دسته بندی

خانه

پشتیبانی

علل و نشانه های خراب شدن لنت ترمز

خراب شدن لنت ترمز ؛ دلایل و نشانه ها

به جرأت می‌توان گفت که در مقایسه با دیگر قطعات ماشین، لنت ترمز از اهمیت نسبتا بالایی برخوردار است؛ و خراب شدن لنت ترمز می‌تواند منجر به حادثه ای جبران ناپذیر شود. از تصادفات جاده ای خطرناک و با سرعت بالا گرفته تا حتی یک سپر به سپر درون شهر، همگی می‌توانند به دلیل درست عمل نکردن این قطعه اتفاق بیفتند.

در این مقاله قصد داریم تا با بررسی علل و نشانه های خراب شدن لنت ترمز درصد اینگونه حوادث را کاهش دهیم و رانندگی مطمئن تری داشته باشیم.

علل خراب شدن لنت ترمز

لنت ترمز نیز مانند دیگر قطعات خودرو، می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. این ایرادات گاهی از سهل‌انگاری رانندگان و گاهی اوقات نیز، به دلیل عدم نصب صحیح قطعه در جای خود اتفاق می‌افتند. اما مهم ترین این دلایل به شرح زیر اند:

تغییر شکل دیسک

اولین علتی که می‌تواند منجر به خرابی زودهنگام لنت ترمز شود، همین تغییر فرم دادن دیسک به علت داغ شدن دیسک ترمز است. دیسک با کار زیاد و رانندگی در شرایط مختلف، شروع به داغ شدن می‌کند و رفته رفته، خاصیت سختی خود را تا حدی از دست می‌دهد.

این یکی از خاصیت های اصلی فلزات است و هر قطعه فلزی که ما در حال حاضر در اطراف خود داریم، به خاطر همین خاصیت به فرم و شکل دلخواه ما در آمده است.

زمانی که دیسک ماشین داغ شده و به اصطلاح، به فرم خمیری متمایل شده، احتمال تاب برداشتنش تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. در این حالت برخورد هر ماده سردی مانند آب های کف جاده به آن، می‌تواند این تغییر شکل را برای دیسک رقم بزند و در نتیجه، دیسک تاب برمی‌دارد.

طبیعتا هنگامی که دیسک در حالت فیزیکی استاندارد خود نیست، اصطکاک مضر تولید کرده و همین سبب خراب شدن لنت ترمز خواهد شد.

 

مهم ترین دلایل خراب شدن لنت ترمز

کیفیت پایین لنت ترمز دلیل اصلی خراب شدن لنت ترمز

همانطور که در مقاله انواع لنت ترمز اشاره کردیم، لنت های بسیار متعددی در بازار وجود دارند که هر کدام مطابق با نیاز های متفاوت طراحی شده اند.

اما در میان این همه از تنوع، طبیعتا محصولات بی کیفیتی نیز وجود دارند که استفاده از آن ها نه تنها برای سلامتی مضر است، بلکه باعث آسیب به دیگر قطعات خودرو از جمله خرابی دیسک ترمز شده و هزینه های نگهداری از ماشین را بالا می‌برد.

این لنت ها ویژگی های متعددی دارند. از صدای سوت و … گرفته تا گرد و غبار های بسیار زیاد و سرسام آور، همگی از خصوصیات این لنت های نامرغوب در بازارند. لنتی که برای خودروی خود تهیه می‌کنید، باید با کمترین میزان گرد و غبار همراه باشد و به علاوه، سر و صدای اضافی نیز از خود ایجاد نکند.

همچنین باید از قدرت پایداری خوبی برخوردار باشد و عملکرد خود را در انواع شرایط رانندگی از دست ندهد. طبق آزمایشاتی که بر روی لنت های مختلف بازار صورت گرفته است، لنت ترمز اینتیما ، لنت ترمز ان‌ اچ سی و نیز لنت ترمز فریکسا موفق به دریافت امتیاز خوبی از این ویژگی ها شدند و پایداری خوبی از خود نشان دادند.

مساوی نبودن لنت ترمز

این اتفاق که البته در زمان نصب لنت ترمز می‌افتد، یکی دیگر از علل شایع خرابی لنت ترمز است. به طور کلی خودرو یک سیستم مکانیکی است که در طول زمان باعث یک سری فرسایش ها و نابرابری ها شده.

این فرسایش ها در انواع قطعات ماشین ممکن است اتفاق بیفتد و باعث بروز ناهمواری های متفاوت شوند. یکی از این نابرابری ها که مربوط به لنت ترمز است که در زمان نصب قطعه باید کاملا در نظر گرفته شود.

زمانی که لنت های ترمز نسبت به هم برابر نیستند و در جای دقیق خود نصب نشده اند، به صورت های متفاوت فرسوده می‌شوند و بعد از گذشت مدتی، در حد چند میلی متر با هم اختلاف پیدا می‌کنند. همین اختلاف باعث فرسایش مضاعف لنت ها شده که در نتیجه طول عمر لنت ترمز را کاهش می‌دهد.

اما یک سوال مهم؛ از کجا بفهمیم که زمان تعویض لنت ترمز ما فرا رسیده؟

 

 

خراب شدن لنت ترمز ناشی از چیست؟

نشانه های خراب شدن لنت ترمز

لنت ترمز یا همان brake pad با خراب شدن و فرسوده شدن ، یک سری از علائم و نشانه ها را از خود بروز می‌دهد که کمک به بهتر فهمیدن این موضوع می‌کند. در حقیقت این نشانه ها اگر نباشند، فقط از طریق عملکرد این قطعه است که می‌توان به اتمام کارایی آن پی برد که کاری بسیار خطرناک است.

اما با وجود نشانه های زیر، می‌توانیم به عمر مفید باقی مانده این قطعه پی ببریم:

صداهای غیرمعمولی

لنت ترمز یک قطعه مصرفی است که با ساییده شدن و فرسایش طولانی مدت، عمر مفید خود را از دست می‌دهد. زمانیکه لنت ترمز بیش از حد ساییده شده باشد، از خود صدا هایی مانند سوت و … تولید می‌کند که نشان از تمام شدن لنت دارد. در نتیجه اگر در هنگام رانندگی صدای لنت ترمز را شنیدید، حتما برای بازبینی لنت اقدام نموده و در صورت نیاز آن را تعویض نمایید.

این صداها که البته از بی کیفیتی لنت نیز می‌تواند حاصل شده باشند، در زمان تمام شدن لنت قابل شنیدن هستند.

نامتعادل بودن ماشین در هنگام رانندگی

زمانیکه لنت ها فرسوده می‌شوند، نسبت به هم یک اختلاف جزئی پیدا می‌کنند که اتفاقا در بالا به طور کامل آن را توضیح دادیم. با فرسوده شدن نابرابر لنت ها، ماشین هنگام عملکرد ترمز به سمت چپ یا راست کشیده می‌شود که این به معنای اختلاف فرسایش در لنت ها و یا تمام شدن آن هاست.

توصیه می‌شود در صورت مشاهده این نشانه، سریعا نسبت به بازببینی لنت ها اقدام کنید. چرا که این ایراد در ادامه می‌تواند بسیار مخاطره آمیز باشد.

 

چطور از خراب شدن لنت ترمز جلوگیری کنیم

تغییر در عملکرد پدال ترمز

پدال ترمز یکی دیگر از قطعاتی است که به وسیله آن می‌توانید نسبت به خراب شدن لنت ترمز خود پی ببرید. تجربه نشان داده که پدال ترمز، زمانیکه عمر لنت ها به پایان می‌رسد، در ارتفاع پایین تری نسبت به وضعیت قبلی عمل می‌کند و به نیروی بیشتری احتیاج دارد.

این نشانه که البته می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، در زمان تمام شدن لنت ترمز نیز به طور کامل قابل مشاهده است.

سخن پایانی

همیشه در زمان رانندگی، نسبت به علائمی که در بالا گفتیم هوشیار باشید. این علائم گاهی در سرعت های بالا و گاهی نیز در همین رانندگی های روزمره خود را نشان می‌دهند. حتی المقدور سعی کنید از لنت های با کیفیتی مانند nhc، اینتیما، فریکسا و … استفاده کنید تا شاهد اینگونه مشکلات و فرسایش های زودرس نباشید.

برای خرید آنلاین لنت ترمز با کیفیت و مطابق با استاندارد های روز، از جمله انواع لنت ترمز سرامیکی و لنت ترمز ارگانیک از بخش فروشگاهی سایت Lent.ir سفارش خود را ثبت کرده و محصول موردن نظر را در محل تحویل بگیرید. همچنین اگر در این زمینه سوالی دارید، می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس حاصل فرمایید.

به اشتراک بگذارید :

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در whatsapp

امتیاز دهید :

5/5
preloader