بوی لنت ترمز ناشی از چیست؟

در
دسته بندی ها: دانشنامه لنت خودرو

تا کنون برایتان پیش آمده که در ترافیک و یا حین حرکت، بویی مانند بوی لنت ترمز را احساس کنید؟ به نظر شما این اتفاق از وجود ایراد در کدام قطعه خبر می‌دهد؟

لنت ترمز از دسته قطعاتی محسوب می‌شود که با گذر زمان عمر خود را از دست می‌دهد. این قطعات که به لوازم مصرفی خودرو نیز معروف اند، با تمام شدن خود علامت و نشانه هایی را به ما انتقال می‌دهند تا نسبت به تعویض لنت ترمز اقدام کنیم. اما نکته ای که در مورد لنت ترمز وجود دارد این است که بوی لنت ترمز معمولا از تمام شدن این قطعه نیست.

در این مقاله قصد داریم تا به دلیل اصلی بوی لنت ترمز و ایرادات شبیه به آن بپردازیم و از راه های پیشگیری از آن بیشتر بدانیم. ادامه مقاله را از دست ندهید.

دلیل اصلی بوی لنت ترمز

بسیاری از ایراداتی که در لنت ترمز شاهد آن هستیم، در نتیجه‌ی افزایش دمای بیش از حد دیسک  و داغ شدن دیسک ترمز حاصل می‌شوند. انتشار دود، بو و … از لنت ترمز، دقیقا به همین دلیل اتفاق می‌افتد و هزینه های استهلاک ماشین را افزایش می‌دهد. اما در چه مواقعی دمای دیسک افزایش پیدا می‌کند؟

 

دلیل ایجاد بوی لنت ترمز

تغییر شکل دیسک، عاملی که نتیجه آن بوی لنت ترمز است

در اینکه دیسک چرخ، جنسی بسیار سخت و تغییر ناپذیر دارد هیچ شکی نیست. اما این شرایط در زمانی که دمای آن تغییر کند، کمی متفاوت می‌شود. درصد بسیار بالایی از فرمول اولیه دیسک را فلزات تشکیل می‌دهند. این از خواص اصلی فلزات است که در دمای بالا تغییر پذیر و نرم تر می‌شوند. این اتفاق در رانندگی هم نیز صادق است.

به عنوان مثال زمانیکه در حال رانندگی در اتوبان با سرعت بالایی هستید، تنها چند ترمز مکرر می‌تواند باعث افزایش اصطکاک بین دیسک و لنت شود. این افزایش اصطکاک، دمای دیسک را نیز تغییر می‌دهد و آن را آسیب پذیر تر می‌کند. در همین حین، اگر ماده‌ی سردی مانند آب های کف جاده به دیسک شما برخورد کند، دچار تغییر شکل می‌شود و روی آن ناهمواری های مختلفی را پدید می‌آورد.

خود موضوع ناهمواری شاید چندان مشکل ساز نباشد. اما داستان از جایی شروع می‌شود که با همان لنت ناهموار قصد توقف داشته باشیم. در چنین شرایطی که لنت در حال فشار آوردن به دیسک است، به صورت ناهموار و نامتناوب با دیسک در تماس است و به همین دلیل، دمای دیسک تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند.

لنت ترمز هم پس از این که چند بار به این صورت با دیسک ارتباط برقرار کرد، کم کم شروع به انتشار مواردی مانند دود و بو از خود می‌کند و به همین دلیل شاهد بوی لنت ترمز هستیم.

 

3 دلیل رایج بوی لنت ترمز

ترمز های مکرر باعث تولید بو و دود در لنت ترمز می‌شود

قرار گرفتن در شرایط ترافیک و استفاده از ترمز به صورت مکرر و پشت سر هم، شرایطی اجتناب ناپذیر است. همه‌ی ما در طول روز با انبوهی از حجم ماشین ها در جاده ها و معابر شهری روبه رو می‌شویم که چاره ای به جز تحمل آن ها نداریم. اما با کمی ملایمت و صبر، می‌توان آسیب های وارده از این شرایط را کاهش داد.

زمانیکه در فواصل زمانی کوتاه و با شدت نسبتا بالا پدال ترمز را فشار می‌دهیم، در حقیقت لنت مجبور به تماس های مکرر و با نیروی بالا با دیسک می‌شود و به همین دلیل به تدریج دمای آن را افزایش می‌دهد.

دیسکی که دمای آن بالا رفته و یا به اصطلاح داغ شده، روی لنت تاثیر می‌گذارد و به همین دلیل بوی لنت ترمز به خوبی در آن زمان احساس می‌شود.

لنت نامرغوب، احتمال تولید بوی لنت ترمز را افزایش می‌دهد

در بین همه‌ی مواردی که تا به حال گفتیم، یه جرأت می‌توان گفت که کیفیت لنت ترمز از بیشترین اهمیت برخوردار است. زمانیکه که کیفیت لنت شما پایین باشد، حتی اگر ترمز های مکرر خود را کاهش دهید و آرام تر برانید، باز هم ممکن است پس از مدتی با بوی لنت ترمز مواجه شوید.

ایراد دیگری که یک لنت نامرغوب برای شما به همراه دارد، آسیب رسانی به دیسک است. در قسمت های بالاتر نیز اشاره کردیم که ناهمواری دیسک به سطح لنت آسیب می‌رساند. در اینجا داستان دقیقا برعکس است و سطح بی کیفیت لنت به دیسک ضربه می‌زند. این ایراد در دراز مدت اتفاق می‌افتد و هزینه های بسیار سنگینی برای رانندگان ایجاد می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم جهت جلوگیری از خراب شدن دیسک ترمز، از برندهای معتبر لنت ترمز مانند برندهای پیشنهادی زیر استفاده کنید برای سفارش روی برند مورد نظر کلیک نمایید.

چگونه از ایجاد بوی لنت ترمز جلوگیری کنیم؟

چه کارهایی باید در زمان انتشار بوی لنت ترمز انجام دهیم؟

در طول تجربه رانندگی و به دلایلی که گفته شد، ممکن است با بوی لنت ترمز مواجه شوید. در اینگونه مواقع ابتدا آرامش خود را حفظ کرده و دستپاچه نشوید. چرا که استرس زیاد باعث از دست دادن کنترل خود نسبت به ماشین می‌شود و حوادث زیادی را رقم می‌رند.

پس از این، ماشین را به سمت راست جاده هدایت کنید و آن را در مکانی امن متوقف سازید. به سیستم ترمز ماشین اجازه دهید تا چند دقیقه خنک شود و به دمای اولیه خود برسد.

پس از اینکه لنت ترمز و دیسک ها به دمای معمولی خود رسیدند، حتما خودرو را به یک تعمیرگاه مطمئن برسانید. به این نکته توجه داشته باشید که به هیچ وجه با سرعت بالا رانندگی نکنید. چرا که ممکن است سیستم ترمز شما صدمه جدی دیده باشد و با این افزایش سرعت کارایی خود را از دست بدهد.

سخن آخر

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، لنت ترمز یکی از قطعات مصرفی خودرو است. با گذر زمان، عمر مفید لنت ترمز به اتمام می‌رسد. بوی لنت ترمز نیز معمولا به دلیل داغ شدن لنت ترمز اتفاق می‌افتد که به عوامل زمینه ای آن پرداختیم.

سعی کنید که حتی‌المقدور از یک لنت ترمز باکیفیت برای ماشین خود استفاده کنید؛ چرا که علاوه بر افزایش قدرت ترمز گیری، هزینه های استهلاک ماشین نیز کاهش پیدا می‌کند و عمر دریافتی از لنت ترمز نیز بیشتر است.

اگر قصد تهیه یک لنت مرغوب و با هزینه‌ مناسب را دارید، می‌توانید محصول مورد نظر را از فروشگاه اینترنتی lent.ir مرکز خرید آنلاین لنت ترمز سفارش داده و آن را در محل تحویل بگیرید. lent.ir اولین فروشگاه اینترنتی لنت ترمز در ایران است که محصولات خود از جمله انواع لنت ترمز ارگانیک و لنت ترمز سرامیکی را به سراسر ایران ارسال می‌نماید.

همچنین در صورت وجود هر گونه سوال، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

شماره تلفن های پشتیبانی

021-77284001
021-77287462