هربار که پای خود را روی پدال ترمز میگذارید، لنتهای ترمز درگیر شده و به دیسکهای ترمز که درحال چرخش هستند، فشار وارد میشود. بنابراین با ایجاد اصطکاک بهمرور زمان لنتهای ترمز خراب میشوند. سیستم ترمز خودرو بهگونهای طراحی شده است که لنتهای ترمز دو چرخ جلو با هم و لنتهای ترمز دو چرخ عقب نیز همراه با هم کار میکنند. از طرفی در عموم خودروهای سواری، در زمان ترمزگیری، فشار بیشتری به لنت ترمز چرخهای جلو وارد میشود. اما نکته مهم این استکه چهار پد ترمز در هر محور (چرخهای جلو یا چرخهای عقب) باید به یک میزان ساییده و خورده شوند. اما گاهی ممکن است یکی از چهار پد لنتهای ترمز بیشتر از سایر پدها دچار ساییدگی شود. به عبارتی دیگر، لنتهای سمت راست یا چپ خودرو نسبت به طرف دیگر بیشتر ساییده و خورده شده باشند؛ در چنین شرایطی، علت تمام شدن لنت یک چرخ کمی پیچیده است و ممکن است عوامل مختلفی در بروز آن نقش داشته باشند. اگر نسبت به لنت ترمز آشنایی کامل ندارید پیشنهاد میکنیم مقاله دیگر ما در به نام لنت ترمز چیست را ابتدا مطالعه کنید. در آن مقاله به طور مفصل به بررسی لنت ترمز پرداخته ایم.
در این مطلب به بیان 4 علت تمام شدن لنت یک چرخ میپردازیم و راههای رفع آن را مورد بررسی قرار میدهیم. همچنین به چند مورد از لنتهای ترمز مرغوب و باکیفیت اشاره میکنیم. اگر شما هم با مشکلات مربوط به لنت ترمز برخورد کردهاید یا قصد خرید لنت ترمز را دارید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.
راهنمای مطالعه
Toggleعلت تمام شدن لنت یک چرخ
دلایل متعددی میتواند موجب فرسایش ناموزون لنتهای ترمز خودرو شوند؛ در ادامه به توضیح 4 مورد از مهمترین آنها میپردازیم.
تنوع ضخامت دیسک ترمز (DTV)
تنوع ضخامت دیسک، اصطلاحی مکانیکی برای شرایطی است که دیسک چرخها دارای ضخامت متفاوتی بوده و درطول زمان بهطور ناموزون فرسوده شدهاند. این مشکل میتواند به دلیل چسبندگی کالیپر، زنگزدگی، چسبیدن گرد و غبار به بخشهای مختلف لنت و دیسک یا واردآوردن فشارهای مکرر و طولانی مدت به پدال ترمز بروز پیدا کند.
در شرایط نرمال و استاندارد، سطح دیسک چرخ، صاف و صیقلی و هموار است. هنگامیکه ضخامت دیسکها متفاوت باشد، لنتهای ترمز باید با درجات مختلفی از اصطکاک ، به دیسک چرخ فشار وارد کنند. یا به عبارتی دیگر، لنتهای ترمز با نسبتهای متفاوتی به دیسک چرخ متصل شده و همین موضوع موجب میشود تا یکی از لنتها سریعتر از سایر آنها فرسوده شود.
چسبندگی کالیپر و یا پیستونها
وظیفه کالیپر ترمز، تماس لنتهای ترمز به دیسک چرخ است. بدون استفاده از کالیپر ترمز، لنت بهدرستی با دیسک چرخ تماس پیدا نکرده و توقف خودرو دچار مشکل میشود. از آنجا که این کالیپرهای ترمز تحت فشار و گرمای شدید هستند ممکن است گاهی چسبندگی پیدا کنند و قفل شوند؛ این امر میتواند ناشی از وجود جرم و آلودگی در کالیپر و یا حتی در سمت پیشتونها باشد که در طول زمان انباشته میشوند. قفلشدن یا چسبندگی کالیپر موجب میشود که لنتهای ترمز همچنان در تماس با دیسکها باقی بمانند و در اثر اصطکاک و گرمای زیاد، زودتر از حد معمول فرسوده شوند. همچنین با توجه به اینکه کالیپرها روی هرچرخ بهطور مستقل کار میکنند؛ در چنین شرایطی، ممکن است یکی از لنتهای ترمز زودتر از بقیه فرسوده شود.
عدم نصب صحیح لنت ترمز
یکی از دلایل تمام شدن لنت یک چرخ، عدم نصب صحیح هر پد لنت در محل کالیپر است. درصورتیکه به دلایل مختلف نظیر وجود آلودگی در کالیپر یا بیدقتی در تعویض و نصب، لنت به طور صحیح در محل خود نصب نشود، بهدرستی با دیسک چرخ در تماس نبوده و میتواند موجب بروز سر و صدای اضافی و سایش ناهموار در سطح لنت و درنهایت خرابی دیسک ترمز شود. بنابراین جهت تعویض لنت ترمز نیز باید نهایت دقت بکار برده شود تا موجب بروز مشکلات و هزینههای اضافی برای شما نگردد.
علت تمام شدن لنت یک چرخ: مشکلات دیسک ترمز
اگر سطح دیسک کاملاً صاف و هموار نباشد یا تاب برداشته باشد، میتواند علت تمام شدن لنت یک چرخ تلقی شود. تاب برداشتن دیسک هنگامی اتفاق میافتد که راننده هنگام حرکت در یک مسیر سرپایینی، برای تغییر سرعت خودرو، پدال ترمز را فشار دهد؛ در چنین شرایطی، اگر زمین مرطوب باشد و آب سرد بر روی دیسک گرم پاشیده شود؛ بلافاصله دیسک به علت تغییر ناگهانی دما، تاب برمی دارد. با موجدار شدن دیسک، لنت ترمز تنها در نقاط خاصی با آن تماس پیدا میکند؛ همچنین موقع فشاردادن ترمز، پدال ترمز دچار لرزش میشود و در این حالت، ممکن است لنت ترمز یکی از چرخها بیشتر دچار سایش شود.
خوردگی پینها: علت خورده شدن یک طرف لنت
پینهای کشویی (Slide Pins) که جنس آنها فلزی است به کالیپر ترمز اجازه میدهند تا با چرخها به جلو و عقب حرکت کند. هنگامیکه این پینها دچار خوردگی میشوند، کالیپر دیگر نمیتواند حرکت کند و در موقعیتی خاص قفل میکند که موجب میشود پدهای طرف مورد نظر سریعتر از طرف دیگر دچار ساییدگی شوند و تمام شدن لنت یک طرف را رقم بزند. استفاده از یک برش سیم و کمی روغن از خوردگی پینها جلوگیری میکند.
خرابی شلنگ ترمز: دلیل خورده شدن لنت یک چرخ
چنانچه به هر دلیل شلنگ ترمز فرسوده شده و خراب شود؛ موجب میگردد تا فشار بیش از حد بر روی سیستم هیدرولیک خودرو وارد شود. این امر ممکن است کالیپر را به سمت بیرون منحرف کند. در نتیجه لنت ترمز در امتداد دیسک کشیده میشود و لنت یک طرف را بیشتر دچار ساییدگی میکند؛ بنابراین میتواند علت تمام شدن لنت یک طرف تلقی شود.
علت تمام شدن لنت یک چرخ: علائم تمام شدن لنت یک چرخ چیست؟
لنتهای ترمز، یکی از مهمترین اجزای سیستم ترمز خودرو به شمار میروند و با فرسودگی آنها، نشانههای آن به تدریج آشکار میشوند. علائم مختلفی میتوانند علت زود تمام شدن لنت ترمز تلقی گردند که در ادامه به آنها اشاره میکنیم:
- یکی از مهمترین علائم تمام شدن لنت ترمز، روشن شدن چراغ هشدار ترمز است.
- درصورتی که از لنتهای ترمز صدای خشخش یا خرخر شنیده میشود، میتواند نشان دهنده تمام شدن لنت و تماس لایه فلزی آن با دیسک باشد. در چنین شرایطی اگر خودرو متوقف نشود، دیسک ترمز آسیب میبیند.
- شنیدن صدای سوت لنت، درصورتی که پس از مدتی قطع نشود و ادامهدار باشد، میتواند نشان دهنده تمام شدن لنت ترمز باشد.
- دیگر علامت تمام شدن لنت ترمز، عدم توقف خودرو هنگام ترمز گرفتن است.
- نشانه دیگری که میتواند علت زود تمام شدن لنت یک چرخ باشد، کشیده شدن فرمان به یک سمت هنگام ترمز گرفتن است. در این شرایط، با فشار دادن پدال ترمز، لنت ترمز تمام شده به کندی درگیر میشود و خودرو به طرفی که لنت ترمز بیشتری دارد متمایل میشود.
- واکنش کند سیستم ترمز نیز میتواند نشان دهنده تمام شدن لنتهای ترمز باشد. بهطوری که برای متوقف کردن خودرو، باید پدال ترمز را بیشتر و به مدت طولانیتری فشار دهید
آیا با تمام شدن لنت یک چرخ، میتوان فقط همان لنت را تعویض نمود؟
با توجه به اینکه لنت و دیسک چرخ در چرخهای جلو یا عقب با هم در تماس هستند؛ حتی اگر یکی از لنتهای ترمز بیشتر از سایر لنتها فرسوده شده باشد، توصیه نمیشود که تنها همان را تعویض کنید. بهتر است همیشه لنتهای ترمز را بهصورت جفتی جایگزین نمایید. اگر تنها یکی از لنتها را تعویض کنید، با چرخ دیگر مطابقت نداشته و ممکن است برای رانندگی و ترمز گرفتن ایمن نباشد.
خرید لنت ترمز مرغوب
با توجهبه مشکلات فراوانی که لنت ترمز نامرغوب برای سایر قطعات خودرو ایجاد میکند؛ یک پرسش مهم و اساسی این است که چه نوع لنتی را خریداری کنیم تا ضمن داشتن کیفیت مناسب، به علت تمام شدن لنت یک چرخ، به خودرو آسیب وارد نکند؟ در پاسخ به این پرسش میتوان گفت که برندهای متعددی از لنت ترمز در بازار عرضه شدهاند که برخی از آنها با وجود مرغوببودن، از قیمت بسیار بالایی برخوردارند و مقرون بهصرفه نیستند.
اغلب مشتریان به دنبال خرید لنتی هستند که تکنولوژی ساخت خوبی داشته باشد، در فرآیند تهیه آن، از مواد اولیه مرغوب استفاده شده باشد، از طول عمر مناسبی برخوردار باشد و درعین حال، قیمت مناسبی نیز داشته باشد. بررسیها نشان میدهد که لنت ترمز NHC، لنت ترمز تایومی و لنت ترمز اینتیما در شرایط مختلف آب و هوایی، کارایی مناسبی دارند. این لنتها هیچگونه سر و صدای اضافی تولید نمیکنند و تجربه خوشایندی از رانندگی و مسافرت را برای راننده و سرنشینها رقم میزنند.
برای خرید آنلاین لنت ترمز مرغوب و مطابق با بهروزترین استانداردها نظیر لنت ترمز سرامیکی و لنت ترمز نیمهفلزی میتوانید به فروشگاه آنلاین لنت ترمز Lent.ir مراجعه نموده و سفارش خود را ثبت نمایید تا در اسرع وقت، کالای موردنظر خود را در محل تحویل بگیرید. درصورتی که درباره این مطلب دیدگاهی دارید حتماً با ما و سایر کاربران در میان بگذارید؛ همچنین کارشناسان این مجموعه همواره پاسخگوی سؤالهای شما هستند.