3 مورد از مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو

در
دسته بندی ها: دانشنامه لنت خودرو

سیستم ترمز خودرو ها امروزه به یک حوزه کاملا تخصصی و پیشرفته تبدیل شده. هر کدام از قطعات آن مانند دیسک، لنت و …، مدل های متفاوتی دارند و به همین دلیل، نسبت به قبلا بسیار پیچیده تر شده اند. طبیعتا این سیستم با این همه قطعات مختلف، مشکلات مربوط به خود را دارد که در صورت برطرف نشدن و عدم توجه، می‌تواند خسارت های سنگینی هم به ماشین و هم به سلامتی ما وارد کند. در این مقاله به 3 مورد از مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو ها می‌پردازیم و به راهکار های آن نیز اشاره می‌کنیم.

لرزش پدال، از مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو

پدال ترمز، تنها قطعه ای از سیستم ترمز خودروست که به صورت مداوم با آن در تماس هستیم. وجود این قطعه این امکان را به ما می‌دهد تا با کمترین فشار، روغن را به سمت لنت ها منتقل کنیم و ماشین را متوقف سازیم. اما نکته‌ بسیار مهمی که در مورد این قطعه وجود دارد این است که اکثر علامت هایی مانند لرزش و یا …، ناشی از خود پدال نیست؛ بلکه از وجود ایراد در دیگر قطعات خبر می‌دهد.

 

مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو ها به همراه دلایل

 

لرزش پدال، می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. اولین موردی که از مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو ها به شمار می‌رود و باعث لرزش پدال می‌شود، ناهموار بودن سطح دیسک است.

دیسک چرخ، زمانی‌که خودرو ثابت است یا به عنوان مثال با سرعت بالایی در یک اتوبان هموار در حال رانندگی هستیم، چندان مشکل ساز نیست. اما متاسفانه به دلایلی مانند کیفیت پایین جاده یا به عنوان مثال قرار گرفتن در ترافیک سربالایی ها و سرپایینی ها دچار تاب و ناهمواری می‌شود.

تصور کنید که در حال رانندگی با سرعت 100 کیلومتر در ساعت هستید و با ترمز های مکرر، باعث داغ شدن دیسک ترمز می‌شوید. زمانیکه که دیسک داغ می‌کند و به اصطلاح سرخ می‌شود، میزان آسیب پذیری آن افزایش پیدا می‌کند.

اگر هنگامی که دیسک خودرو داغ است، با یک ماده بسیار سرد مانند آب های کف جاده یا مثلا سنگ‌ریزه های خرد شده در آسفالت برخورد کنید، دیسک‌تان تاب برمی‌دارد. تاب برداشتن و ناهموار شدن دیسک، باعث سایش نامتناوب با لنت شده و به همین دلیل، پدال ترمز دچار لرزش می‌شود. این ایراد، یکی از مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو هاست که ممکن است با آن روبه رو شوید.

نشتی روغن ترمز

این ایراد، از اهمیت بسیار بالاتری در میان دیگر مشکلات احتمالی برخوردار است. اما چرا؟

زمانی که به عنوان مثال طول عمر لنت ترمز به پایان می‌رسد، شما این اتفاق را می‌توانید احساس کنید و حتی تا یک بازه زمانی نیز، کارایی خود را از دست نمی‌دهد. اما نشتی روغن ترمز مشکلی است که اگر به آن رسیدگی نشود، سیستم ترمزگیری خودرو به طور کلی عملکرد خود را از دست می‌دهد.

همین دلیل باعث شده تا این ایراد، در لیست یکی از پرمخاطره ترین مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو ها قرار بگیرد. اما داستان از چه قرار است؟!

زمانی که شما پای خود را روی پدال ترمز فشار می‌دهید، در حقیقا این روغن ترمز است که باعث انتقال نیرو از پدال به لنت ها شده و باعث توقف خودرو می‌شود. هنگامی که این مایع شروع به نشت می‌کند، پدال به فشردگی بیشتری برای انتقال مایع نیاز دارد. نشتی اگر به طور تخصصی برطرف نشود، می‌تواند منجر به از کار افتادن کامل سیستم ترمز گردد.

مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو ها و نحوه تعمیر آن ها

صدای سوت لنت، از مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو

این ایراد نیز یکی از مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو ها به شمار می‌آید. صدای سوت لنت، به طور کلی چند علت می‌تواند داشته باشد. اولین علت مربوط به تمام شدن لنت ترمز می‌باشد. در قسمت های بالا گفتیم که با فشار دادن پدال، روغن ترمز به لنت ها نیرو وارد می‌کند و باعث ایجاد اصطکاک بین آن ها با دیسک چرخ می‌شود.

زمانی که لنت ها به اتمام رسیده باشند، در حقیقت مقدار قابل توجهی از حجم خود را از دست داده اند. بنابراین هنگامی که شما پدال ترمز را فشار می‌دهید، تنها یک تکه آهن کوچک به دیسک برخورد می‌کند و به همین دلیل، صدایی مانند صدای سوت و یا … می‌شنوید.

البته ماجرا تنها به همین جا ختم نمی‌شود. زمانیکه لنت ترمز به اتمام رسیده و هنوز در حال استفاده است، باعث ایجاد ناهمواری روی دیسک شده و همان اتفاقاتی که در قسمت اول به آن اشاره کردیم رقم می‌خورد. جدای از این مورد (تمام شدن لنت)، گاهی اوقات این کیفیت بد لنت ترمز است که باعث این صدا می‌شود.

همانطور که در مقاله انواع لنت ترمز نیز صحبت کردیم، لنت ها انواع متفاوتی دارند. نمونه های ژاپنی ، تایوانی و …، از مدل های رایج در بازار بودند که در انواع خودرو ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما همه‌ی این لنت ها از کیفیت خوبی برخوردار نیستند و به همین دلیل عملکرد خوبی از خود نیز به جای نمی‌گذارند. اگر لنت ترمزی که در خودروی خود استفاده می‌کنید کیفیت خوبی نداشته باشد، ممکن است که در هنگام رانندگی با صداهایی مانند صدای سوت و یا … مواجه شوید.

یک لنت بی کیفیت همچنین به دیسک شما آسیب می‌زند و هزینه های استهلاک ماشین را بالا می‌برد. اگر به دنبال یک لنت مرغوب و با عمر مفید بالا برای ماشین خود هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از برندهای زیر است:

 

این لنت ها با دارا بودن تکنولوژی ساخت روز، سر و صدایی از خود منتشر نمی‌کنند و دیگر شاهد مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو ها در آن ها نیستیم.

ضمن آن که انواع لنت ترمز سرامیکی نیز به لحاظ کیفیت توصیه می‌شوند.

 

مهم ترین مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو ها

خرید لنت ترمز اوریجینال و مرغوب

داشتن یک لنت ترمز مرغوب و با کیفیت، شما را از مشکلات رایج در سیستم ترمز خودرو و همچنین تصادفات پر مخاطره نجات می‌دهد. زمانی که شما از یک محصول با کیفیت و مطابق با استانداردهای روز دنیا استفاده می‌کنید، در حقیقت ایمنی ماشین خود را بالا می‌برید و از بروز حوادث ناگهانی جلوگیری می‌کنید.

اگر قصد تهیه یک لنت مرغوب و با هزینه‌ مناسب را دارید، می‌توانید محصول مورد نظر را از فروشگاه اینترنتی lent.ir مرکز خرید آنلاین لنت ترمز سفارش داده و آن را در محل تحویل بگیرید. lent.ir اولین فروشگاه اینترنتی لنت ترمز در ایران است که محصولات خود را به سراسر ایران ارسال می‌نماید.

همچنین در صورت وجود هر گونه سوال، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

شماره تلفن های پشتیبانی

021-77284001
021-77287462