود و استفاده‌ی وسیعی دارد. اما نحوه کار این مجموعه به چه شکل است؟

در سیستم ترمز هیدرولیکی، روغن ترمز نقش بسیار اساسی دارد. در حقیقت مهم ترین دلیلی که این متد به سیستم ترمز هیدرولیکی نام گرفت، همین وجود روغن ترمز در آن بود. در قسمت های قبل در مورد نحوه کار ترمز مکانیکی توضیح دادیم و گفتیم که نیرو به وسیله یک سیم به لنت ها یا همان کفشک ها انتقال پیدا می‌کند.

در ترمز هیدرولیکی هم اتفاقی شبیه به این پروسه می‌افتد فقط با یک اختلاف که این نیرو، به وسیله یک مایع سیال (که در اینجا روغن ترمز است) به لنت ها انتقال پیدا می‌کند.

 

بهترین سیستم ترمز خودرو ها چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

 

در صورتی که ترمز از نوع کاسه ای باشد، روغن ترمز به وسیله شلنگ های مربوطه به کفشک ها انتقال پیدا می‌کند و همان اتفاقاتی که در قسمت قبل گفتیم می‌افتند. اما اگر ترمز شما به صورت دیسکی است، روند کار کمی متفاوت تر است.

در سیستم ترمز های دیسکی، ما دو تا پیستون داریم که یکی از آن ها به پیستون کوچک و یکی دیگر به پیستون بزرگ معروف است. پیستون کوچک در سر شلنگ روغن ترمز یعنی نزدیک به پدال و پیستون بزرگ در انتهای شلنگ و نزدیک به لنت ها طراحی شده است. زمانیکه شما پدال را فشار می‌دهید، پیستون کوچک به روغن فشار وارد کرده و روغن نیز، پیستون بزرگ را به حرکت در می‌آورد. همین امر باعث شده تا لنت ها به حرکت در بیایند و ایجاد اصطکاک کنند.

اما چیزی که سیستم ترمز هیدرولیکی را به یکی از بهترین سیستم ترمز خودرو ها تبدیل می‌کند، تنها این نیست. در حقیقت این نحوه ایجاد اصطکاک توسط لنت است که باعث بهینه سازی بالای آن شده. برخلاف سیستم مکانیکی که کفشک ها به دیواره کاسه نیرو وارد می‌کردند، در ترمز های دیسکی لنت به دیسکی که در حال چرخش است نیرو وارد می‌کند. در حقیقت با فشردن دیسک توسط لنت ها، اصطکاک بالا رفته و ماشین شروع به توقف می‌کند.

ویژگی های سیستم ترمز مکانیکی

یک ویژگی بسیار مهمی که این سیستم ترمز هیدرولیکی را در لیست بهترین سیستم ترمز خودرو ها قرار داده، قدرت بسیار بالای آن در حین ترمز گیری است. این ترمز ها به دلیل وجود مایع سیال و تمرکز لنت بر روی دیسک، قدرت بسیار بالاتری از ترمز کاسه ای در حین عملکرد دارند. همچنین احتمال از کار افتادن و خرابی آنان نیز کمتر و بهتر از انواع دیگر ترمز است.

اما مانند هر سیستم دیگری، این متد نیز ایرادات خود را دارد و کارشناسان این حوزه در پی رفع آن ها هستند. اولین مشکلی که ممکن است با آن روبه رو شویم، پارگی شلنگ روغن ترمز است. این ایراد که در بیشتر موارد با یک نشتی کوچک شروع می‌شود، می‌تواند منجر به از کار افتادن ترمز و وقوع حوادث ناگوار شود. برای اطلاعات بیشتر و جلوگیری از بروز این مشکل، مقاله مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو ها را از دست ندهید.

بهترین سیستم ترمز خودرو شامل چه قطعاتی است؟

ترمز های هوایی و مغناطیسی

این متد ها، انواع دیگری از سیستم های ترمز خودرو ها هستند که معمولا استفاده کمتری دارند. ترمز هوایی بیشتر در ماشین های سنگین و به دلیل قدرت بسیار بالای آن در حین رانندگی استفاده می‌شوند. ترمز های مغناطیسی نیز، به کمک جریان الکتریسیته و میدان مغناطیسی کار می‌کنند و اصولا اصطکاک در آن ها نقشی ندارد.

قیمت بهترین سیستم ترمز خودرو

طبیعتا ترمزگیری یک خودرو زمانی خوب می‌شود که قطعات آن از کیفیت خوبی برخوردار باشند. لنت ترمز یکی از این قطعات است که تاثیر بسیار زیادی در کارایی و همچنین عمر سیستم ترمز دارد.

اگر قصد تهیه یک لنت مرغوب و با هزینه‌ مناسب را دارید، می‌توانید محصول مورد نظر را از فروشگاه اینترنتی lent.ir مرکز خرید آنلاین لنت ترمز سفارش داده و آن را در محل تحویل بگیرید. lent.ir اولین فروشگاه اینترنتی لنت ترمز در ایران است که محصولات خود از جمله انواع لنت ترمز ارگانیک و لنت ترمز سرامیکی را به سراسر ایران ارسال می‌نماید.

همچنین در صورت وجود هر گونه سوال، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

شماره تلفن های پشتیبانی

021-77284001
021-77287462

به اشتراک بگذارید :

امتیاز دهید :

5/5